divendres, 25 de gener del 2013

Una notícia luctuosa: el tancament del carrosser Noge d'Arbúcies (La Selva).

Si bé aquest bloc té per objectiu de recuperar petits retalls de la història del transport per carretera a Catalunya, particularment dels protagonistes d'aquesta epopeia amb els seus records i vivències, i llurs vehicles, en ocasions també tractem temes d'actualitat. I en aquesta ocasió, la notícia que reportem és sens dubte lamentable. 

Si Detroit, la capital del motor dels Estats Units ha tingut els tres grans fabricants de vehicles -General Motors, Ford i Chrysler-, Arbúcies, la capital de la indústria carrossera catalana, també ha disposat de tres grans empreses: Ayats, Beulas i Noge.

El carrosser Noge, d'Arbúcies, ha anunciat aquesta setmana el tancament definitiu de l'empresa amb l'extinció de tots els contractes de treball. Un veritable gerro d'aigua freda per al poble d'Arbúcies ateses les repercussions molt negatives que tindrà tant pels treballadors directament afectats pel tancament de l'empresa com per les empreses auxiliars que treballaven per Noge.

Noge, empresa fundada l'any 1964 i actualment presidida pel senyor Miquel Genabat, s'havia especialitzat les darreres dècades en la producció de carrosseries per autocars amb uns dissenys agosarats i innovadors i uns preus molt competitius i ajustats. Aquesta combinació, en un segment de mercat que senyoreja el carrosser basc Irizar, li va permetre a Noge d'assolir una presència significativa en el mercat espanyol. A diferència dels altres dos grans carrossers d'Arbúcies, Beulas i Ayats, Noge va centrar-se preferentment en el mercat espanyol.

Anys enrere, i per atendre la gran demanda de carrosseries, va realitzar una gran inversió destinada a la compra de maquinària i disseny de nous productes. N'és l'exponent més clar el model Titanium, una carrosseria llampant i moderna que incorpora els darrers avenços en l'apartat de seguretat i tecnologia.

Tanmateix l'abrupte ensorrada de les comandes procedents del mercat espanyol l'any 2008, arran de la greu crisi econòmica internacional agreujada per la incapacitat del govern espanyol de donar-li una resposta adequada i eficaç, va provocar que Noge s'hagués d'acollir el concurs de creditors l'any 2010.

El concurs de creditors, que va ser aixecat l'abril de l'any 2011 després de signar-se un conveni amb la major part dels creditors, va exigir una profunda reestructuració de l'empresa amb la reducció de la plantilla i un control de costos que passava per centrar-se en els productes més rendibles. Tanmateix, l'agreujament de la crisi econòmica espanyola, amb una important reducció de les comandes de carrosseries, van empitjorar els comptes de l'empresa.

Noge ha produït aquests darrers anys carrosseries per autobusos urbans. L'objectiu era compensar la poca demanda d'autocars procedent del sector privat, les empreses i els autònoms, amb la venda a Ajuntaments i altres administracions públiques locals d'autobusos urbans i interurbans.

Tanmateix, el dèficit públic de totes les Administracions Públiques espanyoles, encapçalat pel govern central amb un malbaratament de recursos públics que provoca feredat, i que ha exigit l'adopció de mesures dràstiques de reducció de les despeses públiques imposades per la resta de països europeus, amoïnats per la solvència de l'estat espanyol en el compliment de la devolució dels crèdits internacionals atorgats més els interessos meritats, han arruïnat en part aquest darrera possibilitat.

Els Ajuntaments i les altres administracions locals també han patit aquest ajust draconià amb la suspensió i anul·lació de les inversions destinades a la renovació de les flotes d'autobusos urbans i interurbans. És significatiu al respecte que l'Empresa Municipal de Transports de Madrid, el client més important d'aquests vehicles, no hagués adquirit cap autobús carrossat per Noge l'any 2012. Aquesta situació, completament insostenible, ha comportat el tancament definitiu de Noge, un dels tres grans carrossers d'Arbúcies. Fotografies d'autocars carrossats per Noge:

IMG_7461

Autocar circulant pel Passeig de Gràcia de Barcelona

IMG_5470


Autocar a l'avinguda Diagonal de Barcelona

IMG_7006

Autobus MAN carrossat per NOGE circulant per Andorra La Vella

IMG_5317

Autocar circulant pel carrer Aribau de Barcelona

IMG_5503

Autocar carrossat per NOGE a Castejón (Navarra)

Autocar de l'empresa AVANT carrossat per Noge al carrer Còrsega de Barcelona

Autobusos urbans i interurbans amb carrosseries Noge:

IMG_4711

IMG_4888

IMG_7448

El senyor Joan Brugués recorda l'animació d'Arbúcies els matins dels dissabtes dels anys 1970, aleshores laborables. A primera hora del matí els treballadors feien treballs de manteniment i neteja de la maquinària, peces i instal·lacions en les naus on produïen les carrosseries i en els tallers auxiliars que fabricaven components. A mig matí, acabada la feina, gaudien d'un esmorzar de forquilla i ganivet. Els bars d'Arbúcies eren plens a vessar de treballadors que compartien taula i confidències. Eren uns anys que hi havia feina i el diner circulava. Amb els marits distrets, les dones aprofitaven per anar a comprar i a la perruqueria. la vivacitat de la vida social a Arbúcies aquells anys era absoluta.

Poc a poc aquell món va esllanguir-se. Els treballs de manteniment dels dissabtes es van suprimir. I els esmorzars pantagruèlics als bars, restaurants i fondes d'Arbúcies van convertir-se en un record. El tancament de Noge confirma les greus dificultats que pateixen els carrossers catalans.

Creiem que un dels problemes principals de Noge ha estat la dependència excessiva del mercat espanyol, que, per bé que important, és volàtil i imprevisible, talment es va palesar l’any 2008. En canvi, Ayats i Beulas han fet grans esforços per exportar gran part de la producció de les carrosseries que produeixen. Esperem que sigui el darrer carrosser que ha de tancar portes per causa de la crisi econòmica que patim.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada