dissabte, 18 d’agost de 2012

Carrosseries d'autocars i altres creacions d'en Pere Caba i Bedós (I).

Grosso modo, podem dir que en Salvador Caba va formar-se i va treballar les carrosseries de fusta, i el seu fill Pere va viure la transició de les carrosseries de fusta a les metàl·liques, havent-se d'adaptar a aquest gran canvi operat a partir dels anys 1940.

Tanmateix en Pere Caba va excel·lir en les carrosseries metàl·liques com es posa de manifest en aquest autobús Pegaso construït per encàrrec de La Vallesana SA, per cobrir la línia regular de Sabadell fins a Castellar del Vallès la presentació del qual, a Sabadell, va ser un comentat esdeveniment social:

Autocar Pegaso 1952

Aquesta carrosseria palesa que Carrosseries Caba, aquells anys, tenia una qualitat i disseny comparable a la resta dels grans carrossers catalans. El perfeccionisme i meticulositat d'en Pere Caba imposava que supervisés personalment tot el procés productiu. A més, Can Caba produïa totes les peces que integraven una carrosseria, un treball artesanal que resultaria inviable a partir dels anys 1960 quan es va industrialitzar la producció de carrosseries d'autocars i autobusos amb grans constructors que podien abaratir el cost de fabricació per la producció en cadena. 

Per als dissenys de les carrosseries, en Pere Caba es proveïa de revistes franceses especialitzades que informaven sobre les darreres novetats en aquest camp. Un altre gran carrosser català d'aquells anys, en Josep Vert i Planas, exposa en una entrevista publicada pel diari EL PUNT i realitzada pel periodista Joan Trillas, que pels dissenys de llurs autocars es fixava en les carrosseries franceses, molt innovadores aquells anys.

Durant els anys 1950, Carrosseries Caba també va reconstruir carrosseries d'autocars sobre vells xassissos. La política autàrquica de caràcter falangista, per bé que matisada, encara s'aplicava i repercutia molt negativament amb una producció industrial sense normalitzar vint anys després de l'acabament de la guerra civil. És el cas d'aquesta carrosseria fabricada l'any 1958 sobre un xassís Hispano Suiza amb el disseny propi d'aquells anys, abundosos d'ornaments i cromats, per encàrrec de l'empresa AUTOCARS ROURA: 

Autocar Hispano Suiza 1958

Abandonada la producció de carrosseries d'autocars a principis de la dècada del 1960, en Pere Caba va especialitzar-se en la construcció de carrosseries per a camions, tant de fusta i vela per transports generals com metàl·liques i tancades per la indústria tèxtil de Sabadell. Una caixa metàl·lica construïda sobre un Ebro B-45, el millor camió lleuger d'aleshores, per l'empresa de tints i aprests Enrique Casanovas i Argelaguet SA:

Creacio Furgó Thames 1958

Construcció l'any 1964 d'un camionet lleuger sobre el xassís d'un Citroen matriculat els anys 1930. En Pere Caba va dissenyar i va construir la cabina sencera i la caixa oberta per la distribució de begudes, el conegut Anís del Ciervo i la cervesa San Miguel:

Creacio de una furgoneta Anís del Ciervo 1964

D'aquesta cabina en destaquen l'elegància i la bellesa de les seves línies. També és admirable el cérvol que corona la caixa d'aquest vehicle, un treball absolutament artesanal i laboriós, que es conserva en un restaurant de Sabadell. 

Fa cinquanta anys l'anís era una beguda molt popular a Catalunya i que es consumia abundantment. Arran del conegut Anís del Mono, de Badalona, fundat pels germans Bosch i Grau, les principals poblacions del país tenien la seva destil·leria d'anís amb el preceptiu animal. Si a Sabadell el cérvol donava nom a l'anís, a Masnou era el gat, a Arenys de Munt era el tigre i a Ripoll, més modestos, era l'abella. 

L'any 1966 en Pere Caba va executar la transformació d'un Seat 600 descapotable, un vehicle únic que la família Caba conserva: 

Seat 600 Trans 1967

Estat actual d'aquest Seat 600 que destaca per la qualitat de llurs acabats:

Seat 600 Transformat 1967

Als anys 1970, en Pere Caba també va restaurar alguns cotxes clàssics. Els seus coneixements mecànics i de les carrosseries de fusta i metàl·liques li permetia d'atendre aquests encàrrecs d'una gran exigència i responsabilitat per la consideració que els propietaris tenien de llurs vehicles. En aquest cas, la restauració d'un Ford A matriculat l'any 1929:

Reconstrucció Ford A de l´any 1929

Continuarà.

1 comentari:

  1. OOOOOOOOH! com d'orgullós se sentiria el meu pare si pogués veure totes aqustes publicacions a internet..........accecibles al món mundial!!!!!
    ell estva ja moooooooolt malat...........però , és normal, oi?............si li reconeixien la seva obra i la del seu pare...............ERA L'HOME MÉS FELIÇ DE LA CAPA DE LA TERRA!!!!

    PD. Papa allà on estiguis....ens estaràs contemplant.............i penso que aquest blog t'ha fet el millor homenatge que has rebut fins ara!
    És la meva opinió!

    ResponSuprimeix