dimecres, 31 de desembre del 2014

Carosseries d'autocars i autobusos sobre bastidors Pegaso (IV)

Continuem amb les fotografies de carrosseries d'autocars i autobusos muntades sobre xassissos Pegaso fabricats per ENASA. Els indrets escollits per les fotografies, escampats arreu d'Espanya, presenten un notable valor històric i simbòlic. I en quant a les carrosseries, tots els carrossers (Irizar, Unicar, Ayats, Monotral, Setra Seida) vestien els bastidors de Pegaso:

IMG_2348

IMG_2350

IMG_2349

IMG_2351

IMG_2354

IMG_2353

Amb la perspectiva que dóna el temps, Déu n'hi do com s'han espavilat els de Irizar:

IMG_2352

IMG_2355

IMG_2357

IMG_2356

IMG_2358

Tres carrosseries construïdes sobre models articulats, un autobús i dos autocars: 

IMG_2360

IMG_2361

Ayats, un carrosser finíssim, construí aquesta carrosseria d'autocar articulat:

IMG_2359

IMG_2362

El autocar oficial de l'equip de futbol del Reial Saragossa:

IMG_2364

IMG_2365

Monument a la sardana a Montjuïc, Barcelona:

IMG_2367

Carrosseria d'Ayats damunt d'un xassís Pegaso retratada segurament que en un prat d'Arbúcies:

IMG_2366

IMG_2368

Qui no recorda els autocars carrossats per Setra Seida? El model més antic, presidit per les línies arrodonides, i el més modern amb una carrosseria més quadrada. Foren dos models que gaudiren d'un gran èxit aleshores:

IMG_2369


IMG_2370

Quadre resum de les característiques tècniques dels autocars que produïa aleshores ENASA sota la marca Pegaso amb les distintes carrosseries que s'oferia. N'hi havia per remenar i triar:

IMG_2371

Continuarà.

dimarts, 30 de desembre del 2014

Carosseries d'autocars i autobusos sobre bastidors Pegaso (III)

El senyor Joan Brugués té un recull publicat per ENASA en la dècada de 1970 sobre tots els models d'autocars, autobusos i microbusos que aleshores fabricava i tenia en catàleg. El full de presentació del recull emfatitza que els trets del transports per carretera són la seguretat, comoditat i rendibilitat. Els dos primers conceptes es refereixen als usuaris dels vehicles i el darrer a les empreses propietàries dels vehicles que presten el servei. Els responsables de ENASA, cofois de ser el primer fabricant espanyol d'autocars i autobusos, destacaven l'ampla gamma de vehicles disponible per atendre qualsevol servei i exigència, gamma que abastava des dels petits microbusos als autobusos urbans articulats dotats de gran capacitat i els potents i luxosos autocars concebuts pels serveis turístics internacionals. 

Portada colorista del recull d'autocars, autobusos i microbusos que ENASA produïa en els anys 1970: 

IMG_2325

IMG_2326

Les fotografies contingudes en el recull publicat per ENASA sobre la gamma d'autocars i autobusos que produïa conserven tot el sabor de l'època. S'emmarquen en els anys de la mort del dictador Francisco Franco, fet de gran transcendència històrica anunciat per en Carlos Arias Navarro, president del govern espanyol, desfet i somicant, en una televisió única en blanc i negre; el començament de la transició política espanyola, que no fou pas tan idíl·lica com alguns volen fer creure atès que hi hagué molta por, renúncies, amenaces i sang vessada; la implantació de la democràcia es personifica en les figures del president del govern Adolfo Suarez i del cap de l'Estat, el rei Juan Carlos I, i també amb la promulgació de la Constitució Espanyola, un text legal que per alguns polítics que la vilipendiaren aleshores presenta ara amb caràcter sobrevingut rivets canònics i un contingut sagrat, intocable, etern i màgic. 

La letargia produïda per la Constitució Espanyola s'acabà abruptament amb el cop d'estat del 23 de febrer de 1981. L'espectre de l'Espanya tancada, intolerant, ignorant retrògrada i reaccionaria tornava a escena. La consolidació de la democràcia es produí amb l'arribada al poder dels socialistes, que ràpidament s'oblidaren de les americanes de pana i descobriren les comoditats del poder. Després tornà al poder la dreta espanyola, que mai ha condemnat la dictadura franquista. El president Jose Maria Aznar, funcionari de l'estat abans de dedicar-se professionalment a la política, en disposició de la primera majoria absoluta esquerdà la moderació i els delicats consensos bàsics bastits fràgilment en la transició espanyola: el pactisme fou abandonat en favor de la imposició com a manera de governar. Després del monumental bluf que significà el president socialista José Luis Rodríguez Zapatero, el seu successor, el registrador de la propietat Mariano Rajoy, home conservador i immobilista, ha aprofitat l'actual legislatura en què disposa de majoria absoluta per aplicar el llegat ideològic del president Aznar.

La mort del president Suarez i l'abdicació del rei Juan Carlos I, produïts aquest any 2014 que ara s'acaba, desprenen l'aroma d'epitafi del règim actual forjat sobre la Constitució Espanyola de 1978. La fi d'una època i d'un temps. Tot plegat difícilment serà com abans.

Espanya per desgràcia pateix diverses crisis sobreposades. A la crisi que pateixen la resta de països europeus, fruït de la pèrdua de competitivitat econòmica per la globalització i la conseqüent crisi de l'estat del benestar, a Espanya s'hi afegeix una democràcia de baixa qualitat on la separació de poders és una ficció, la politització de la justícia un mal endèmic, la pèssima formació i incompetència dels polítics -tots ells sense excepció- una realitat lacerant, la corrupció i el drenatge dels recursos públics en favor d'uns pocs privilegiats una pràctica multisecular, els privilegis envers uns pocs emparada en la legislació un costum habitual, i la ineficàcia de les administracions públiques amb el conseqüent balafiament de recursos públics i l'aplicació de polítiques fallides una desgràcia congènita. Una crisi, també sobre el model d'estat i la distribució del poder, concretat en el repartiment de competències i l'assignació dels recursos públics, que s'arrossega des del segle XVII. També la pugna entre la imposició de la uniformitat o el ple respecte a la diversitat cultural, lingüística i jurídica; o sigui, l'aplicació del model francès o del model suís.

El fotografies contingudes en el catàleg han estat ben triades. Un microbús Pegaso al mig d'una plaça porticada d'un poble espanyol amb cases senyorials que reflecteixen un passat de riquesa i fatxenderia evaporada i debolida en el transcurs dels segles:

IMG_2327

La jove vestida amb pantalons acampanats entra al microbús estacionat al mig de la plaça: 

IMG_2328

Algunes de les carrosseries d'autocars i autobusos que il·lustren el recull palesen que en aquells anys a Espanya hi havia bons carrossers. Tenien qualitat, disseny i esperit d'innovació per incorporar les novetats que es produïen en aquest sector. I la causa és ben senzilla: no hi havia tant d'intervencionisme administratiu executat a través de l'Institut Nacional d'Indústria (INI) com en les empreses productores de vehicles i la competència obligava a esforçar-se:

IMG_2329

IMG_2331

IMG_2335

IMG_2333

IMG_2336

IMG_2337

IMG_2338

IMG_2339

IMG_2340

IMG_2341

IMG_2342

El frontal d'aquest autocar recorda vagament al de la Sava Cosmos:

IMG_2344

IMG_2343

IMG_2345

IMG_2347

IMG_2346

Seria d'una gran utilitat disposar d'un treball sobre els projectes industrials en el sector de l'automoció fallits per la intervenció funesta del INI que, en lloc d'afavorir i primar la competència entre empreses en benefici dels consumidors, maldava per protegir les empreses que controlava foragitant la competència plantejada per altres empreses de capital privat. L'al·lèrgia dels polítics i alts funcionaris de l'estat a la lliure competència amb diversos operadors i llur interès en mantenir els monopolis i oligopolis on hi tenen una cadira reservada generosament retribuïda, que ha empobrit el país i perjudicat greument els consumidors espanyols de béns i serveis, ve motivat pel seu interès particular, no pas per l'interès general o públic.

Continuarà.

dilluns, 29 de desembre del 2014

Carosseries d'autocars i autobusos sobre bastidors Pegaso (II).

Seguim amb l'exposició d'autocars i autobusos produïts per ENASA a finals de la dècada del 1960, uns anys presidits per la plena ocupació, un gran creixement econòmic i l'eclosió de la classe mitjana, amb el model 5065DR que muntava una carrosseria moderna, funcional i bonica:

IMG_2160

IMG_2161

Aquest model era equipat amb un motor de cent vint-i-cinc cavalls de potència, fiable però justet, que procedia del Pegaso Comet, un motor fruit dels acords de col·laboració celebrats entre ENASA i Leyland a principis dels anys 1960: 

IMG_2162

IMG_2163

El segon model és el Pegaso 6046/2 amb una carrosseria Monotral, construïda a Mataró, i un frontal amb un radiador cromat i els fars que muntaven el Seat 1430 i el Pegaso cabina quadrada, uns llums molt en voga els primers anys de la dècada del 1970:

IMG_2164

Monotral fou un carrosser molt fi, elegant i distingit, amb uns acabats amb abundoses motllures i guarniments:

IMG_2165

El autocar Pegaso 6046/2 muntava un motor dièsel que rendia cent setanta cavalls de potència, el mateix motor que equipaven els primers camions Pegaso 1065 Europa:


IMG_2167

Bastidor del Pegaso 6046/2 en proves:

IMG_2166

IMG_2168

Catàleg de l'autocar Pegaso 5031/1, equipat amb un motor de cent setanta cavalls de potència i que muntava un carrosseria de ca l'Ayats d'Arbúcies, molt bella, ben acabada i d'excel·lent qualitat:

IMG_2126

IMG_2127

IMG_2131

IMG_2128

IMG_2129

IMG_2130

Un altre catàleg del Pegaso 5031, que també muntava un motor de cent setanta cavalls de potència i una carrosseria ben moderna i encertada:

IMG_2112

IMG_2154

IMG_2113

Un altre model d'aquells anys fou el Pegaso 6031-N, equipat amb una carrosseria de la casa Monotral i dotat d'un motor de dos cents cavalls de potència, fotografiat al capdamunt del coll del Bruc amb les agulles de la muntanya de Montserrat al fons: 

IMG_2132

IMG_2153

IMG_2136

Una altre carrosseria amb un acabat amb motllures cromades encastades:

IMG_2134

Lloc de conducció d'aquest autocar, molt modern i funcional:

IMG_2135

El darrer catàleg d'aquest article correspon a l'autocar Pegaso 6042 il·lustrat amb dues carrosseries, una força moderna i ben acabada i l'altre més senzilla, tosca i matussera que evoca les carrosseries dels països de l'Europa de l'Est i de la Unió de Repúbliques Socialistes Soviètiques:

IMG_2138

 IMG_2139

IMG_2141

IMG_2143

IMG_2144

Continuarà.