dissabte, 9 d’agost de 2014

Transports Minguet: els camions comprats en els anys 1950 pel transport d'àrids (VIII).

El 8 d'agost de 1950, els germans Esteve i Enric Espadalé Ferrés, amb el suport d'un veí d'Olot, en Pere Pons i Galceran, compraren al senyor Forné, representants d'unes quantes cases d'automòbils a Girona, un camió Berliet de tres tones, nou de trinca. Costà tres-centes seixanta-cinc mil pessetes i el bolquet que muntava vint-i-dues mil pessetes més. Una fortuna aleshores. N'abonaren cent cinquanta-mil pessetes al comptat. La resta pendent, fou satisfeta mitjançant divuit lletres de venciment mensual. Estrenat l'agost de 1950 li correspongué la matrícula GI-7786. 

Document d'alta del camió Berliet, el primer camió que Transports Minguet comprà nou l'any 1950: 

IMG_3039

El Berliet transportava àrids: sorra, grava, greda, còdols. La sorra i la grava era carregada a Sadernes, una sorrera de la llera del riu Llierca, a Montagut. Els àrids eren carregats a palades en la sorrera i descarregat manualment amb el bolquet a peu d'obra. El Berliet fou conduït per en Marcelino Massanella, veí de Castellfollit de la Roca, primer empleat de can Minguet després de la guerra. El senyor Massanella, que conduí el Berliet durant set anys, en conserva un bon record del bon funcionament que oferí el camió. 

Per atendre els encàrrecs i serveis que havia de fer front Transports Minguet, compraren, l'any 1953, al senyor Josep Gou i Terrades, veí d'Olot, un Ford Thames Trader amb matricula GI-8274 i equipat amb un motor de benzina. També treballà en el transport d'àrids, principalment per obres que s'executaven a la ciutat d'Olot, la capital de la Garrotxa. Aquest fet determinà que Transports Minguet, uns anys més tard, traslladés la seu social i el garatge a Olot.

En els anys 1950, per cobrir la línia regular de viatgers entre Sant Joan les Fonts i Olot, s'adquirí un xassís nou damunt del qual se li muntà una carrosseria d'òmnibus. Aquest servei no tingué prou demanda i estigué pocs anys en funcionament.

El 1955 Transports Minguet abordà el transport de la llet. L'empresa Layman, de Manlleu, li atorgà la concessió de la recollida i transport diari de la llet en pots, des de La Canya i altres pobles de la comarca de la Garrotxa, fins al central de l'empresa lletera, a Manlleu. Amb aquesta finalitat compraren un camió Unic de sis tones, amb matrícula M-139529, equipat amb una caixa pel transport de les marranxes. El Únic el conduí el senyor Marcelino Massanella, que fins aleshores havia portat el Berliet que traginava àrids.

El 1956 Transports Minguet comprà un camió Barreiros, equipat amb un motor dièsel, per substituir el Ford Thames Trader amb matricula GI-8274 que muntava un motor de benzina. Dos anys després, el 1958, per atendre l'augment de feina, compraren un camió d'ocasió: un Ford amb matrícula CA-5907, equipat amb un motor Bedford i diferencial Timken. 

L'any 1959 principià la construcció del garatge per tancar-hi els camions al barri de Sant Miquel d'Olot. Fou també l'any que començaren els transports de greda de les grederes o explotacions volcàniques de Santa Pau. 

L'any 1960, un terreny davant de la plaça de Sant Joan les Fonts, propietat del senyor Esteve Espadalé Ferrés, fou destinat a dipòsit d'àrids seleccionats. Oferien sorra, grava i demés materials per atendre amb gran celeritat les peticions dels clients. En l'inventari de l'empresa, tancat el 31 de desembre de 1960, hi ha anotats dinou viatges a aquest dipòsit.

En el proper article abordarem els vehicles que Transports Minguet tingué en la dècada de 1960, la de la recuperació econòmica que s'estroncaria el 1973, amb la crisi del petroli. En la primera meitat dels anys 1960 can Minguet tenia en la seva flota dos Pegasos Comet: 

untitled101is.th[1]

oldsp[1]

Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari