divendres, 13 de juny del 2014

Autocars Farners Bus SA de Santa Coloma de Farners (La Selva): els antecedents (I).

En Joan Bosch i Nogué, en Rabassa per motiu, nasqué en una casa de pagès de Sant Martí de Llémena, a la comarca del Gironès. Atès que la feina de pagès era molt feixuga i de poc rendiment, i la mecànica sempre l'atragué, va obtenir el carnet de primera que l'autoritzava de conduir camions i autocars i es posà a treballar per en Josep Masó, en Chiquitin com era conegut, de Santa Coloma de Farners.

El senyor Masó tenia camions i autocars. Amb els camions feia de recader de Santa Coloma de Farners a Girona i càrregues completes de mercaderia arreu. I també era el titular de la línia regular de viatgers de Santa Coloma de Farners fins a Girona. 

La línia de viatgers entre Santa Coloma de Farners i Girona -els autos o cotxes de línia com en deien en el país- en els anys 1920 i 1930 fou propietat del senyor Josep Forné i Ponsà, que aleshores era representant de la casa nord-americana Studebaker i que en els anys 1940 disposà de la representació dels vehicles Pegaso, el principal constructor de camions i autocars participat per l'estat espanyol i que operava en règim de quasi monopoli.

Un autocar que cobria la línia regular de viatgers de Santa Coloma de Farners a Girona:

Bus antic Farners

El senyor Bosch conduïa un autocar del senyor Masó. Treballava en la línia regular i també serveis discrecionals com excursions i desplaçaments d'orquestres -músics, vestuari i instruments- que tocaven a pobles i sales de ball, un de les poques distraccions que amenitzaven aquells anys. És el cas de Carbó i llur Oquestra, molt popular en els anys 1940 i 1950. Aquesta feina la feia amb un autocar de dinou places carrossat per en Beulas d'Arbúcies.

Fotografia de Carbó i la seva Orquestra retratada al costat de l'autocar d'en Chiquitin que conduïa en Joan Bosch:

Orquestra Carbó

El senyor Joan Bosch i Nogué:

1426711_10202274769527816_55524786_n-2

La gran nevada del dia de Nadal del 1962 provocà l'ensorrament del sostre del garatge de la Carretera de Sant Hilari, espai on avui dia hi ha la Casa Consistorial de l'Ajuntament de Santa Coloma de Farners, i on en Josep Masó hi tancava els camions i els autocars. El sostre colgà els vehicles i els xafà completament. Les pèrdues econòmiques que sofrí el senyor Massó foren incommensurables. 

Davant d'aquest fet, el senyor Masó resolgué de tancar l'empresa. La línia regular de viatgers l'adquirí l'empresa Teisa d'Olot. Els treballadors del senyor Masó s'hagueren d'espavilar. Qualque entrà a treballar a l'empresa Teisa. Fou el cas d'en Joaquim Torrent, àlies Laguarda, que feia de xofer; d'en Josep Gironès; d'en Joanic, en Mon per motiu; i d'en Francisco Rodríguez, un dels treballadors més recents d'origen castellà que s'encarregà del despatx dels bitllets. Un altre dels conductors, el Josep Riera, conduí un Pegaso Comet carrossat per en Beulas. El senyor Joan Bosch anà a treballar a l'hotel Don Juan de Lloret de Mar -a principis dels anys 1960 es produí l'arrencada del turisme a la Costa Brava.  

El senyor Joan Bosch no hi treballà pas gaire temps a l'hotel Don Juan de Lloret de Mar. Al cap de poc entrà a treballar per Transports Joan Esqueu de Santa Coloma de Farners. Feia d'ordinari de la línia de Santa Coloma de Farners a Barcelona i també serveis de càrregues completes. En aquella casa hi treballà tretze anys. L'any 1975 fou llogat per en Josep Boada Maynou, amo de l'empresa La Hispano Farnense,  per treballar en la línia regular de Santa Coloma de Farners a Sils i ensems serveis discrecionals. 

Després treballà per en Fontanet i Triadó SL, una empresa de Santa Coloma de Farners que feia principalment serveis per empreses i col·legis. A les cinc del matí dels dies laborables començaven el transport dels treballadors de l'empresa Fibracolor SA de Tordera que residien a Santa Coloma de Farners i Riudarenes. Aquest servei el prestaven amb dos autocars Sava carrossats per Castro Caride, equipats amb uns motors molt justets de potència que no tiraven. També transportaven els infants que estudiaven al col·legi La Salle de Girona.

Fontanet i Triadó SL, amb domicili al carrer Sant Ignasi 35 de Santa Coloma de Farners, fou comprada el 1 de desembre de 1974 pel senyor Joan Brugués i Prat de Banyoles. Un autocar Barreiros Saeta 35 amb matrícula GI-99708, estrenat per Fontanet i Triadó SL i fotografiat en el camí que envolta el llac de Banyoles:

img635

Aquest autocar Pegaso Monotral construït pel carrosser Jorsa de Mataró, amb matrícula GI-70093, que equipava un motor 1065 Europa, fou matriculat el 14 de juliol de 1967 i inscrit a favor del senyor Josep Verdaguer i Ferrer de Caldes de Malavella, que més tard el vengué a l'empresa Fontanet i Triadó SL:

img566

img567

El senyor Joan Brugués i Prat, de Banyoles, comprà aquest autocar Pegaso Monotral a l'empresa Fontanet i Triadó SL. El tingué uns quants anys i el desballestà.

Plegat de Fontanet i Triadó SL, el senyor Joan Bosch treballà per la fàbrica que Nutrexpa SA té a Riudarenes on produeixen els populars pastissets Phoskitos. En aquesta empresa es jubilà.

En el proper article abordarem la trajectòria professional del senyor Jordi Bosch i Bernatallada, fill d'en Joan Bosch i Nogué i fundador de l'empresa Autocars Farners Bus SA. 

3 comentaris:

  1. HOLA COMPANY, EM PODRIES PASSAR LA FOTO DE ARBÓ Y SU ORQUESTA?
    jlm_54@hotmail.com
    És pel blog d'orquestres que tinc, citaré la font.
    Moltes gràcies!

    ResponElimina
  2. El meu Avi unic En Rabassa tot un orgullo de hacer tingut un avi Com ell

    ResponElimina
  3. De fet TEISA tenia la concessió des del 1931 i l' havia cedit a n' en Masó,conegut per en " Chiquitín"

    ResponElimina