diumenge, 6 de gener del 2013

El camió número 12 de l'empresa Transports i Grues Àngel Vilar SA: un altre Sava-Berliet (VI).

Un segon camió Sava-Berliet de l'empresa Transports i Grues Àngel Vilar SA, de tres eixos, va correspondre-li el número 12. Va ser estrenat nou i tenia la matrícula GI-89320. El senyor Àngel Vilar va comprar-lo al concessionari oficial Sava en les comarques gironines, el representant de la qual era el senyor Jaume Font.

Aquest Sava-Berliet va ser adquirit quan ENASA, l'empresa estatal que fabricava els camions amb la marca Pegaso, va prendre el control de l'empresa castellana i va cessar la producció d'aquesta gamma de vehicles que suposaven una competència directa amb els seus camions, centrant la producció en els camions lleugers i les furgonetes, un segment del mercat que Pegaso no oferia. Aquesta compra, decidida per motius de caire polítics i d'oportunitat que no pas econòmics, va ser un llast per a ENASA.

Aquest camió, produït per Sava a la seva fàbrica de Valladolid, era de gran tonatge. Les dimensions de l'espai interior de la cabina, basada en el model Panoramic de Berliet, amb un capó considerable, era un mica just en les rutes provincials i de llarga distància. Per no parlar dels problemes mecànics que presentaven sovint i que van fastiguejar als seus propietaris.

En un primer moment, aquest camió cobria el servei de recaderia a Girona; posteriorment va ser destinat a la càrrega general arreu de les províncies espanyoles: transportava pinso per compte de l'empresa TAISA, ceràmica produïda a La Bisbal d'Empordà, i materials de construcció molt sol·licitats aquells anys del reviscolament econòmic. El Sava-Berliet carregat amb dos cilindres de formigó, de grans dimensions, d'un col·lector: 

IMG_1588

IMG_1589

IMG_1591

IMG_1563

Fotografia de perfil del Sava-Berliet, en què s'aprecia la llargària del xassís. L'extensió del xassís juntament amb el capó del motor i les alces de la caixa, li confereix una imatge imponent, majestuosa:

IMG_1590

El Sava-Berliet va ser donat de baixa l'any 1984. Atès que el senyor Vilar disposava d'espai, va conservar-lo fins que, a mitjans dels anys 1990, una dona africana, grassa i amb un afinat esperit negociador, va comprar-lo per a llur exportació a un país de l'Àfrica. 

Segons va expressar la compradora del camió, aquesta mena de camions tenen molt bona acollida als països africans que havien estat colònies franceses perquè se'ls hi munta un motor Renault que s'acobla perfectament amb els diferencials Berliet que equipaven. Fotografies de la càrrega del Sava-Berliet damunt d'un semiremolc i llur trasllat per l'exportació, executada per un camió Kenworth amb grua de l'empresa Grues Padrosa de Llers (Alt Empordà): 

IMG_1732

IMG_1552

IMG_1553

IMG_1555

IMG_1554

IMG_1557

IMG_1560

Després d'aquest Sava-Berliet, el senyor Vilar va comprar camions Pegaso, la fiabilitat dels quals, ben acreditada, havia pogut comprovar amb el Pegaso 1095DR. També compraria alguns camions petits, de la marca Avia, fabricats a Madrid per l'empresa Aeronautica Industrial SA que equipaven motors Perkins Hispania.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada