dimecres, 1 d’agost del 2012

Catàleg dels camions i autocars Pegaso produïts per ENASA a les primeries dels anys 1950: gentilesa del senyor Joan Homs i Cerdà.

El senyor Joan Homs i Cerdà, un bon amic del barri del Poblenou de Barcelona la família del qual tenia un empresa de transports, va treballar uns quants anys de mecànic en un taller del carrer Pujades 287. Va aprendre l'ofici de ben jove engreixant i repassant els camions del seu pare.

En Joan Homs va conèixer els vells, rònecs i capolats camions de la immediata postguerra, reconstruïts amb peces de les procedències més diverses: els Ford, els Dodge, els Hispano Suiza i els mítics 3HC, uns camions molt valorats per les empreses constructores els motors dels quals, dieselitzats, oferien uns bons resultats i rendiments. Eren els camions que tenien els transportistes del Poblenou. No hi havia gaire res més per poder triar. 

Als anys seixanta, aprofitant la bonança econòmica d'aquells anys, tot plegat va començar a canviar. Aquells vells camions van ser substituïts pels moderns Pegasos, Barreiros i Ebros. També són els anys que van aparèixer d'altres marques com Avia, Sava, Nazar, Karpetan i Babcock & Wilcox. Les importacions de camions estrangers eren testimonials.

En Joan Homs conserva un catàleg original publicat per ENASA on exposa l'empresa, la fàbrica i els models de camions i autocars que produïen a començaments dels anys 1950. Atès el seu interès, el difonem en aquest article:

IMG_7747

IMG_7748

Informació sobre els objectius d'ENASA, il·lustrats amb la façana principal de la fàbrica de Barcelona de gran bellesa. Actualment, la major part de les antigues instal·lacions industrials, enderrocades, acullen el parc de la Pegaso, una gran zona verda destinada al gaudi dels veïns de la Sagrera. Amb bon criteri es va conservar aquesta façana pel seu interès arquitectònic que constitueix l'accés principal al parc:

IMG_7749

El motor Pegaso dièsel:

IMG_7750

IMG_7751

IMG_7752

IMG_7753

El camió Pegaso dièsel que equipava un motor de 125 cavalls de potència:

IMG_7754

IMG_7755

L'autocar Pegaso dièsel que muntava el mateix motor de 125 cavalls de potència:

IMG_7756

Unes quanties carrosseries d'autocars d'aquells anys, on hi destaca, la carrosseria monocasc:

IMG_7757

IMG_7758

IMG_7759

IMG_7760

IMG_7761

Propaganda sobre la qualitat de la fabricació dels vehicles Pegaso:

IMG_7762

IMG_7763

El darrer apartat del catàleg aborda la garantia dels vehicles Pegaso:

IMG_7764

IMG_7765

IMG_7766

IMG_7767

Volem agrair al senyor Joan Homs la gentilesa de publicar aquest seu catàleg en aquest bloc d'un gran interès pels afeccionats. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada