divendres, 24 d’agost de 2012

En Manuel Fernández, en "Chaleco": un popular intermediari de la compravenda d'autocars de Pallejà (Baix Llobregat).

Un dels objectius d'aquest bloc és de recuperar persones que han estat vinculats professionalment amb el transport al nostre país, un objectiu que se'ns revela quimèric, gairebé inabastable, segurament impossible atès que inclou transportistes de persones i mercaderies, gruistes, carrossers, mecànics, titulars de concessionaris de vehicles i, fins i tot, productors de vehicles, components i accessoris. I aquest treball de recuperació o recerca centrat exclusivament a Catalunya. 

Malgrat que sabem positivament que aquest propòsit no l'assolirem pas d'una manera completa i definitiva, continuem exposant alguns empresaris que van tenir rellevància en el món del transport a Catalunya. Avui li toca el torn a en Manuel Fernández, per motiu "el chaleco", un andalús que va emigrar a Catalunya als anys 1960 a la recerca d'unes oportunitats que no trobava a la seva terra. Arribat aquí, va haver-se d'espavilar.

En Manuel Fernández duia sempre una armilla, una peça de vestir que li agradava especialment. Per aquest motiu era conegut com "el Chaleco", una indumentària poc usada, en franc retrocés i que sorprenia en una persona que es dedicava a comprar i vendre autocars usats a Pallejà, un municipi de la comarca del Baix Llobregat. 

En Joan Brugués i Prat, com molts d'altres empresaris del transport de viatgers que tenien autocars, tractava amb "el Chaleco". En les anteriors cròniques publicades sobre les empreses participades pel senyor Brugués hem exposat quins vehicles, un cop donats de baixa, van ser adquirits per en Manuel Fernández. El senyor Brugués també va adquirir autocars nous i usats per mediació d'en Fernández. Sense ànim exhaustiu, alguns dels autocars que va participar-hi en Manuel Fernández són els següents. Primerament, aquest autocar Avia, propietat de l'empresa GIRONABUS SA, de vint places, que es va vendre a en Manuel Fernández:

 img598

img600

Un altre autocar Barreiros de GIRONABUS SA venut el 12 de març de 1980 al "Chaleco", qui el va revendre a l'empresa AUTOCARS BELLO:

fot983

I en Manuel Fernández també va comprar el mateix dia, el 12 de març de 1980, aquest autocar Barreiros de GIRONABUS SA

fot984

Autocar Avia amb carrosseria Beulas de l'empresa GIRONABUS SA que es va vendre igualment a en Manuel Fernández:

img759

Aquests autocars Dodge, amb carrosseria Vanholl, també de l'empresa GIRONABUS SA, van ser comprats al concessionari AUTO NAVARRA de Pamplona per mediació d'en Manuel Fernández: 

fot998

Aquest autocar Pegaso amb carrosseria Setra Seida, fotografiat a una benzinera d'Arbúcies, va comprar-lo l'empresa BRUGUÉS OLIVET SA el 25 de gener de 1990 a l'empresari mallorquí Gabriel Barceló i Oliver per mediació d'en Manuel Fernández:

fot649

Un altre autocar Pegaso carrossat per Setra, propietat d'en Sebastià Barceló i Oliver, comprat el 25 de gener de 1990 per l'empresa BRUGUÉS OLIVET SA per mediació d'en "Chaleco":

fot658

Autocar Pegaso Comet carrossat per Hugas, de Barcelona, amb matrícula B-380.698 que el senyor Manuel Fernández va comprar al senyor Joan Brugués el 24 de desembre de 1981. En realitat, el senyor Fernández va comprar la targeta de transport atès que l'autocar, matriculat el setembre de 1964 i que havia integrat la flota d'autocars del senyor Antonio Cassa i Jordà, d'Olot, va ser desballestat:

Autocar Pegaso Comet carrossat per HUGAS de Barcelona

El senyor Brugués conserva dues fotografies del negoci d'en Manuel Fernández a Pallejà. Un solar tancat on dipositava els autocars que oferia:

IMG_9861

IMG_9862

A la dècada dels anys 1970 i 1980, uns quants conductors d'autocars engrescats a fer-se autònoms i tenir el seu propi autocar, van trobar sovint a casa d'en Manuel Fernández el vehicle que necessitaven per arrencar l'activitat i els pagaments a terminis que precisaven. Aleshores una lletra de canvi era un títol executiu amb valor i garantia. També les targetes de transports i el compliment dels requisits administratius exigits per la legislació aplicable ho resolia el "Chaleco". Importants empreses de transports de viatges venien i compraven els seus autocars a en Manuel Fernández que, d'aquesta manera, tenia autocars per oferir. Alguns dels autocars retratats pel senyor Brugués al solar d'en Manuel Fernández, a Pallejà, eren els millors vehicles que hi havia en aquells moments al mercat. 

A can Chaleco, si se'ns permet l'expressió, hi havia de tot: des de vehicles vells i devastats per ser desballestats l'únic valor dels quals era la targeta del transport fins a vehicles moderns d'empreses que renovaven les flotes. Dins d'aquest sector, a Catalunya, en Manuel Fernández va ser un personatge popular i d'anomenada que tancava els tractes en funció de les necessitats de cada client.

Agraïm la informació facilitada pel senyor Brugués que ens permet de recuperar un empresari singular i conegut de la compravenda d'autocars a Catalunya un quants anys enrere.

Cap comentari:

Publica un comentari