En el mateix moment que els vehicles clàssics que participaven en la trobada Esperit de La Panadella marxaren cap als pobles de Montmaneu i Sant Guim de Freixenet per portar a terme la ruta programada, també nosaltres abandonàvem aquest petit nucli urbà carregat d'història per executar una activitat que sorgí improvisadament. Amb l'Antoni Tomàs, un transportista d'Igualada i en Joan Mercader, un altre transportista jubilat de Sant Julià de Ramis, férem via cap a Igualada on el senyor Tomàs volia ensenyar-nos alguns dels camions que té l'empresa per la qual treballa, Transports TRO SL.
En una nau d'un dels polígons industrials que envolten el nucli urbà d'Igualada, en Toni Tomàs ens mostrà dos dels camions de l'empresa Transports TRO SL que transporten farina arreu de Catalunya. El primer, un Iveco de tres eixos matriculat fa uns quants anys. Presenta un bon estat de manteniment fruit amb tota probabilitat de les mans professionals que el condueixen:
En una nau d'un dels polígons industrials que envolten el nucli urbà d'Igualada, en Toni Tomàs ens mostrà dos dels camions de l'empresa Transports TRO SL que transporten farina arreu de Catalunya. El primer, un Iveco de tres eixos matriculat fa uns quants anys. Presenta un bon estat de manteniment fruit amb tota probabilitat de les mans professionals que el condueixen:
L'altre camió, que en Toni condueix habitualment, és aquesta tractora Iveco matriculada fa uns pocs mesos:
El sostre de la tractora Iveco presenta una semblança notable amb el del Pegaso Tecno. No tenim cap dubte que si ENASA-Pegaso hagués sabut mantenir-se com a fabricant independent de vehicles, hipotesi sense cap ni peus car l'any anterior a llur adquisició per Iveco registrà unes pèrdues econòmiques considerables que posaven de manifest d'una manera objectiva que era absolutament inviable, la semblança de les cabines d'aquests dos fabricants seria evident, palès. Avala aquesta hipòtesi el fet que els responsables de ENASA o bé es formaren a Itàlia, com l'enginyer Wifredo Ricart Espina, el qual incorporà a l'empresa els trets que defineixen el disseny italià, incloent-hi la contractació d'enginyers d'aquell país, o bé recorregueren directament a dissenyadors italians per projectar noves cabines de camions, com fou el cas del dissenyador Aldo Sessano, que va concebre el Pegaso cabina quadrada, el qual, en distintes versions i muntada sobre distints models, estigué trenta anys en fabricació.
Els camions de Transports TRO SL d'Igualada, que treballen principalment en el transport de farina que serveixen a distints clients escampats arreu del país, tenen una radi d'acció de proximitat. Des d'Osca, serveixen a les demarcacions de Barcelona i Girona. Per aquest transport i els quilòmetres que recorren anualment, Iveco fa el fet. A més, hi ha un bon servei de manteniment i assistència.
Acabada aquesta primera visita en Toni ens dugué al nucli urbà de Igualada. En els baixos d'un edifici d'habitatges, que és usat de garatge, hi havia un Pegaso Tecno 370 de tres eixos que en Toni Tomàs conduí des de la primavera de l'any 1993, quan fou comprat al concessionari oficial de Manresa, fins l'any 2012, en què fou retirat de la circulació i tancat en aquest garatge.
El Pegaso Troner i un Renault també retirat del servei:
El Pegaso Troner munta una cisterna sitja de la casa Briab
El Pegaso Troner, fabricat l'any 1992, fou matriculat la primavera de l'any 1993. Féu, fins l'any 2012, quan fou tancat en aquest garatge, més d'un milió quatre-cents mil quilòmetres. Costà uns vuit milions de pessetes i donà un bon rendiment. Les llums davanteres originals, que oferien una il·luminació pobre, foren canviades al cap de pocs temps, tal com s'aprecia en les fotografies. Aquest operació fou acompanyada del canvi dels dos intermitents laterals acoblats a les llums.
Més camions que té TRO d'Igualada. Un Man i un Iveco:
Fa anys, aquesta empresa treballava per les adoberies d'Igualada. La desaparició d'aquesta industria que tanta implantació i força tingué a Igualada, fou la causa que aquest transport sigui per Transports TRO SL crepuscular, residual.
Transports TRO SL, empresa de transports fundada a Igualada a principis dels anys 1960, començà llur activitat amb un Pegaso. A redós del creixement econòmic que el país experimentà en aquella dècada prodigiosa, l'empresa féu un creixement considerable. Amb els anys ha tingut l'encert d'adaptar-se al vaivé econòmic marcat per anys de crisi alternat amb els de bonança. Una història que té un gran interès ja que és el fidel reflex de moltes empreses catalanes de transports fundades aleshores sota les mateixes causes o circumstàncies.
La darrera activitat que férem amb en Toni Tomas fou acudir a un garatge de Vilanova del Camí, municipi limítrof a Igualada, per visitar la col·lecció de records vinculada amb la seva professió de transportista i que ha acumulat en el transcurs dels anys. Un petit museu familiar que conté peces d'alt valor sentimental. El garatge també guarda les bicicletes per practicar una de les seves aficions en companyia d'en Toni Rica, el ciclisme en carretera. El primer record, meravellós, és un rètol rodó de la casa Pegaso que estigué penjat molts anys en la façana del Taller Nogués, que era aleshores servei oficial, a La Panadella:
Les matrícules dels camions, la majoria de la casa Pegaso, que ha tingut Transports TRO SL d'Igualada. La matrícula més antiga, a la part superior esquerra, B-224.472, correspon al primer Pegaso que compraren:
I un última detall que ens agradà intensament. L'estrella groga de sis puntes que identificava la marca Henschel, amb la S de Sura intercalada, i les lletres metàl·liques del constructor germànic que en Toni Tomàs conserva perquè fou a Òdena, municipi limítrof a Igualada i Vilanova del Camí, on hi hagué el taller que fabricava els camions Henschel Sura, els quals, més endavant i dotats d'una cabina més moderna, foren comercialitzats amb la marca Rubel:
Presentació, l'any 1963, del camió Henschel Sura que l'empresa Motores Sura SA de Barcelona fabricava a Òdena l'any 1963:
Camió Rubel, que muntava l'anterior cabina modernitzada o actualitzada, fabricat també per Motores Sura SA cap a l'any 1965:
Per causa de problemes de diversa naturalesa, aquesta iniciativa industrial d'automoció impulsada pel senyor Sebastian Benasco Martin amb altres dos seus socis, s'extingí cap a l'any 1967. Per contra, Transports TRO SL, coetània de l'anterior i que segueix treballant cada dia, té una història prou interessant per ser recollida i compilada en aquest espai. Agraïm al senyor Antoni Tomàs l'amabilitat i temps dedicat en les visites realitzades a distints punts d'Igualada, les quals hem reportat en aquest article pel seu interès.