Continuarem la visita al desballestament d'en Quimet, a Soses, contemplant els camions dipositats. Un espai ocupat per distints models del constructor holandès Daf. La cabina de color groc que munta el camió en primer pla remet al gran fabricant britànic Leyland. És un dels llegats industrials de Leyland, un cop desapareguda i comprada per Daf:
Un Pegaso cabina quadrada:
Aquest Pegaso 1061 de l'empresa Transports i Grues Salto SL de Rubí ens agradà força. Munta una grua de la casa Luna i presenta, exteriorment, un bon estat de conservació. Aquests camions, per regla general, no feien pas gaires quilòmetres. Sembla mentida que l'any 2015 hom es pugui trobar en un desballestament un camió Pegaso de les darreries dels anys 1960 en aquest estat. Atès que és un vehicle que presenta un gran interès i és perfectament recuperable -està sencer i disposa de totes llurs peces-, creiem que el seu lloc és a l'entrada de l'establiment, junt a la resta de camions que es venen. És, sense cap mena de dubte, una de les peces més interessants que ara per ara té en Quimet:
Les restes d'un camió italià dotat d'un considerable capó davanter. Llevada la caixa, es manté el xassís i la cabina:
Tot d'una, superat el Pegaso 1061 i endinsant-nos al centre de l'establiment, aparegué un tros de terra pla on s'acumulaven, amuntegades i en filera, cabines i més cabines de camions Pegaso. Les fotografies que us presentem són prou eloqüents. En aquesta primera imatge, quatre cabines de Pegasos cabina quadrada de distintes versions i models. La primera cabina, sense fer-nos forts, sembla ben bé d'un Pegaso Tecno:
Una altre cabina d'un Pegaso acompanyada de la d'un Ebro del model E:
Les restes de quatre camions espanyols: tres Pegasos, dos cabina quadrada i un Troner, i la cabina de l'Ebro E:
Dues cabines Pegaso, d'un cabina quadrada i d'un Pegaso Comet:
La segona cabina procedeix d'un Pegaso cabina quadrada fixe que fou de Grues Lleida SA:
Cabines i més cabines de Pegasos:
La cabina d'un Pegaso Comet que conserva tots els vidres:
La cabina d'un Pegaso i la d'un Dodge:
Filera de cabines de camions espanyols:
Cabina d'un Pegaso Tecno:
I la cabina d'un Dodge d'una empresa de transports de Badalona:
Dues cabines de Pegasos, un Tecno i un Troner, i de dos Ebros:
Interior d'un Pegaso Comet, la mida de la qual, atenent als paràmetres actuals, es ridícula, insignificant, lil·liputenc,
Tal vegada, a causa de l'influx causat per la boira que prodigava una paisatge evanescent, en Xavier Maraña, que ens acompanyava en la visita, manifestà la fal·lera que hi ha per produir més i més camions perquè desprès acabin desballestats, xafats, desfets, esbudellats en qualsevol cementiri de vehicles. Aquesta reflexió que formulà, i que és aplicable a tots els béns que consumim, té una base sòlida i certa. Aquest fenomen s'ha accentuat en les darreres dècades amb l'obsolescència programada. El gran repte que tenim plantejat és respondre eficaçment al cost mediambiental causat per la producció massiva de béns i el posterior tractament com a residu sòlid.
La impressió que causava l'abundor de cabines de camions, algunes soltes i d'altres adherides als xassissos, era la d'un camp de batalla després de la contesa amb els cossos inerts escampats arreu. Les cabines dels camions se'ns afiguraven caps separats de la resta del cos, en aquest cas, el xassís del camió, pelat, despullat sense la caixa. Un espectacle grandiós, èpic, incommensurable.
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada