La idea de comprar un vehicle a motor se li ocorregué a l'Esteve Espadalé arran d'un incident ocorregut a les festes del Tura d'Olot de l'any de 1922. Amb la tartana atapeïda de viatgers, i enmig d'una pluja considerable, els animals en negaren a emprendre la marxa. L'Esteve, que portava la tartana, arribà a casa tard, moll i empipat.
Davant d'aquest fet l'Esteve, que coneixia els vehicles a motor atès que havia acompanyat la senyora Concepció Torras en la conducció del seu auto en els desplaçaments de Sant Joan les Fonts a Olot, proposà de comprar un vehicle. Són pare de bell antuvi manifestà un cert escepticisme davant de la proposta de son fill gran. A part de la modernitat que un vehicle comportava aquells anys, en què els motors d'explosió eren a les beceroles, calia comptar-hi la gran inversió que la seva compra requeria.
Tanmateix el projecte de l'Esteve Espadalé fou acollit per la família. En el padró d'individus subjectes a l'impost de cèdules personals dels anys 1923-1924 hi figura en Domingo Espadalé amb residència al carrer de l'Església 6 -després passeig de Sant Joan i avui dia avinguda de Rafael Torras- amb la professió d'ordinari i recader. Aquest padró ofereix una informació addicional d'un gran interès: que el senyor Espadalé tenia un sol animal i un vehicle, un Overland amb matrícula GI-803, donat d'alta l'any anterior. Aquest Overland fou el primer vehicle de can Minguet.
Padró de cèdules personals del municipi de Begudà de l'exercici dels anys 1923-1924:
Cens de bestiar cavallí i mular de l'any 1924 dels pobles de Begudà i Sant Joan les Fonts. S'hi consigna, en un assentament, que el senyor Domingo Espadalé tenia una euga de tretze anys pel transport lleuger:
El resultat satisfactori que proporcionà l'Overland animà a en Minguet de comprar un segon vehicle. L'any 1925 adquirí un petit òmnibus Ford de pedals, amb matrícula GI-1299, que disposava d'una capacitat per dotze places. El número del motor del Ford era 9083058. Aquest vehicle suposà l'extinció a can Minguet de la tracció animal i l'entrada en una nova època presidida pels vehicles de tracció mecànica.
El primer òmnibus de la casa Ford que tingueren els germans Espadalé, amb matrícula GI-1299, pel transport regular de viatgers en la segona meitat dels anys 1920:
El 4 de juliol de 1925 es promulgà el Reial Decret que constituïa les Juntes Provincials de Transports Mecànics Rodats. Aquests organismes, que depenien dels respectius governadors civils de cada província, tenien la facultat d'atorgar amb caràcter provisional les concessions administratives per la prestació de serveis de conducció de passatgers i transport de correus, sobre unes línies concretes, amb caràcter exclusiu.
La Junta Provincial de Transports Mecànics Rodats de Girona atorgà a l'empresa Transports Elèctrics Interurbans (TEISA) d'Olot, fundada l'any 1920, la línia del transport del correu i viatgers entre Girona i Olot, provisionalment. Aquesta resolució administrativa tingué efectes sobre el negoci del transport que exercia la família Espadalé: malgrat no afectar el servei dels ordinaris del poble, limitava la línia regular de viatgers de Sant Joan les Fonts a Olot, sense poder fer cap parada, i el serveis puntals de lloguer de vehicles per sortides i excursions.
El 1925 el poble de Sant Joan les Fonts tenia mil sis-centes ànimes, amb un bon nivell de vida per l'activitat manufacturera. La pràctica de l'esport s'imposava poc a poc entre els catalans. Es constituí la Unió Esportiva Santjoanenca que aviat tingué uns quants equips de futbol en diverses categories. Els equips de futbol i les orquestres de la comarca llogaven els cotxes de can Minguet per desplaçar-se, fet que impulsà l'empresa. A més, la línia regular de viatgers entre Sant Joan les Fonts i Olot es cobria amb l'òmnibus en un quart d'hora solament. Més comoditat i celeritat en la prestació del servei comportà un major nombre d'usuaris de la línia.
En els registres de la Cambra de Comerç de Girona corresponen al municipi de Begudà hi consta que el senyor Domingo Espadalé, en Minguet, era titular d'un òmnibus de catorze seients. La parada de Sant Joan les Fonts era al número 6 del passeig de Sant Joan; i la d'Olot, a la font del Conill, davant del bar can Botó.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada