diumenge, 22 de març de 2020

Joan Oliva Tristany, transportista d'Igualada - Transports TRO SL (Anoia) (i IV).

Transports TRO SL ha continuat la renovació dels camions amb què tragina sacs de farina i  farina a granel. El Pegaso 1083 comprat l’any 1984 fou lliurat al concessionari oficial Iveco de Manresa, Auto Distribució Nord SL, l'any 1996, en comprar un Iveco de tres eixos que li correspongué la matrícula B-9709-PZ i se li muntà una caixa construïda pel carrosser Consa de Lleida. El Pegaso 1083, que havia carretejat sacs de farina pels forners i carregava, de retorn a Igualada, extractes per la indústria adobera de l’Anoia, no féu pas gaires quilòmetres.

El Pegaso 1183 que muntava una cisterna de la casa Briab, no donà pas un gran rendiment. Havent fet uns vint mil quilòmetres, les camises del motor donaren problemes. Fou reparat en el taller Sobrepera de Barcelona. I el motor, amb sis-cents mils quilòmetres fets, fou canviat per un altre d’un Pegaso que havia set de Transports Pericales d’Igualada. També el canvi de marxes patí una pana considerable a Sant Andreu de la Barca. El primer xòfer que el conduí, sis anys, fins que es jubilà, fou el senyor Pol. El substituí en Toni Tomàs. Fou dipositat en el desballestament Sabaté de la Pobla de Claramunt el 29 de maig de 2001. Fou substituït per un Iveco amb matrícula B-0732-PP.

El Pegaso Mider, comprat el mes de gener de 1990, que treballava en el transport de sacs de farina i extractes per les industries de pells d’Igualada, a mitjan 2007 fou dipositat a Autorec SL, un gran desballestament que hi ha a Els Hostalets de Pierola. Abans de ser exportat a tercers països, la cabina, que estava molt ben conservada, fou llevada. Segurament que fou exportat amb una cabina d’un altre Pegaso més esgavellada.

La fidelitat que la família Oliva tingué envers els camions Pegaso l’ha mantinguda envers el constructor italià Iveco. És un vehicle d’un rendiment satisfactori per traginar farina entre Aragó i Catalunya. Trajectes que es poden completar en un dia, fet que permet als conductors de dormir a casa seva, amb la família. És un plantejament raonable, realista, de pur sentit comú. Treballar amb vehicles ajustats a les pròpies necessitats.

L’any 1996 fou comprat a Auto Distribució Nord SL, concessionari oficial, un Iveco de tres eixos, el qual, el carrosser Consa de Lleida, li construí i muntà una caixa. La matrícula assignada fou B-9709-PZ. Fa la mateixa feina que el Pegaso 1083, el transport de sacs de farina i d’extractes per les adoberies. El senyor Oliva recollint el Iveco en el carrosser Consa:

Iveco TRO gener 1997 CONSA Carrosser

El Iveco i el Pegaso Troner marxant a la celebració de la festa de Sant Cristòfol:

Iveco i Pegaso TRO

En la carretera:

Iveco TRO amb caixa

20170514_123545

L’any 2001 fou comprat a un drapaire de Sant Andreu del Palomar, barri de Barcelona, un Iveco de tres eixos. La caixa que muntava fou reemplaçada per una cisterna Brialsa (anteriorment Briab), de transport d’aliments, construïda a Alacant. Només tenia setanta mil quilòmetres. No estava gens rodat per tenir sis anys. Estrenat l’any 1995, la matrícula és B-0732-PP.

El Iveco comprat al parracaire de Sant Andreu del Palomar, amb la caixa que muntava:

Ivreco amb la nova carrosseria


Iveco tot just carrossatl

El camió, amb el xassís net i pelat després de la retirada de la caixa:

Iveco en xassís i cabinal

El camió amb la cisterna de transport de farina a granel:

Iveco B-PP

Circulant en la carretera:

Iveco Eurotech

Cisterna

20170514_120912

La flota fou ampliada amb dos camions comprats de segona mà. El primer, un Renault 340 amb matricula B-6403-TJ, fou comprat l'agost de 2006. Pertanyia a un transportista autònom de Santa Perpètua de Mogoda, el senyor Ruiz. Munta una cisterna quadrada de la casa SAFAC, de Terrassa, que descarrega basculant i impulsant la farina amb un caudal d’aire. És una caixa usada per les farineres. Transportava productes a granel i palets. Atès que no era ràpid ni pràctic en les descarregues, fou retirat el 2010: 

Renault TRO

Renault 340 TRO

Renault 340 TRO fàbrica

renault TRO a la carretera

Després d’haver treballat quatre anys, el Renault 340 fou tancat, al costat del Troner, en un garatge d’Igualada. Encara hi és. El segon camió és un Man 464, de tres eixos, amb un remolc de la casa Leciñena. Era d’un senyor de Piera que comercialitzava complements alimentaris per granges de vedells, el transport del qual, al cantó de Girona, era fet per Transports TRO. Llur matrícula és 6829-CJD. El remolc, de la casa Leciñena, fets quatre viatges, es va vendre l'any 2014. El Man tal com fou comprat:

Man 464

mAN

20170514_123520

El remolc Leciñena:

remolc Leciñena

Transports TRO SL comprà l’any 2004 al concessionari oficial de Manresa, Auto Distribució Nord SL, una tractora Iveco Stralis amb matrícula 0317-DCN. Aquesta tractora ha remolcat distints semiremolcs. El primer, un semiremolc que traginava sacs de farina i productes alimentaris per les granges. Fotografiat sota el castell de Cardona:

Iveco TRO Cardona 

En una granja:

iveco stralis

Al costat d'un Pegaso Mider que fou d'en Pere Vila, de can Guitarra, transportista de pinso, un dels últims Pegasos matriculats al país:

Iveco TRO i Pegaso Mider pinsos Pere Vila pinsos can Guitarra

iveco STRALIS amb semiremolc

En una granja:

Iveco Stralis descarregant

L'any 2004, en jubilar-se el senyor Casas, transportista autònom de Montgat, que tenia una tractora Scania, Transports TRO SL li comprà un semiremolc Leciñena carrossat amb una cisterna mixta de la casa Safac, construïda a Terrassa, estrenada l'any 1993. La tractora Scania amb la cisterna mixta del senyor Casas:

Scania donuts Galicia Sr Casas

El Iveco amb la cisterna mixta construïda per Safac que fou del senyor Casas. Estacionat a la Panadella:

Iveco Stralis a la Panadella

Descarregant farina en un forn:

Iveco Stralis amb caixa semiremolc

Descarregant:

Iveco TRO descarregant

basculant davant de les sitges de gra


El Iveco Stralis amb la cisterna Feldbinder comprada l'any 2008:

Iveco TRO Feldfinder

Stralis amb cisterna

Al costat del Pegaso d'en Clemente de Lleida: 

Iveco TRO i Pegaso Clemente Lleida

Operació de descàrrega:

Iveco Stralis basculant


En Toni Tomàs i en Juan Piedra davant del Iveco Stralis:

iveco TRO toni Tomàs i Juan PIEDRA

L'any 2008, en comprar Transports TRO SL la cisterna Feldbinder, la cisterna Safac fou venuda a un client de Vic. Una tractora Scania de l'empresa Serveis Mixtes SL de Vic amb la cisterna de la casa Safac venuda per Transports TRO SL el 2008:

scania Vic

El Pegaso Troner, comprat el maig de 1993, féu el seu últim viatge el 24 de gener de 2012. Transportà farina a un forner de Sant Adrià de Besòs. S’extingí la presència de Pegaso en aquesta empresa familiar, presència que es remuntava a la dècada de 1950. Més de seixanta anys treballant amb camions Pegaso. El Troner, aturat al cim del port de Montllobar, entre Tremp i El Pont de Montanyana:

Tecno al cim del Port de Montllobatl

I l’any 2016, la tractora Iveco Stralis amb matrícula 0317-DCN fou lliurada a Autodistribució Nord SL en comprar una nova tractora Stralis amb matrícula 1233-JRP. En principi, havia de ser desballestat però sembla ser que encara treballa. Era un vehicle ben tractat i conduït. Cap de les dues tractores munta retarder. La nova tractora Stralis és el vehicle més modern amb què treballa Transports TRO SL.

20170514_120955

20170514_121015

En Toni Tomàs i en Toni Rica amb els dos vehicles que conduïen:

Toni Rica i Toni Tomàs

Transports TRO SL, amb més de setanta anys d’història, està en mans dels fills del senyor Joan Oliva Tristany que va morir a Igualada el 4 d’abril de 2016 amb noranta-un anys. Continuen treballant en el transport de la farina i productes agroalimentaris, activitat iniciada pel senyor Oliva, fundador de l’empresa, en la postguerra.

En Toni Tomàs està molt agraït al seu mestre i amic, que va ensenyar-li l'ofici, el va formar per agafar el relleu, en Joan Pola Fitó, que va treballar a l'empresa més de trenta-cinc anys i va morir el primer divendres del mes de desembre de 2015 als vuitanta-nou anys d'edat.

Aquesta empresa, en el curs dels seus més de setanta anys d’història, les ha vist de tots colors. Les successives crisis econòmiques produïdes els anys 1956, 1973, 1993 i 2008 no han deturat pas la seva activitat. Hi juga a favor el fet de transportar un producte de primera necessitat, la farina. La qualitat del servei que presten és un factor que també cal considerar. Aquesta empresa familiar ha demostrat una capacitat tal de superar crisis econòmiques que és poc probable que la greu crisi econòmica i social que causarà la pandèmia mundial provocada pel virus aparegut a Wuhan sigui un entrebanc en la seva trajectòria empresarial.

Agraïm la informació i fotografies dels camions que tingué el senyor Oliva i l’empresa Transports TRO SL facilitades pel senyor Antoni Tomàs Luque, entusiasta dels camions Pegaso, que ha treballat en l’empresa més de quaranta anys.

Cap comentari:

Publica un comentari