divendres, 4 de gener del 2013

Els vehicles 9 i 10 de l'empresa TRANSPORTS I GRUES ÀNGEL VILAR SA: un Sava-Berliet i un altre Barreiros Saeta (IV).

A remolc de la bonança econòmica que va viure el país en la dècada dels anys 1960, el senyor Vilar va ampliar la flota de camions per atendre els transports que li oferien. El vehicle número nou va ser un camió Sava-Berliet, produït a Valladolid, amb matrícula GI-67515. Llur representant a les comarques gironines era el senyor Jaume Font, amb un concessionari a la carretera de Barcelona, de Girona, on hi exposava els vehicles produïts per Sava sota llicència de la British Motor Corporation i Berliet. Malgrat aquestes excel·lents credencials, els camions fabricats per Sava mai van ser gaire apreciats. 

Es dóna la circumstància que aquest camió Sava-Berliet va ser exposat, sense carrossar, a les fires de Sant Narcís, de Girona. El senyor Vilar va comprar-lo de segona mà a l'empresa Transports Badosa, d'Argelaguer, per motiu El bitxo. Va treballar molt poc temps atès que va ser adquirit, bàsicament, per proveir de peces un altre Sava-Berliet que va estrenar. Va treballar principalment per l'empresa Fonter, productora d'aigua mineral amb gas que brolla d'una font del poble d'Amer, a la comarca de La Selva, on es envasada, talment s'aprecia en aquesta fotografia:

IMG_1667

A l'esquerra, al fons, el Sava-Berliet desballestat en un cantó de la nau de l'empresa Transports i Grues Àngel Vilar SA, a la carretera de Calonge 7:

IMG_1584

El Sava-Berliet al costat d'un Pegaso 1095DR accidentat:

IMG_1585

Aquest Sava-Berliet, amb el qual es va treballar poc temps, va ser substituït per un camió Pegaso de doble direcció, comprat al concessionari oficial Auto Remolcs Girona. 

La fabricació i comercialització dels camions Sava-Berliet, de gran tonatge, va despertar grans expectatives  entre els transportistes. El prestigi de la marca Berliet, el gran fabricant francès de camions, era aquells anys absolutament inqüestionable.  Tanmateix, aitals expectatives aviat s'esvairien pels problemes mecànics que presentaven els Sava-Berliet. Mecànicament, no funcionaven gota bé.

Tenim constància que en les comarques gironines que l'empresa Yesos y Derivados SA, de Besalú, va tenir un camió Sava-Berliet de dos eixos amb acerbi fix, amb matrícula GI-69826; el senyor Joaquim Berenguer Fabrellas, transportista de Salt, al Gironès, en va tenir un altre; i els germans Cané, de Palafrugell, també en van tenir un. Aquests dos darrers Sava-Berliet, de Salt i Palafrugell, eren dúmpers amb bolquets per obres.

El vehicle número 10 va ser un camió Barreiros Saeta comprat usat a Auto Remolcs Girona, concessionari oficial Pegaso, amb matrícula B-382924. Auto Remolcs Girona també li va vendre i muntar una grua Pesci nova. La ploma al darrera li permetia més força d'elevació. A destacar que aquesta Pesci era una grua molt potent i força llarga d'extensions hidràuliques en la seva època: allò normal era una extensió i aquest camió ja en portava tres, a part de les manuals.

Aquest Barreiros Saeta prestava serveis pels constructors d'obres, la indústria ceràmica i tallers auxiliars, i serveis de remolcar vehicles avariats i accidentats. Va ser, endemés, el primer camió amb grua de La Bisbal d'Empordà. Per aquesta causa, era llogat pels paletes de la comarca:

IMG_1599

IMG_1685

IMG_1596

IMG_1595

IMG_1597

Aquest Barreiros Saeta fotografiat en un servei:

IMG_1620

L'any 1991 el Barreiros Saeta va xocar amb un cotxe a la carretera de Vall-llobrega, amb importants danys a la cabina que van determinar la seva baixa i desballestament: 

IMG_1632

IMG_1633

IMG_1673

La grua Pesci es va muntar sobre un Pegaso Comet amb matrícula GI-4622-D. Amb la baixa d'aquest Pegaso, l'any 1999, es va abandonar la prestació del servei de camió-grua. 

En el proper article gaudirem del primer Pegaso de la casa, un 1095DR. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada