dissabte, 19 de maig del 2018

Jornada de portes obertes al concessionari Renault Trucks de Figueres que gestiona Motor Tàrrega SA.

En l'escaiença del segon aniversari de la inauguració del concessionari oficial Renault Trucks a la comarca de l'Alt Empordà, que gestiona Motor Tàrrega SA, i que tingué lloc el dia 17 de juny de 2016, els responsables del concessionari han celebrat avui una jornada de portes obertes per a clients, transportistes i professionals del sector, treballadors i proveïdors. També han tingut la gentilesa de convidar-nos-hi.

Aquest concessionari oficial Renault Trucks està ubicat al polígon industrial Logis Empordà, de recent execució, en el municipi del Far d'Empordà, i compta amb unes modernes instal·lacions i utillatge per atendre tota mena d'incidències amb rapidesa i eficàcia. La qualitat del servei postvenda és un dels aspectes que els transportistes més valoren en el moment d'escollir un vehicle en detriment d'un altre. És un fet cert que la majoria de fabricants comparteixen motors, mecàniques i demés elements que integra un vehicle. Un dels elements diferencials que decanta l'elecció en el moment de la compra és la qualitat del servei postvenda, particularment el temps de les intervencions i cost de les revisions i reparacions i recanvis. 

Aquest establiment té un emplaçament ben triat, privilegiat. És proper a la ciutat de Figueres, capital de la comarca de l'Alt Empordà, a tocar de la Carretera Nacional II -el tram de la qual que discorre per aquesta comarca és una autèntica vergonya i causa sovint molts accidents, alguns dels quals mortals-, i de la sortida de Figueres de l'autopista AP-7. Aquesta situació afavoreix llur accés des de qualsevol de les principals carreteres que travessen la comarca de l'Alt Empordà. La importància d'aquest concessionari deriva ensems en trobar-se sobre la principal via terrestre que comunica la península Ibèrica amb la resta d'Europa, l'origen de la qual és la cèlebre Via Augusta que connectava Narbona amb Cadis. L'autopista AP7 i en menor grau la Carretera nacional II suporten una trànsit incessant de vehicles tot l'any.

En aquesta jornada de portes obertes, celebrada avui, una exposició al pati de la nau de tractores que la casa Renault produeix i comercialitza, donava la benvinguda als assistents, els quals també han tingut ocasió d'admirar un camió Saurer, matriculat a la ciutat de Madrid en la dècada de 1920, pintat de color roig, que el senyor Padrosa de Figueres va comprar i ha restaurat meticulosament:

Jornada Portes Obertes 3 del 19 maig 2018

El camió de Saurer de Transports Padrosa de Figueres que donava la benvinguda als qui han participat en la jornada de portes obertes del concessionari oficial Renault Trucks de l'Alt Empordà que gestiona Motor Tàrrega SA:

Jornada Portes Obertes 19 maig 2018 1

Les tractores Renault que hi ha avui dia al mercat, un vehicle summament competitiu per l'extraordinària relació entre la qualitat que ofereix i el preu de compra, fet afavorit per l'extensa xarxa de concessionaris i tallers oficials que hi ha escampada arreu d'Europa:

Jornada Portes Obertes 19 maig 2018

jornada portes obertes 19 maig 2018 darrera

Dins la nau que acull les instal·lacions del concessionari oficial Renault Trucks, els assistents han comprovat personalment el magatzem de recanvis i la maquinària, contínuament renovada, que permet atendre les revisions i reparacions de panes en un temps mínim i garantir la qualitat del servei. Els responsables de l'empresa Motor Tàrrega SA també han ofert un refrigeri o piscolabis i han agraït la implicació i compromís de llurs treballadors i la confiança que els clients han dipositat en aquest projecte:

Jornada Portes Obertes 19 maig 2018 4

La confiança que els principals transportistes de la comarca de l'Alt Empordà presten als camions Renault, comprant-los per renovar llurs flotes, és la manifestació més clara del bon servei que Motor Tàrrega SA els hi ofereix i palesa l'encert dels responsables de Motor Trucks Espanya en haver-los-hi atorgat aquest concessionari de gran importància per al creixement de vendes a l'estat espanyol i a Catalunya per causa de la seva ubicació estratègica. Només hi ha un camí per progressar: treballar bé, millor que la competència, amb els beneficis que el fet produeix. 

Agraïm als responsables de Motor Tàrrega haver-nos invitat a participar en la jornada de portes obertes que ha tingut lloc avui al polígon industrial Logis Empordà per copsar la consolidació i creixement d'aquest concessionari, un dels més importants que Renault Trucks té a Catalunya i a Espanya.  

divendres, 18 de maig del 2018

Una furgoneta DKW abandonada en una finca de Serós (Segrià).

Els lectors d’aquest bloc de certa edat que han residit a Barcelona o en els municipis limítrofs han de recordar els desballestaments que hi havia al costat de mar del tram de l’autovia de Castelldefels que discorre entre la plaça Cerdà, situada en un extrem de Barcelona, i el barri de Bellvitge, en el municipi de l’Hospitalet del Llobregat. Aquells desballestament, sòrdids i tenebrosos, que acumulaven vehicles verticalment, posats en una de les entrades principals de la ciutat de Barcelona, de contemplació obligada per als usuaris de l’aeroport del Prat, enlletgia ostensiblement la imatge de la capital de Catalunya. Reforçaven la imatge d’una Barcelona grisa i decrèpita afavorida i projectada per la dictadura franquista. La plaça Cerdà en la dècada de 1970, travessada de viaductes:

postal plaça Cerdà Barcelona

plaça Cerdà

Amb l’adveniment de la democràcia i les noves competències que els Ajuntaments assumiren en matèries com l’urbanisme i les activitats, de gran transcendència social, a les darreries de la dècada de 1970 i principis de 1980, l’Ajuntament de l’Hospitalet del Llobregat impulsà la reurbanització d’aquell sector. Redactats i aprovats els plans urbanístics requerits i declarats els desballestaments incompatibles amb els nous usos del sòl, llurs titulars foren indemnitzats i les activitats cessades. Amb l’extinció dels desballestaments es reurbanitzà aquell sector de l’Hospitalet amb nous espais lliures, moderns edificis amb usos diversos, centres comercials i l’ampliació del recinte de la Fira de Barcelona.

En el curs de les darreres dècades han entrat en vigor normatives exigents per el funcionament i la implantació de nous desballestaments de vehicles. Amb l’objectiu d’evitar la contaminació que els olis, combustibles i grasses dels vehicles en desús i que cal desballestar causen al sòl, subsòl i els aqüífers, els plans urbanístics i les normatives ambientals imposen condicions severes per autoritzar la implantació i funcionament d’aquestes activitats. Amb l’aplicació d’aquesta normativa han desaparegut els desballestaments en sòls agrícoles i en els límits de les ciutats tan corrents fins fa uns quants anys.

Aquest control ambiental també incideix en activitats implantades en sòl no urbanitzable com són les plantes d'àrids i graveres, generalment properes als rius. Fins fa pocs anys era corrent l’acumulació de vehicles vells -camions i maquinària pesada- en les graveres. La pèrdua i filtració dels olis i combustibles d’aquests vehicles constituïa un risc cert per al sòl, subsòl i cursos d’aigua limítrofs. L’Administració competent obligà als titulars de les activitats, mitjançant l’advertiment de la imposició de sancions econòmiques per la comissió d’infraccions administratives, a retirar aquests vehicles i portar-los a desballestaments autoritzats.

Aquesta intensa intervenció administrativa de posar ordre a les activitats, intensificada en les activitats de major risc ambiental, tanmateix no arriba a tot el país. No hi ha prou personal especialitzat per controlar eficaçment tot el territori. Aquest fet propicia que en finques agrícoles i espais rurals i forestals poc transitats hi hagi encara vehicles vells que no han estat objecte de la incoació de cap expedient administratiu resolt amb l’ordre de llur retirada. Un exemple d’aquest fet és la descoberta, per l’amic Jordi Ibars Casas, que ha tingut la gentilesa d’enviar-nos les fotos, d’una vella furgoneta DKW, completament oxidada i espoliada, en una finca agrícola de fruiters del municipi de Serós, a la comarca del Segrià:

 



Matrícula de la DKW (B-227435), completament oxidada. Produïda a Vitòria per IMOSA, matriculada a Barcelona, aquesta DKW anà a parar al Segrià on treballà en una finca agrícola:



Una DKW amb matrícula provisional de Barcelona, participant en la benedicció de la festa de Sant Cristòfol, en els primers anys de la dècada de 1960:



De tot plegat s’infereix que la major part de vehicles vells que hi ha escampats al país es troben a pobles petits, masos i graners. L’espai que ocupen no és pas cap inconvenient i tampoc fan nosa. Les descobertes de vehicles vells que hem consignat en aquest espai confirmen aquest fet. Agraïm al senyor Jordi Ibars les fotografies d’aquesta furgoneta DKW la qual conserva llur matrícula original de Barcelona, circumstància apreciable pels nombrosos afeccionats a aquest singular vehicle d’origen alemany i que tan popular fou en el nostre país.

divendres, 11 de maig del 2018

Un Pegaso i un Barreiros de Construccions Fusté SA de Cassà de la Selva (Gironès).

Un bon amic ens ha enviat unes fotografies de dos dels camions vells que l'empresa Construccions Fusté SA guarda a la seva planta de Cassà de la Selva, municipi de la comarca del Gironès, un Pegaso 1061 i un Barreiros 300: 

Barreiros 300 i Pegaso 1061

Construccions Fusté SA fou fundada a Cassà de la Selva a mitjan de la dècada de 1960, aprofitant la bonança d'aquells anys, pels germans Lluís i Miquel Fusté. Proveïts amb un tractor Massey Ferguson, que juntament amb un remolc i eines de llaurar, també guarden ben restaurat, feien treballs agrícoles. Treballadors de mena, l'any 1971 estrenaren un Pegaso 1061 comprat a can Forné, el concessionari oficial de Girona, que carrossaren amb un bolquet de can Fluvià. Amb aquest camió feren les primeres excavacions, activitat que ampliaren a les pavimentacions i l'execució d'obres públiques com carreteres, obres d'urbanització, ponts i altres infraestructures. Xavier Alsina SA és l'altre empresa gironina que treballa en aquest sector. Frontal del Pegaso 1061 i interior de la cabina: 

Pegaso 1061 frontal

cabina Pegaso 1061

cabina Pegaso 1061 1

El segon camió fotografiat, un Barreiros 300, és carrossat amb un bolquet de Carrosseries Comellas de Sallent, acreditat carrosser especialitzat en la construcció de bolquets que plegà fa anys; desapareguda l'empresa els treballadors constituïren una cooperativa amb l'ànim de prosseguir la producció de carrosseries. Aquest camió ofereix un xassís llarg, poc corrent en la configuració de vehicles d'obres, fet que l'estilitza i embelleix. Comprat a Gerauto SA, el concessionari oficial Barreiros de Girona, l'accionista principal del qual fou el senyor Joan Puig, que procedia de Dimasa, treballà fins fa poc temps: 

Barreiros 300

Barreiros 300 frontal

Tablier i palanca del canvi de marxes del Barreiros 300:

tablier Barreiros 300

palanca canvi de marxes Barreiros 300


D'aquells anys, Construccions Fusté SA conserva tres Pegasos més. El primer, un 1065 Europa matriculat a Madrid que compraren d'ocasió a Transports Gurt de Santa Coloma de Farners; el segon, un Comet també comprat d'ocasió sobre el xassís del qual Bolquets Fluvià SA li muntà una grua Valman. El darrer Pegaso que l'empresa comprà nou fou un Tecno 1217 que encara treballa. No tenim malauradament pas fotografies d'aquests tres vehicles.

