La ciutat de Girona va tenir dues empreses familiars que produïren bolquets a la dècada dels anys 1960. Aquells bolquets que en deien per fer la feina del riu o per anar al riu: treure sorra, balast i els rierencs, còdols o pedres per construir els fonaments dels edificis. L'una era l'empresa Bolquets Fluvià SL i l'altre Bolquets Evac, fundada pel senyor Enric Vàzquez i Cairol.
Als anys 1960, els bolquets Fluvià i Evac es fabricaven amb dos pistons centrals i amb un sistema de bombes molt matusseres, pròpia de l'època, que funcionaven amb olis bruts procedents dels motors. Eren uns bolquets més lents que no pas els d'avui dia.
L'empresa Transports i Materials L.
Roura SL, de Sarrià de Ter, fundada per la senyora Leonor Roura, oriünda
de Castellfollit de la Roca, va començar a principis dels anys 1960 el
transport d'àrids, sorres, balast i rierencs del riu per servir a la construcció. Per realitzar aquestes
feines, disposava d'una flota de camions carrossats amb uns bolquets produïts per
empreses gironines. A finals dels anys 1980, van ampliar
les activitats a la venda de materials de construcció.
Els bolquets Evac eren produïts a Santa Eugènia de Ter, un
municipi independent entre Girona i Salt, actualment annexionat a la
ciutat de Girona. Aquesta empresa va cessar la producció de bolquets a finals dels anys 1960. Transports i Materials L. Roura SL va disposar d'un camió Barreiros Saeta comprat l'any 1960 amb matrícula GI-38578 carrossat amb un bolquet de la marca Evac. Fotografia d'aquest Barreiros Saeta amb placa verda provisional i el bolquet construït per Evac amb una sobrecabina per a la protecció:
El senyor Ernest Mach, de Rabós de Terri, al costat del Barreiros Saeta l'any 1972. Talment s'aprecia en aquesta fotografia, al cap d'uns anys la sobrecabina de protecció li va ser llevada:
Aquest Barreiros Saeta patia molt del diferencial i dels paliers. Els diferencials que muntaven aquests primers camions Barreiros Saeta eren molt senzills. Quan anaven al riu a carregar àrids, es carregaven manualment amb pales. El camió, buit, reculava fins a l'entallada, per carregar-lo. Quan era carregat, havia de sortir sobre un sòl molt tou i amb el pes de la càrrega s'enfondrava molt. El diferencial i els paliers rebien de valent, es masegaven per l'esforç de sortir. Abans de descarregar un camió esfondrat i carregat a palades, s'ho pensaven dos cops. Més valia que patís el diferencial i els paliers que no pas haver-lo de carregar un altre cop. Amb les pales carregadores, que carregaven un camió sense esforç, tot va canviar. Amb els anys, aquest Barreiros Saeta se li va acoblar un diferencial Timken, un costum freqüent aquells anys. Va ser donat de baixa l'any 1973.
L'altre constructor de bolquets a la dècada dels anys 1960 fou la família Fluvià, amb un taller al carrer Sant Joan Baptista de La Salle, al centre de Girona, que produïa uns bolquets de molta anomenada. Actualment disposen d'una nau a Aiguaviva, prop de Girona, i van constituir una societat mercantil, Bolquets Fluvià SL.
Pegaso 1065 "Europa" que Transports i Materials L. Roura SL va estrenar l'any 1970. Va ser comprat al concessionari oficial Can Forné, de Girona, i muntava un bolquet de can Fluvià. Aquest Pegaso, fotografiat a Sarrià de Ter, l'havia conduït ocasionalment en Joan Mercader, que va treballar per Transports i Materials L. Roura SL i ens ha facilitat la informació i fotografies que il·lustren aquesta crònica.
Aquest Pegaso 1065 va ser substituït l'any 1982 per un Pegaso 1135 amb cabina abatible, també comprat al concessionari oficial Auto Remolcs Girona, de la família Forné.
L'empresa Transports i Materials L.
Roura SL va estrenar l'any 1972 un Ebro D700 que equipava un motor Perkins de sis cilindres. Va ser comprat al concessionari oficial Ebro-Motor Ibérica de Girona, el Garatge Camps. Aquest camió el tenia assignat l'Àngel Plantalech i Ramió i estava carrossat amb un bolquet produït a can Fluvià. L'Ebro D700 poc després d'estrenat i carrossat amb la placa verda provisional:
Fotografies d'aquest camió amb el bolquet i unes alces que conserva el senyor Àngel Plantalech i Ramió:
Posteriorment, hi ha hagut a Girona dues empreses més que han fabricat bolquets. Taller RAN, les inicials dels tres socis fundadors, de Sant Julià de Ramis, que fabriquen bolquets i munten grues. Transports i materials L. Roura SL va tenir un camió Iveco carrossat amb un bolquet del taller RAN. I el Taller Xifra, també de Sant Julià de Ramis i que desenvolupaven la mateixa activitat, la construcció de bolquets i el muntage de grues. Aquesta darrera empresa, que va tancar quan va esclatar la crisi econòmica que patim, s'havia traslladat al polígon industrial Pla d'en Xunclà de Sarrià de Ter.
Volem agrair als responsables de l'empresa Transports i Materials L. Roura SL, i al senyor Joan Mercader tota la informació i fotografies que il·lustren aquest article sobre els carrossers de bolquets gironins.