dimarts, 14 d’agost del 2012

La restauració d'un òmnibus carrossat per en Salvador Caba i Valls.

Carrosseries Caba, de Sabadell, va construir moltes carrosseries d'òmnibus durant els seus més de seixanta anys d'activitat industrial. En aquest apartat cal afegir-hi els autocars que es van recarrossar als anys 1940 i 1950 i les reparacions de carrosseries malmeses per causa d'accidents. 

En Pere Caba i Valls, fundador de Carrosseries Caba, a Sabadell, l'any 1918, un cop fet l'aprenentatge a les carrosseries Mateu Marrugat de Barcelona, va construir carrosseries d'òmnibus de fusta. El seu fill, en Pere Caba i Bedós, va construir també carrosseries metàl·liques, particularment a partir de la dècada del 1950. 

Per desgràcia, no se n'han conservat gaires d'òmnibus carrossats per can Caba. En Pere Caba i Arnella conserva les fotografies de l'únic òmnibus de fusta carrossat per en Salvador Caba que coneixem que ha arribat fins als nostres dies. Aquest òmnibus, quan es va recuperar, estava completament desfet. Portava molts anys capolat i les carrosseries de fusta són delicades. Fotografia d'aquest òmnibus damunt de la grua tal i com estava quan va sortir a la llum:

IMG_6970

Treballs de restauració d'aquest òmnibus, una reconstrucció completa a càrrec de grans entesos en les usos de les fustes aplicades a les carrosseries:

IMG_6971

IMG_6972

La construcció -en aquest cas reconstrucció completa- d'una carrosseria d'òmnibus de fusta exigeix profunds coneixements de les fustes, les tècniques i les aplicacions. És un ofici que precisa d'un gran ofici i conscienciós aprenentatge, segons vam poder apreciar en les explicacions d'en Quimet Duran i Estarriola, un carreter de Banyoles que coneix perfectament les carrosseries de fusta per a camions i autocars. Actualment, a la ratlla dels vuitanta anys, encara restaura per afició carros i algun vehicle de fusta. Hi ha una fusta per a cada carrosseria i cal saber tractar-la. És plausible que aquest ofici estigui en risc de desaparèixer. 

Aquest òmnibus produït per en Salvador Caba i Valls, completament reconstruït, va tornar a lluir en una trobada de vehicles clàssics. En Pere Caba i Bedós, quan el va veure exposat, va reconèixer immediatament que l'havien fabricat a casa:

IMG_6973

Volem agrair a en la família Caba i Arnella aquestes fotografies de l'únic òmnibus produït per Carrosseries Caba, completament restaurat per iniciativa d'un col·leccionista, actuació que constitueix una mostra de la preservació del patrimoni industrial del país, centrat en aquest cas, en el ram de l'automoció dels anys 1920 i 1930. 

2 comentaris:

  1. Hola,
    Estava repassant la història de les carrosseries i m'agradaria saber quin és el col.leccionista que va fer restaurar aquest òmnibus com podríem saber-ne el contacte? M'gradaria veure'l en directe i fer-li més fotos.
    Núria

    ResponElimina
  2. He trobat aqusta informació interessant refernt a l'òmnibus FORD de l'any 29 restaurat.
    SAGALÉS, A LA PRIMERA LLOTJA DEL VEHICLE CLÀSSIC A MOLLET
    Aquest dissabte 10 de maig Sagalés participa a la 1ª Llotja del Vehicle Clàssic a Mollet del Vallès, de 8 del matí a 6 de la tarda al recinte 1a llotja del Parc de les Pruneres, situat entre el Pla de les Pruneres i el Carrer Ramon Casas. És una mostra de cotxes i motos restaurades, amb una exposició dels vehicles. A més, hi ha espai per la venda de recanvis de tota mena. La fira és organitzada pel Museu Isern i hi col•laboren l'Ajuntament de Mollet del Vallès i la Col•lecció d'Automòbils de Salvador Claret.

    Sagalés, en la seva tasca per la conservació de vehicles antics, presenta aquest cap de setmana a la localitat vallesana el vehicle FORD AA. Amb matrícula B-36989, va engegar el seu servei l'any 1929. El seu xassís va ser produït a Detroit (Michigan, Estats Unitats d'Amèrica) entre el 1928 i el 1931. De 9 places i del taller de Sabadell Carrosseries Caba, el seu motor és Ford AA 3258cc, de 40 C.V. La carrosseria del Ford AA és la pròpia d'aquell moment: tancada i amb una estructura de fusta de freixe emplantxada. Aquest clàssic va ser adquirit per l'empresa Sagalés, que és actualment la propietària, i en el seu trajecte va passar per un intercanvi de cotxes que el feia servir per a línies regulars del Vallès. Durant la jornada de la 1a llotja del vehicle clàssic es lliuraran obsequis commemoratius a vint personalitats del sector, com ara fabricants de vehicles clàssics o bé periodistes especialitzats.

    ResponElimina