diumenge, 19 d’agost de 2012

Carrosseries de camions fabricades per en Pere Caba i Bedós (i II).

En Salvador Caba i Valls havia carrossat a la dècada dels anys 1930 uns quants camions per les indústries tèxtils de Sabadell. Eren carrosseries de fusta amb la vela que cobria i aixoplugava la mercaderia. Aquesta tasca la van reprendre a principis dels anys 1940, un cop acabada la guerra civil, complint amb els encàrrecs que els principals fabricants tèxtils de Sabadell li encomanaren. 

El seu fill Pere també va seguir aquesta línia del negoci, les carrosseries dels camions de les indústries tèxtils, per bé que va ser capdavanter en la producció de les carrosseries metàl·liques tancades. N'és una mostra aquesta caixa muntada sobre un camió fotografiada amb els treballadors al davant:

Furgons Gran

En Pere Caba, abans de fabricar la carrosseria, la projectava en un plànol a mida natural. Es tancava a les golfes del taller del barri de la Creu Alta de Sabadell, i la dissenyava fins al darrer detall. Atès que era una producció completament artesanal, no hi havia pas dues caixes iguals. Eren caixes d'angles arrodonits on hi havia una viva preocupació per l'encaix harmoniós i lligat de la caixa amb la cabina del camió. Els cromats eren un altre tret distintiu d'aquestes carrosseries. Els acabats interiors eren d'una gran qualitat i polides atès que el transport de la matèria primera i les peces tèxtils acabades són molt delicades. 

En Pere Caba i Arnella ens explica que la qualitat d'aquestes caixes, fetes a consciència perquè duressin molts anys, permetia el seu ús a diversos camions. Quan el primer camió feia figa, la caixa li era muntada al camió que el substituïa. Eren, a més, unes caixes especials per a un sector concret, el tèxtil, que gaudien de molt bona requesta i reconeixement entre els clients, les empreses de Sabadell i Terrassa principalment.

Algunes d'aquestes caixes presenten autèntiques filigranes, particularment a la part posterior, que n'encarien la producció. En Pere Caba maldava per produir carrosseries d'una altíssima qualitat i bellesa, en detriment, en ocasions, del cost final de producció. La satisfacció del client era un aspecte essencial, irrenunciable.

Una altre caixa produïda per encàrrec de l'empresa sabadellenca FABRIL COMADRAN SA: 

furgo1

Una caixa de fusta amb vela muntada sobre un camió Ebro B-45 de l'empresa Lanifil SA:

furgo2

Construcció de la carrosseria completa d'un furgó muntada sobre un xassís dels anys 1930 per encàrrec de l'empresa Pedro Raventós de Sabadell. Tot el disseny d'aquest vehicle, incloent-hi la part davantera que acusa una perceptible influència dels autocars de l'època, és obra d'en Pere Caba:

Furgons 4

Construcció d'una caixa de fusta sobre un camionet, un encàrrec d'un peixater de Sabadell, el senyor Carbó. Admirable l'acabat posterior de la caixa, propi d'aquells anys:

Furgons 5

Una caixa metàl·lica tancada sobre un camió Ebro de l'empresa Satina. Com ja ho hem dit, un cop acabada la vida útil d'aquests camions, les caixes es muntaven sobre el camió que el reemplaçava. L'ús d'aquestes caixes va cessar quan les empreses tèxtils de Sabadell van tancar, una rere l'altre, les portes per les crisis econòmiques dels anys 1970 i 1980:

Furgons 7

Camionet Mercedes Benz de la tintoreria Vilaró, de Sabadell. Cal remarcar la continuïtat de la cabina amb la caixa assolit pels colors i els cromats. Un treball excel·lent en tots els sentits:

Furgons 8

Una altre caixa tancada per un l'empresa ENRIQUE CASANOVAS ARGELAGUET SA muntada sobre un camió Sava, fabricat a Valladolid, pintat de dos colors i tres lamines laterals cromades:

Furgons 9

Caixa tancada sobre un camió Ebro B-45 de l'empresa de filats JUAN PRATS AYMERICH, de Sabadell. Curiosos el grans retrovisors per un camió lent com ho era aquest i els intermitents sobre els llums davanters idèntics als dels primers Seat 600 fabricats a la Zona Franca de Barcelona:

furgo10

Caixa muntada sobre un camió Sava d'una altre tintoreria de Sabadell, Castelló, amb els dos colors que li conferien elegància. La part posterior disposava d'unes petites fornícules per allotjar-hi els llums:   

Furgons 11

Un camió Ebro B-45 de l'empresa Estruch Textil SA, de Sabadell, bicolor, amb llur caixa de fusta i les tres làmines cromades:

furgo12

Una caixa tancada muntada sobre un altre camió Ebro C, de l'empresa sabadellenca Grau SA:

Furgons 13

Una bonica caixa metàl·lica tancada sobre un Ebro D550 d'APRESTOS JULIÀ SA, també de Sabadell. Meravellosa obra mestra l'ajustament plenament harmonitzat del pas de roda amb la part inferior de la caixa:

Furgons 14

En Pere Caba i Bedós:

Pere Caba

Aquest bloc vol agrair a la família Caba Arnella la confiança dipositada en la difusió de part de l'important arxiu que conserva de la història de les Carrosseries Caba de Sabadell. Segurament que la labor desenrotllada aquests darrers anys per la família Caba, la Societat Recreativa Amics de Sant Cristòfol, l'Ajuntament de Sabadell i uns quants afeccionats permet de fer conèixer l'important llegat industrial d'en Salvador i d'en Pere Caba dins de les empreses carrosseres catalanes, capdavanteres a l'estat espanyol. 

Cap comentari:

Publica un comentari