Els vehicles de Construccions Fusté SA sempre han presentat un estat impecable, immaculat. De les empreses d'aquest ram a la demarcació de Girona, és de les que destaca per la netedat i excel·lent manteniment dels vehicles. En plantilla han tingut mecànics, pintors i planxistes per el manteniment de la flota de vehicles (camions i maquinària d'obra civil). Gent conservadora i pràctica, han aplicat una hàbil i intel·ligent política de compres: camions Mercedes Benz i màquines Caterpillar. 

Després de treballar amb Pegaso, i llevat de dues tractores Volvo, Construccions Fusté SA sempre ha treballat amb camions Mercedes Benz estrenats nous. Formigons Cassà SL, que produeix i distribueix formigó fresc, també pertany a aquesta empresa constructora familiar. Desconeixem quin serà el futur d'aquests camions que Construccions Fusté SA guarda a  Cassà de la Selva. Si preval l'esperit conservador i prudent que ha presidit la direcció de l'empresa en el curs dels anys, no cal patir gaire.

divendres, 4 de maig del 2018

Segona Trobada de vehicles clàssics a La Panadella organitzat pel Club de Vehicles Històrics de Lleida el 16 i 17 de juny de 2018.

Ja tenim data. El cap de setmana del setze i disset de juny vinent tindrà lloc a La Panadella la Segona Trobada de Vehicles Clàssics que el Club de Vehicles Històrics de Lleida organitza. Aquest encontre és obert a la participació d'automòbils, furgonetes, autocars i camions, vehicles que han passat i s'han aturat a la Panadella des del moment que començaren a circular per les carreteres del país. 

Cartell publicitari d'aquest esdeveniment que tindrà lloc el cap de setmana anterior a la revetlla de Sant Joan, festa que inaugura l'estiu, amb una composició semblant al de l'anterior edició i on hi té una presència destacada els dos establiments principals de La Panadella, l'hotel Bayona i l'hotel Parada:

16-juny-Panadella

Aquest encontre, a diferència del de l'any passat, ocuparà el cap de setmana sencer. Els primers vehicles és previst que arribin a La Panadella la tarda del divendres 15 de juny de 2018. I els organitzadors, en col·laboració amb els quatre Ajuntaments que participen en l'encontre -Montmaneu, Sant Guim de Freixenet, Cervera i Santa Coloma de Queralt- han programat unes quantes activitats per conèixer millor aquest espai que és un punt d'intersecció de les províncies de Barcelona, Lleida i Tarragona. 

El dissabte al matí es visitarà el poble de Montmaneu i el de Sant Guim de Freixenet on hi haurà una visita a la fàbrica El Pastoret de la Segarra, empresa d'acreditat prestigi per la qualitat dels productes làctics que elabora. Retornats a La Panadella per dinar, a la tarda es visitarà Cervera, capital de la comarca de Segarra. I el diumenge al matí hi haurà una excursió de La Panadella fins a Santa Coloma de Queralt, vila situada dins dels límits de la Conca de Barberà i que, com Cervera, té edificis que presenten un considerable valor arquitectònic i històric. Després del dinar a La Panadella, és clourà la trobada. 

Els responsables del Club de Vehicles Històrics de Lleida, que han programat les activitats i s'encarreguen de la organització, sol·liciten que els participants s'apuntin, amb l'ànim de facilitar la feina, amb la major brevetat possible. Fer les coses a darrera hora, amb l'assistència de vehicles prevista, i havent-hi temps suficient per formalitzar la inscripció, és una mala solució, absolutament desaconsellable.    

Us hi esperem. Només cal que el temps sigui favorable, sense massa calor ni ruixats. La presència dels camions Barreiros i Sava-Berliet de la família Herguido, el Nazar B del senyor Castells i el Ford A del senyor Riera és un al·licient suficient per assistir-hi. Hi ha poques ocasions de gaudir d'aquests vehicles, excel·lentment ben restaurats, i que formen part de la història del transport del nostre país.