Catalunya és un país que al llarg de la seva història ha patit nombroses guerres tant civils com amb d'altres nacions. Des de la Guerra civil catalana del segle XV fins a la darrera Guerra civil espanyola del 1936-1939, les conteses s'han succeït segle rere segle, amb un daltabaix de pèrdues humanes, territorials, patrimonials i culturals prou importants.
Aquest ambient de continues guerres no ha estat un impediment per a que Catalunya hagi protagonitzat una revolució industrial a començaments del segle XIX, revifalla econòmica que es va produir perquè el país hi tenia les llavors que permetrien que germinés aquest procés.
Cal destacar que els catalans han tingut algunes actituds molt específiques i singulars: una gran capacitat pel treball, un gran sacrifici per l'estalvi i una obertura de ment que els ha fet sempre estar amatents al que succeïa a Europa.
Per tant, malgrat que el país és pobre en recursos naturals, l'esforç, el treball, la perseverança i l'actitud pràctica va permetre des de l'Edat mitja el desenvolupament d'institucions i formes de govern que afavorien el pacte, el comerç i l'intercanvi de productes amb d'altres països. És en aquest context i sota aquesta empenta que sorgeix l'activitat de transports de la família Sagalés, de Caldes de Montbui.
A mitjans del segle XVII es va produir a Europa uns anys de freds intensos i glaçades permanents, les quals permeten l'ús del glaç mitjançant la construcció de pous a les parts bagues de les muntanyes, dels quals se n'extreien les peces de gel que eren transportades a les viles i pobles en carros. Aquest és l'inici de l'activitat d'una de les més grans empreses de transports de viatgers a Catalunya tant per antiguitat com per les línies regulars que cobreix i els serveis discrecionals que ofereix: l'empresa SAGALÉS de Caldes de Montbui. Degut al transport de gel des de les muntanyes fins a les viles, es va aprofitar per a transportar alhora les persones que s'havien de traslladar d'un indret a un altre.
Avui dia l'empresa SAGALÉS és una de les principals empreses de serveis regulars de Catalunya, que ha anat adquirint d'altres empreses de transport de viatges com és PLANAS de Berga, Empresa Pous de Manlleu o Castellà de Manresa, assumint-ne llurs línies i els serveis que prestaven mitjançant una moderna flota de vehicles, els quals se'ls sotmet a un acurat manteniment en les pròpies instal·lacions de l'empresa a Mollet del Vallès gràcies a un gran equip tècnic encapçalat pel cap de mecànics, el Sr. Hernández, i amb els utillatges més moderns i capdavanters.
Modern autobús carrossat per Irizar que ofereix el majors nivells de seguretat i comoditat als usuaris:
Autobús de serveis regulars i destinat a trajectes curts:
Un altre autobús de darrera generació, equipat amb els darrers avenços:
El Sr. Francesc Sagalés, gerent de l'empresa, és alhora un gran afeccionat als vehicles clàssics, que ha anat creant una important col·lecció d'autobusos des dels mítics Hispano Suiza fins als autobusos més emblemàtics de la dècada de 1960. Fotografia d'un Hispano Suiza perfectament restaurant de l'empresa SAGALÉS que es conserva a la nau de Mollet del Vallès, i que participa sovint en els rallis de vehicles clàssics que es celebren:
Un bufó Pegaso Monotral que havia pertangut a l'empresa Castellà de Manresa i que es conserva a les naus de Caldes de Montbui, a l'espera de ser restaurat:
Una de les joies de la col·lecció de l'empresa SAGALÉS: un Barreiros de l'antiga empresa PLANAS de Berga, el qual també integra aquesta important col·lecció, una de les més importants de Catalunya.
Un altre dels vehicles més admirats d'aquesta col·lecció: un Pegaso 120 grua dedicat a remolcar els autocars espatllats, i dels quals se'n conserven molts poques unitats.
Dos bonics autobusos Pegaso de la dècada de 1950 i 1960, d'un gran valor històric.
Dos autobusos que han format part de la flota de Can Sagalés:
Dos autobusos d'època acuradament restaurats. Cal emfatitzar la qualitat de la restauració executada en les instal·lacions de l'empresa SAGALÉS i la fidelitat al disseny original:
Val la pena de subratllar que a finals de la dècada de 1960 i començaments de 1970, l'empresa SAGALÉS va dissenyar i construir en les seves instal·lacions diversos autobusos sobre xassís Pegaso, els quals foren aprovats per Ministeri d'Indústria, matriculats i estigueren força anys en servei. Avui dia aquests vehicles resten conservats al museu de l'empresa. Aquest fet palesa la gran preparació i competència dels gerents i treballadors d'aquesta empresa. Que l'empresa SAGALÉS tingui gairebé 400 anys d'història, no és cap casualitat sinó fruit de les actituds descrites abans.
Davant d'un cert pessimisme col·lectiu i desorientació que ens envaeix, l'exemple de l'empresa SAGALÉS amb la seva història al darrera, la continua expansió i creixement que ha protagonitzat, i l'esforç per a crear aquest museu per fidelitat a les seves arrels, constitueix un exemple a seguir i una mostra que l'ànim i la feina executada amb competència i encert esdevenen les millors eines que tenim a l'abast per a encarar aquest incert segle XXI.
Davant d'un cert pessimisme col·lectiu i desorientació que ens envaeix, l'exemple de l'empresa SAGALÉS amb la seva història al darrera, la continua expansió i creixement que ha protagonitzat, i l'esforç per a crear aquest museu per fidelitat a les seves arrels, constitueix un exemple a seguir i una mostra que l'ànim i la feina executada amb competència i encert esdevenen les millors eines que tenim a l'abast per a encarar aquest incert segle XXI.
Sí, el conguito es precioso y está perfectamente conservado, pero el 6035 me trae tantos recuerdos de la infancia en Moratalaz y tenía tanta personalidad. Gracias.
ResponEliminaEdu:
ResponEliminaEn mi opinión, la línea del "conguito" se situa entre los autocares más bonitos. El 6035 tal vez sea el autobús urbano más presente en la memoria colectiva.