En Pere Caba, gerent de Turismes Vallès SA, concessionari oficial Volvo a Sabadell, que hem conegut a través de la seva germana Núria, ens ha facilitat les fotografies de les carrosseries d'automòbils, furgons, camions i autoòmnibus produïdes pel seu avi Salvador i el seu pare Pere, a Sabadell, difoses en les exposicions itinerants celebrades en els anys 2008 i 2009 en diversos centres cívics de Sabadell i de pobles propers.
També ha fet un laboriós i pacient treball de recuperació de les carrosseries produïdes pel seu avi i el seu pare cabussant-se en la documentació conservada per la família: fotografies, encàrrecs professionals, rebuts de pagaments i els llibres de comptabilitat amb els assentaments practicats.
En aquests articles centrem l'atenció en els fotografies de carrosseries divulgades en l'exposició itinerant. Seguint un criteri cronològic, abordem les carrosseries construïdes per en Salvador Caba i Valls.
També ha fet un laboriós i pacient treball de recuperació de les carrosseries produïdes pel seu avi i el seu pare cabussant-se en la documentació conservada per la família: fotografies, encàrrecs professionals, rebuts de pagaments i els llibres de comptabilitat amb els assentaments practicats.
En aquests articles centrem l'atenció en els fotografies de carrosseries divulgades en l'exposició itinerant. Seguint un criteri cronològic, abordem les carrosseries construïdes per en Salvador Caba i Valls.
La primera carrosseria que construí el senyor Caba en el taller del carrosser de Barcelona Mateu Marrugat fou per un automòbil Elizalde. Era l'any 1916. Establert pel seu compte com a constructor independent sota la denominació de Carruatges Salvador Caba amb un taller en el número 84 de l'avinguda Onze de Novembre de Sabadell, construí, damunt d'un xassís Benz, un caixa tancada de furgó:
En la dècada de 1920 començà la fabricació de carrosseries de fusta per òmnibus. La primera carrosseria que hi ha constància fou feta per la companyia La Vallesana l'any 1922.
L'any 1923 Carruatges Salvador Caba construí una carrosseria d'òmnibus pel senyor Miquel Martí destinada a la línia urbana entre el tren elèctric i el barri de la Creu Alta. I aquell any també construí la cabina i la caixa d'un camió Ford propietat del senyor Josep Hors.
El senyor Miquel Martí al volant del Chevrolet carrossat per en Salvador Caba:
El senyor Miquel Martí al volant del Chevrolet carrossat per en Salvador Caba:
L'any 1924 construí per La Vallesana SA de Castellar del Vallès una carrosseria amb llur interior, que incloïa l'entapissat, bastida damunt d'un xassís Fiat que disposava d'uns seients de fusta al sostre. Aquest autoòmnibus cobria la línia regular de viatgers de Sabadell a Castellar del Vallès.
L'any 1924 construí, per encàrrec del senyor Francesc Llonch, un carrosseria d'automòbil descapotable damunt d'un xassís Mercedes Benz:
El 1924 construí un furgó funerari damunt d'un Studebaker per Pompes Fúnebres S. Guiteras de Sabadell. La matrícula d'aquest vehicle era B-9607:
L'any 1926 fou d'un gran profit i rendiment pel senyor Salvador Caba. De conformitat amb la informació aplegada, construí una carrosseria encarregada pel senyor Miquel Martí damunt de xassís Dodge Brothers per cobrir la línia del barri de la Creu Alta de Sabadell. També tres carrosseries sobre uns xassissos Hispano Suiza, per la companyia Vallcarca-Coll SA que tenia la línia regular de la plaça Lesseps, Viaducte de Vallcarca fins el santuari de la Mare de Déu del Coll, al barri de Gràcia de Barcelona. Els tres Hispano Suiza tenien les matrícules B-19958, B-20627 i B-22796. Aquell any també hi constància que construí la carrosseria per un cotxe Mercedes Benz Torpedo propietat del senyor Feliu Feliu.
Un Hispano Suiza de la companyia Vallcarca-Coll SA:
Un Dodge Brothers carrossat per compte del senyor Miquel Martí.
Un Hispano Suiza de la companyia Vallcarca-Coll SA:
Un Dodge Brothers carrossat per compte del senyor Miquel Martí.
L'any 1927 carrossà un òmnibus Dodge Brothers per La Vallesana SA, comprensiva de la carrosseria i dels interiors i els entapissats. Llur matrícula era B-25741. També construí una carrosseria d'autobús damunt d'un xassís Berliet per la companyia Autobusos del Nord de Barcelona SA, titular de la línia de plaça Lesseps-plaça Sanllehy-Parc Güell-Carmel.
L'any 1928 construí una carrosseria damunt d'un xassís Dodge Brothers per La Vallesana SA, que ostentava la titularitat de la línia regular de Sabadell a Castellar del Vallès, amb matrícula B-29542. Per la companyia Autobusos del Nord de Barcelona SA una carrosseria per un xassís Minerva. Se'n conserven dues fotografies d'aquest autocar retratat a la intersecció dels carrers de Montseny i Sant Vicenç de Sabadell, que disposava de la matrícula B-32091.
L'òmnibus Dodge Brothers de La Vallesana SA:
L'òmnibus Dodge Brothers de La Vallesana SA:
Hi ha constància que l'any 1928 també construí una carrosseria per un autocar Minerva amb matrícula B-32206. Tanmateix no s'ha pogut esbrinar qui era l'amo del vehicle.
L'any 1929 en Salvador Caba construí la cabina i la caixa d'un camió Ford de la casa Societat Anònima Marcet:
També el 1929 construí un furgó damunt d'un xassís Ford per l'empresa Vicente Planas, que tenia l'honor de ser proveïdor de la Casa Reial Espanyola:
L'any 1929 en Salvador Caba construí per l'Ajuntament de Sabadell una ambulància damunt d'un xassís Ford: la carrosseria i llur interior. Les dues primeres fotografies corresponen a la Via Massagué de Sabadell on hi hagué el concessionari oficial Ford:
L'any 1932 també lliuraren una altre ambulància damunt d'un xassís Ford. La família Caba conserva els contractes d'obra celebrats, les factures lliurades, els rebuts del imports satisfets i les fotos del vehicles que té la Creu Roja.
Ambulància de l'Ajuntament de Sabadell, carrossada per en Salvador Caba l'any 1932 i retratada davant del concessionari oficial Ford de Sabadell, ubicat a l'avinguda Massagué:
Ambulància de l'Ajuntament de Sabadell, carrossada per en Salvador Caba l'any 1932 i retratada davant del concessionari oficial Ford de Sabadell, ubicat a l'avinguda Massagué:
L'any 1929 construïren dues carrosseries
d'autocars més. Una damunt d'un xassís Dodge Brothers del senyor Miquel
Martí, titular de la línia de la Creu Alta, vehicle que tingué la
matrícula B-33050. I l'altre carrosseria, per encàrrec de La Vallesana SA, sobre un xassís Ford. Aquest darrer autocar,
que ha arribat fins els nostres dies, té la matrícula B-36989.
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada