Aquest darrer article sobre la història de les Carrosseries Caba reportem la resta de la documentació que sobre aquesta empresa familiar de Sabadell fou divulgada en les exposicions itinerants celebrades els anys 2008 i 2009 per difondre l'evolució de l'automoció a la comarca del Vallès Occidental a través de les carrosseries produïdes per en Salvador i el seu fill Pere.
Els dos protagonistes de l'exposició, els senyors Salvador Caba Valls i Pere Caba Bedós, fabricants de carrosseries durant més de seixanta anys:
Recull d'articles de premsa que glossen la història de can Caba i unes quants targetes usades per aquesta empresa al llarg de la seva activitat productiva:
Publicitat de la construcció de carrosseries per en Salvador Caba apareguda a la Guia Salla que editava la Llibreria Sallarès l'any 1927:
Factures lliurades per en Salvador Caba per treballs diversos:
Targetes de Carrosseries Caba, recanvis per automòbils i reparacions:
Article sobre les carrosseries produïdes pels senyors Caba apareguda a la revista Arraona:
La primera ambulància que hi hagué a Sabadell, produïda per en Salvador Caba Valls, fou objecte d'un article sobre la història de la ciutat:
Dues de les activitats desplegades per en Pere Caba: la construcció de carrosseries, en aquest cas, del Seat 600 descapotable, i la restauració de cotxes d'època:
En el número 293, del juny de l'any 2012, de la revista Motor Clásico aparegué un article sobre la història de les carrosseries Caba.
Els senyors Caba foren un dels molts carrossers que floriren arreu dels pobles i ciutats del país en els anys de la substitució dels vehicles de tracció animal pels vehicles impulsats per la tracció mecànica. Molts dels antics carreters, que coneixien bé el seu ofici, començaren a produir carrosseries de fusta per cotxes, furgons, camions i autocars.
L'empenta i la capacitat d'adaptació als nous temps que representava la implantació dels vehicles dotats de motors d'explosió es concretà en un gavadal de carreters que tenien plena capacitat per produir carrosseries, caixes i cabines, car, en aquells anys, s'adquiria el xassís amb el motor i la transmissió, la direcció i els components elèctrics. Aquest floriment de carrossers, que plantejaren una dura competència entre ells, afavorí la qualitat i bellesa de les carrosseries. I uns pocs artesans d'aquest ram feren el salt a la producció industrial de carrosseries quan les carrosseries de fusta foren abandonades en favor de les metàl·liques.
La producció de carrosseries de fusta primer i metàl·liques després s'ha de posar en relació amb els gremis sorgits al país en el segle XIII, el qual permeté la formació i millora dels oficis. I entre aquests gremis hi destaca els dels carreters, fusters, ferrers, teixidors i basters que intervenien en la construcció de carros i tartanes.
Resulta impossible de reportar en aquest espai tots els carrossers que hi hagué escampats arreu del país. Sort que les publicacions locals se'n fan ressò i contenen articles d'un gran interès que recullen els carreters i carrossers que hi hagué en els seus pobles.
Agraïm a en Pere i a la Núria Caba Arnella les fotografies que il·lustren aquests articles procedents de les exposicions itinerants muntades fa uns anys per difondre el llegat industrial de la família Caba.
L'empenta i la capacitat d'adaptació als nous temps que representava la implantació dels vehicles dotats de motors d'explosió es concretà en un gavadal de carreters que tenien plena capacitat per produir carrosseries, caixes i cabines, car, en aquells anys, s'adquiria el xassís amb el motor i la transmissió, la direcció i els components elèctrics. Aquest floriment de carrossers, que plantejaren una dura competència entre ells, afavorí la qualitat i bellesa de les carrosseries. I uns pocs artesans d'aquest ram feren el salt a la producció industrial de carrosseries quan les carrosseries de fusta foren abandonades en favor de les metàl·liques.
La producció de carrosseries de fusta primer i metàl·liques després s'ha de posar en relació amb els gremis sorgits al país en el segle XIII, el qual permeté la formació i millora dels oficis. I entre aquests gremis hi destaca els dels carreters, fusters, ferrers, teixidors i basters que intervenien en la construcció de carros i tartanes.
Resulta impossible de reportar en aquest espai tots els carrossers que hi hagué escampats arreu del país. Sort que les publicacions locals se'n fan ressò i contenen articles d'un gran interès que recullen els carreters i carrossers que hi hagué en els seus pobles.
Agraïm a en Pere i a la Núria Caba Arnella les fotografies que il·lustren aquests articles procedents de les exposicions itinerants muntades fa uns anys per difondre el llegat industrial de la família Caba.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada