Sant Andreu fou un antic poble agrícola que proveïa hortalisses i fruita a la ciutat de Barcelona atesa la seva proximitat i l'abundor d'aigua per regar els camps de conreu procedent del rec comtal. A partir de la primera meitat del segle XIX s'incrementà la població del municipi per la implantació de fàbriques tèxtils on els nouvinguts trobaven feina. L'any 1897 Sant Andreu fou engolit i annexionat a la ciutat de Barcelona. Malgrat l'annexió formal, el barri de Sant Andreu conserva la seva
personalitat i tradicions pròpies. Ocorre una cosa semblant amb el barri
de Sarrià, a l'altre extrem de la ciutat de Barcelona.
Avui dia el barri de Sant Andreu té tres elements remarcables: les restes del rec comtal, una obra d'enginyeria civil d'una gran importància històrica atès que garantí el proveïment d'aigua del riu Besòs a la ciutat de Barcelona, el complex industrial de l'antiga fàbrica tèxtil de la Fabra i Coats i la casa Bloc, ubicada al passeig de Torras i Bages, d'estil racionalista, projectada pels arquitectes Josep Lluís Sert i Josep Torres Clavé i construïda en els anys 1932 a 1936 dins d'un programa de construcció d'habitatges obrers promogut per la Generalitat de Catalunya.
La companyia anònima Filatures Fabra i Coats sorgeix de la fusió l'any 1903 de les empreses Societat Anònima Successora de Fabra i Portabella i els industrials britànics de la J&P Coats Ltd. La companyia resultant de la fusió aixecà un modern complex industrial al barri de Sant Andreu amb uns edificis d'estil manchesteriana. La fàbrica, coneguda popularment com el Vapor del Rec, ocupà, en els seus anys d'esplendor, cap a tres mil treballadors. A partir dels anys 1970 es produí una davallada de l'activitat industrial amb el tancament d'instal·lacions i la reducció del nombre de treballadors. A principis dels anys 1990 es produí el cessament definitiu de la producció tèxtil.
L'antic recinte industrial de la Fabra i Coats, adquirit per l'Ajuntament de Barcelona l'any 2005, fou objecte d'una completa restauració i renovació per dotar-lo de nous usos lúdics. Acull un museu que exposa la Barcelona industrial i ensems un espai per a artistes, dissenyadors i creadors. També s'hi fan exposicions temporals de tota mena. El senyor Pere Fernández Bori, que treballà a l'empresa quaranta-cinc anys i presideix l'Associació d'Amics de la Fabra i Coats, tingué un camió Nazar B equipat amb una caixa de fusta amb alces per transports generals com el que ha restaurat el senyor Castells.
Aquest dissabte, arran de la celebració de la festa major de Sant Andreu, ha tingut lloc dins del recinte industrial de la Fabra i Coats una exposició de vehicles clàssics. També hi ha participat el camió Nazar d'en Xavier Castells, el qual ha comparegut ben matiner al recinte de la Fabra i Coats. El camió Nazar B d'en Xavier Castells estacionat a can Fabra:
Avui dia el barri de Sant Andreu té tres elements remarcables: les restes del rec comtal, una obra d'enginyeria civil d'una gran importància històrica atès que garantí el proveïment d'aigua del riu Besòs a la ciutat de Barcelona, el complex industrial de l'antiga fàbrica tèxtil de la Fabra i Coats i la casa Bloc, ubicada al passeig de Torras i Bages, d'estil racionalista, projectada pels arquitectes Josep Lluís Sert i Josep Torres Clavé i construïda en els anys 1932 a 1936 dins d'un programa de construcció d'habitatges obrers promogut per la Generalitat de Catalunya.
La companyia anònima Filatures Fabra i Coats sorgeix de la fusió l'any 1903 de les empreses Societat Anònima Successora de Fabra i Portabella i els industrials britànics de la J&P Coats Ltd. La companyia resultant de la fusió aixecà un modern complex industrial al barri de Sant Andreu amb uns edificis d'estil manchesteriana. La fàbrica, coneguda popularment com el Vapor del Rec, ocupà, en els seus anys d'esplendor, cap a tres mil treballadors. A partir dels anys 1970 es produí una davallada de l'activitat industrial amb el tancament d'instal·lacions i la reducció del nombre de treballadors. A principis dels anys 1990 es produí el cessament definitiu de la producció tèxtil.
L'antic recinte industrial de la Fabra i Coats, adquirit per l'Ajuntament de Barcelona l'any 2005, fou objecte d'una completa restauració i renovació per dotar-lo de nous usos lúdics. Acull un museu que exposa la Barcelona industrial i ensems un espai per a artistes, dissenyadors i creadors. També s'hi fan exposicions temporals de tota mena. El senyor Pere Fernández Bori, que treballà a l'empresa quaranta-cinc anys i presideix l'Associació d'Amics de la Fabra i Coats, tingué un camió Nazar B equipat amb una caixa de fusta amb alces per transports generals com el que ha restaurat el senyor Castells.
Aquest dissabte, arran de la celebració de la festa major de Sant Andreu, ha tingut lloc dins del recinte industrial de la Fabra i Coats una exposició de vehicles clàssics. També hi ha participat el camió Nazar d'en Xavier Castells, el qual ha comparegut ben matiner al recinte de la Fabra i Coats. El camió Nazar B d'en Xavier Castells estacionat a can Fabra:
Exposició d'automòbils clàssics i esportius en el recinte industrial de la Fabra i Coats. El primer, un popular Renault Dauphine, conegut com el cotxe de les vídues atès la seva velocitat i precària estabilitat combinat en les antigues i mal mantingudes carreteres que formaven la xarxa viària:
Un Seat 850 Sport Coupé, un Lancia Integrale i un Seat 600:
Un Triumph descapotable:
Un MG i un Morgan:
Un BMW coupe i un Renault 8:
Un Seat 1200 Sport Bocanegra, carrosseria projectada pel dissenyador italià Aldo Sessano sobre la plataforma del Seat 127 i construïda a Terrassa:
Dos Alfa Romeo, amb les seves carrosseries d'un disseny lluït i gràcil:
Tres grans automòbils esportius: un Audi Quattro, un Delta Integrale i un Renault 5 Turbo:
El Nazar B al costat dels cotxes, de tota mena, exposats:
En Xavier Castells Quintana al costat del seu Nazar:
En Xavier Maraña al volant del Nazar:
Un grup d'afeccionats a la pintura ràpida dibuixant el Nazar, el vehicle allà exposat que més els cridà l'atenció i més interès presentava per ser reproduït:
Tres reproduccions del Nazar:
La nau principal de la Fabra i Coats, rehabilitada i destinada a nous usos lúdics, retratada de nit:
El camió petit Nazar B d'en Xavier Castells, exposat en la festa de Sant Andreu, s'insereix i s'adiu amb el passat industrial d'aquest barri de Barcelona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada