Una de les notes que defineixen la trajectòria de l'empresa constructora AMSA de Banyoles és que, des de la seva fundació, sempre han treballat amb els millors vehicles i màquines d'obres públiques disponibles al mercat. Les fotos de les maquines que il·lustren aquest article ho posen de manifest:
Dues aplanadores, la primera amb una caldera de vapor i la segona equipada amb un motor dièsel:
Aquesta aplanadora de vapor, importada del Regne Unit i dipositada al port de Bilbao, trigà tres mesos en completar el trajecte fins a Banyoles:
AMSA fou capdavantera en l'ús, a les obres públiques, de camions que substituïen els carros de trabuc. En la primera meitat dels anys 1930 disposava d'una flota de camions Chevrolet considerable. L'any 1939, pocs mesos després del final de la Guerra Civil Espanyola, compraren dos camions Mercedes Benz importats d'Alemanya. Els gruix dels pocs camions que AMSA tingué en els anys 1940 procedia de la recuperació dels camions que els foren requisats en el curs de la guerra. També compraren algun camió capolat que el taller de l'empresa reconstruí de cap a cap. I el tercer camió nou que tingueren fou un Hispano Suiza comprat l'any 1947.
En els primers anys 1950 compraren un camió Borgward importat d'Alemanya. I cap a la meitat de la dècada compraren dos camions Ford Thames que tingueren molts anys. Els Fords foren segurament els millors camions que es produïren en aquells anys d'autarquia i restriccions.
En la dècada de 1960, els anys del gran creixement econòmic i la progressiva normalització transcorreguts vint anys del final de la guerra, compraren quatre camions Barreiros Azor i Super Azor. En aquells anys, per atendre el gran nombre d'obres que executaven, compraren una tractora Daf matriculada a Madrid (M-4XXXXX); Motortracción SA, amb adreça a l'avinguda Infanta Carlota -avui dia avinguda Josep Tarradellas- de Barcelona, era el distribuïdor oficial a Catalunya. La tractora Daf, l'única unitat d'aquest model venuda a Girona i que constituïa una novetat considerable, al cap d'uns anys fou transformada en un camió rígid de dos eixos equipat amb una cisterna per regar. Compraren dos camions Barreiros Super Azor de dos eixos amb les matrícules GI-81499 i GI-81500, que foren numerats el 37 i 38. I tingueren una tractora Pegaso 2011 que era coneguda com l'Abeja Maya.
Cap a l'any 1970 AMSA comprà de cop cinc camions Barreiros 2626; dotats d'un xassís escurçat, foren carrossats amb una caixa aïllant per transportar l'aglomerat en calent. També treballaren amb un Barreiros dúmper 6426V amb una caixa molt reforçada car carretejava pedra. L'últim Barreiros que tingueren fou un Saeta que muntava una cabina pintada de color verd; fou carrossat amb un bolquet que basculava pel costat. La tercera tractora que compraren fou un Pegaso 2080, un cabina quadrada fixe amb la matrícula GI-H. En els anys 1980 tingueren un Pegaso 1121 equipat amb una cisterna per regar i una tractora Dodge que tenia la matrícula GI-S.
Camió Daf carrossat amb una cisterna, que era una antiga tractora distribuïda per Motortracción SA de Barcelona (fotografies d'en Claudi Herguido) :
El Daf i el Barreiros Super Azor amb alguns dels afeccionats que s'aplegaren a la pedrera de can Silet:
El número 36 correspongué a un Barreiros Super Azor carrossat amb un bolquet i matrícula GI-73597:
Vehicle número 37 d'AMSA; un Barreiros Super Azor de xassís curt i carrossat amb bolquet, la matrícula del qual és GI-81499:
D'ençà dels anys 1980, per renovar els camions Barreiros, AMSA ha comprat successivament camions Mercedes Benz. Adquiriren dos camions Mercedes Benz de dos eixos per substituir dos Barreiros Super Azor. I també compraren tres dúmpers Mercedes Benz 6x6 i quatre tractores. La seva flota està constituïda només per camions Mercedes Benz, el millor vehicle en el sector de les obres segons l'opinió qualificada de nombrosos especialistes i professionals del gremi.
Uns quants bons amics que visitaren els camions vells que can Silet té a la seva pedrera propera a Girona, entaulats en un bon restaurant de Banyoles: En Pere Liu, en Claudi Herguido, en Fernando, en Xavier Pujol i en Joan Brugués, que exercí d'amfitrió:
Felicitem als responsables de l'empresa AMSA per la publicació del llibre que recull llur trajectòria en el curs de més de cent anys d'activitat, amb algunes de les obres que han executat, els vehicles i maquinària que han posseït i el personal, encarregats i gerents que hi ha treballat.
ResponEliminaQUAN ES VA FER LA FOTO DEL DAF I ENCARA EXISTEIX? SALUTACIONS DES DE HOLANDA
ResponElimina¿Alguien tiene más información sobre el daf y los barreiros? henkjansen30@msn.com