dimecres, 23 de maig del 2012

TRANSPORTS BONET de Santa Eulàlia de Ronçana.

Aquesta crònica aborda una altre empresa familiar de transports de Santa Eulàlia de Ronçana, un poble de la vall del riu Tenes amb gent d'empenta i decidida. Transports Bonet traginava mercaderies amb carros i mules, com s'estilava aleshores.

Més endavant, es van comprar els primers camions amb motor d'explosió que substituïa la tracció animal. Un dels primers camions d'en Lluís Bonet i Pratllusà carregat de pelats amb destí a les drassanes de Barcelona: 

IMG_1463

La major part d'empreses de transport dels pobles de la vall del riu Tenes traginaven les mateixes mercaderies, principalment cap a Barcelona i els altres municipis propers, molt poblades per la intensa activitat comercial, de serveis i industrial que hi havia aleshores: productes agrícoles i forestals, matèria primera per les indústries i encàrrecs i paqueteria que els comerços i residents de Santa Eulàlia de Ronaçana els hi sol·licitaven de Barcelona, una ciutat amb un important port on s'hi trobava qualsevol producte que hom hi cerqués.

Més endavant, amb la minva del transport de proximitat en que sempre havien treballat, Transports Bonet van centrar-se en els transports generals per carretera. Disposaven de camions rígids i tractores. Són els anys que en Jaume Bonet Ribera, fill d'en Lluís, agafa la responsabilitat del negoci. 

Celebració d'una festa de Sant Cristòfol que va aplegar els principals transportistes de Santa Eulàlia de Ronçana. A la dreta, aparcat a la pujada, un Daf de Transports Bonet, amb els colors blanc i vermell característics; al capdavall, dos altres camions d'en Jaume Bonet i Ribera, dos Pegasos, i al seu costat, la flota de Transports Baró, constituïda per Pegasos i Dodge:

IMG_4689

IMG_4688

En Jaume Bonet i Ribera s'ha decantat pels camions holandesos Daf. Dos camions Daf de Transports Jaume Bonet i Ribera:

IMG_4690

Gràcies al senyor Jaume Bonet i Ribera i a l'amic Emili Badia Soler, en Trumfet, completem la relació de transportistes de Santa Eulàlia de Ronçana, un poble amb una vitalitat i una empenta admirables.

dimarts, 22 de maig del 2012

TRANSPORTS BARÓ de Santa Eulàlia de Ronçana.

TRANSPORTS BARÓ, de Santa Eulàlia de Ronçana, va començar l'activitat de transport anant a bosc, una activitat important a la dècada del 1940 i 1950. Carregaven els camions de troncs, carbó i pelats que transportaven cap a Barcelona i ciutats properes.

En aquells anys hi havia unes quantes empreses familiars de transports als pobles de la vall del riu Tenes -Sant Quirze de Safaja, Sant Feliu de Codines, Bigues i Riells, Santa Eulàlia de Ronçana, Lliçà d'Amunt i Lliçà d'Avall- que treballaven principalment en l'explotació forestal dels boscos d'aquests municipis.

Transports Baro igualment recollia diàriament la llet de les granges i cases de pagès de Santa Eulàlia de Ronçana, Bigues i Riells, l'Ametlla del Vallès, Lliçà d'Amunt i de Vall. Usaven les lleteres d'alumini fabricades per l'empresa Vallcorba de Sant Feliu de Codines per traginar la llet.

Un camió Bedford de l'empresa Transports Baró. Muntava una caixa de fusta per a transports generals amb una marquesina que li permetia de traginar troncs, pelats i les lleteres recollides a les cases de pagès:

IMG_4680

El Bedford fotografiat en una carretera oberta després d'una gran nevada:

IMG_4681

El Bedford fotografiat al costat del gruix de la neu acumulada:

IMG_4682

En Josep Baró i Bonet, amo de Transports Baró, fotografiat damunt d'una seva moto:

IMG_4683

Amb la davallada del rendiment econòmic de les activitats forestals i la irrupció d'empreses especialitzades en el transport de llet amb camions equipats amb cisternes com La Comercial Vigatana, en Josep Baró i Bonet va decidir d'orientar el negoci envers els transports generals i rutes nacionals. El transport de proximitat era reservada als recaders. 

Ford Thames Trader, matriculat a Madrid, amb una caixa per transports generals fotografiat l'any 1969 al costat del garatge de Transports Baró a Santa Eulàlia de Ronçana. Aquest Ford, carregat fins al capdamunt, era un dels millors camions que hi havia en aquells anys. Estava pintat amb la combinació de vermell i verd que identifica aquesta empresa de transports familiars vallesana:

IMG_4684

Per al transport per carretera de tota mena de mercaderies es va decidir la renovació i modernització la flota de camions amb vehicles adients per aquesta feina, com aquest Pegaso 1083:

IMG_4686

A la dècada dels anys 1970, Transports Baró  tenia un flota de camions Pegaso 2080, 1083 i Europa i tractores Dodge-Barreiros. 

A mitjans dels anys 1980 es van comprar les primeres tractores Pegaso amb turbo. Tractora Pegaso 1231T, un vehicle excel·lent, fotografiada a Santa Eulàlia de Ronçana:

IMG_4687

A partir dels anys 1990, Transports Baró va començar a comprar camions estrangers, optant per un dels millors camions europeus, Volvo. 

Tractores Volvo de l'empresa Transports Josep Baró SL aparcades a la nau ubicada a la carretera de Sant Feliu de Santa Eulàlia de Ronçana: 

IMG_4641


IMG_4643

IMG_4637

Moderna nau cantonera d'aquesta empresa ubicada al polígon de Can Magre de Santa Eulàlia de Ronçana:

IMG_4652


IMG_4647

Tractora Volvo de Transports Josep Baró SL aparcada al polígon industrial de Can Magre:

IMG_4651

Una tractora Volvo, recentment matriculada, aparcada al pati de l'empresa:

IMG_4645

Una altre tractora amb uns quants quilòmetres recorreguts:

IMG_4653

Volem agrair a la família Baró Bonet i a l'amic Emili Badia "Trumfet" aquestes fotografies que il·lustren la història d'aquesta important empresa familiar de ttransports generals de Santa Eulàlia de Ronçana.

diumenge, 20 de maig del 2012

TRANSPORTS POMA de Santa Eulàlia de Ronçana.

La industrialització de Barcelona a principis del segle XX va comportar un important augment de la població procedent principalment de la resta del país, del País Valencià i les comarques aragoneses de parla catalana. Malgrat les condicions laborals vigents aquells anys, el treball a les fàbriques permetia una renda impossible als seus pobles.

El gran rebost d'on es proveïa la ciutat de Barcelona eren els productes de la terra de les comarques limítrofs del Baix Llobregat, amb una horta excepcional, el Maresme amb el vi d'Alella, i el Vallès Oriental i Occidental. De la comarca del Penedès es proveïen de vi que transportaven en bocois.

Carros i camions traginaven diàriament productes agrícoles dels camps dels pobles d'aquestes comarques fins a Barcelona. Eren per força productes de temporada i de proximitat, dos valors reivindicats avui dia.

A les entrades de Barcelona hi havia els burots, funcionaris municipals que cobraven tributs per l'entrada de mercaderies a Barcelona, principalment productes agrícoles, bestiar i aviram. Van estar vigents als anys 1950, sent derogats l'any 1962. 

Hi havia moltes empreses familiars que traginaven cada dia mercaderies cap a Barcelona. Primer en carro i cavall i després en camions i furgonetes. La família Poma, de Santa Eulàlia de Ronçana, n'és un bon exemple. En Josep Poma i Puig, de sobrenom "Pepitu", casat amb la Dolors Pineda i Prat, matrimoni que ha tingut tres fills, dos nois i una noia, es va dedicar al transport de mercaderies de tota mena. 

En Josep Poma i Puig va comprar als anys 1950 un camió, segurament que un Ford, per a transports generals. Transportava principalment els pelats, troncs de pins nets de branques, per les drassanes de Barcelona, i productes agrícoles de temporada. Les delicioses cireres de Bigues i Riells, patates de Puigcerdà i Solsona. També treballava per les fàbriques de pobles propers a Santa Eulàlia de Ronçana: la matèria primera i el producte acabat, en uns anys que hi havia molts pocs camions.

El camió d'en Josep Poma fotografiat a Santa Eulàlia de Ronçana l'any 1956: 

IMG_4691

Els dies que baixava a Barcelona, en Josep Poma esmorzava al restaurant "La Cruïlla", de Lliçà d'Amunt, i li guardava sempre una cadira pel seu bon amic l'Emili Badia "En Trumfet", de Sant Feliu de Codines. 

Els fills d'en Josep Poma han continuat l'ofici de transportista del seu pare amb la raó social de Transports Josep Poma SL, a Santa Eulàlia de Ronçana. Un Scania de Transports Poma:

 IMG_4692

Volem agrair a la família Poma i a l'Emili Badia "Trumfet" les fotografies dels camions d'aquesta empresa de transports de Santa Eulàlia de Ronçana que palesa l'evolució del transport al nostre país. 

dijous, 17 de maig del 2012

Clients d'en Pere Liu i Vila que reparaven llurs Nazars al taller de Salt (Gironès).

Amb l'ànim de conservar les dades dels camions i autocars Nazar que van córrer per les comarques gironines, recollim alguns dels clients que reparaven i mantenien els seus vehicles al taller d'en Pere Liu i Vila, al carrer Cervantes 65 de Salt (Gironès). 

Atès el temps transcorregut, en ocasions és difícil de precisar el model concret de camió que reparava en Pere Liu. Alguns propietaris de camions i furgonetes Nazar de l'Alt Maresme també li duien els seus vehicles a en Pere Liu per llur  prestigi d'excel·lent mecànic. 

En Pere Liu reparava i feia el manteniment dels vehicles Nazar venuts a les comarques girorines atès que era el mecànic del concessionari oficial i cobria el període de garantia. Vençut el termini de la garantia, la majoria de clients confiaven a en Pere Liu el manteniment dels camions, furgonetes i autocars Nazar, fidelitat que es va mantenir quan en Pere va establir-se pel seu compte, un cop plegada l'empresa Factorías Nápoles SA. 

1) Sr. Joan Coll i Puig, d'Albons (Baix Empordà), tenia un Nazar B, gros, amb bolquet. 

2) Sr. Josep Serra i Subirós, constructor amb adreça al carrer de la Rutlla, de Girona, va tenir aquest Nazar A amb bolquet i alces de fusta fotografiat pel senyor Barry Coppola (arxiu NA3T):
Camió Nazar A amb bolquet del senyor Josep Serra i Subirós, constructor de Girona.


3) Pere Comalada, de La Bisbal d'Empordà (Baix Empordà), tenia un camió Nazar B amb bolquet per treballar a les graveres. 

4) Sr. Josep Carrau i Güell, del carrer Oliva 26, de Girona (Gironès), tenia una camioneta C. 

5) Sr. Joan Dardé i Caballé, del carrer Creu 60, de Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà), propietari d'una camioneta C. 

6) Sr. Josep Ferrer Josefa, del veïnat de Sant Daniel, de Tordera (Maresme), que va tenir quatre camions Nazar B. 

7) Sr. Manuel López Martínez, del carrer Germans Sabat 64, de Girona, propietari d'un camió Nazar B amb bolquet que traginava sorres i graves. Després va comprar un Pegaso 200. 

8) Sr. Josep Oliver Bisbe, del carrer Font 2, de Sant Joan de Mollet (Gironès), propietari d'un camionet Nazar C equipat amb un bolquet. 

9) Sr. Joan Piferrer Mosset, de Sant Jordi Desvalls (Gironès), tenia un Nazar B petit per feines de paleta. 

10)  Sr. Ramon Pagespetit i Valls, del carrer Sant Ramon 2, de Tordera (Maresme). En tenia dos de Nazars, venuts pel senyor Santiago Castellsaguer i Ribas, representant de Nazar a les comarques del Maresme i del Vallès Oriental: un camionet Nazar de 3.500 quilos i un Nazar B de 5,5 Tones, que va vendre al senyor Joaquim Puig i Ribot, desballestat l'any 1994:

Nazar de Tordera (1965)

11) Sr. Àngel Ramonet i Fontanet, de Puigcerdà (Cerdanya), tenia un parell de camions Nazar per a transports generals.

12) Sr. Lluís Roca, de Sant Gregori (Gironès), que tenia un camionet Nazar B de 3.500 quilos amb un bolquet.

13) Sr. Àngel Reches, propietari de l'empresa TRANSPORTS ÀNGEL RECHES SL, tenia un camió Nazar B gros per paqueteria, recaderia i transports generals.

14) Sr. Ramon Roca, d'Arenys de Mar (Maresme), tenia un camió Nazar B gros.

15) Sr. Joan Sabater i Estrach, del carrer Trafalgar 29, de Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà), tenia un camió Nazar B de 5,5 Tn, amb bolquet.

16) Sr. Joan Serra i Bruguera, amb adreça a carrer Carretera 41, de Celrà (Gironès), tenia una furgoneta Nazar C per la venda ambulant de sabates als mercats.

17) Sr. Josep Serra i Vidal, del carrer de la Rutlla 175, de Girona (Gironès), tenia un camió Nazar per la venda de materials de construcció.

18) Sr. Enric Vilavedra i Aldrich, del carrer Empúries 96, de Torroella de Montgrí. Aquest camió l'havia adquirit el senyor Joan Clotes, de l'Estartit: 

camió Nazar de l'Enric Vilavedra

19) Srs. Lluís i Joan Puig Bohigas, de Can Jovet de Salitja, poble integrat a Vilobí d'Onyar (La Selva): eren tractants de bestiar i tenien un camionet Nazar A amb caixa de transport d'animals.

20) Sr. Lluís Farrerons, de Torroella de Montgrí, tenia un Nazar B de 7 tones. 

21) Autocars Pujol, de Lloret de Mar, tena un autocar petit Nazar que feia serveis de curta distància.

22) Sr. Andreu Portas, de Sant Hilari Sacalm (La Selva), carnisser de professió, va comprar el primer Nazar al senyor Lluís Costa. Probablement que va ser el primer Nazar de les comarques gironines, un furgó. 

23) Sr. Àngel Vilar, de l'empresa TRANSPORTS I GRUES ÀNGEL VILAR SA, de la carretera de Calonge 7, de La Bisbal d'Empordà, propietari d'aquest camió Nazar:

escanear0014

24) Sr. Jaume Pla, fill de Banyoles, transportista de La Bisbal d'Empordà.

25) Autocars Brillas, que feien el servei urbà de Blanes amb uns quants autobusos Nazar.

26) Sr. Joan Oller i Coll, de La Bisbal d'Empordà, propietari d'un camionet Nazar B de 3.500 quilos amb caixa de transport de bestiar que va compra l'any 1971 al senyor Josep Colomer i Miró, de Fonolleres (Baix Empordà):

camió NAZAR 002


27) Sr. Manuel Abadin, de Cassà de la Selva, tractant de bestiar, tenia un camió Nazar que li va vendre al senyor Joan Solà i Borrell, de Matajudaïca (Baix Empordà).


28) Sr. Enric Casellas i Majó, de Foixà:

camió Nazar a Foixà (Girona)

29) Transports Coll, de Banyoles, tenia un camió Nazar que treballava per l'empresa Bigues Agustí, de Banyoles, fabricant de bigues i magatzem de materials de construcció a Banyoles i Girona.

30)  Sr. Pere Casals, de Tordera (Maresme), propietari d'un camionet Nazar.

31) Lluís Ferrer i Mercader, del carrer Rutlla 13, de Parlavà, propietari d'un camió Nazar A gros.

32) Joaquim Puig i Casadellà, titular d'una empresa d'autocars va tenir-ne tres de Nazars, amb matrícules GI-54350, GI-58XXX i GI-63313. Fotografia d'aquest darrer autocar accidentat a Sant Hilari Sacalm el 24 de juliol de 1974, després de transportar l'orquestra "La Principal de Llagostera":

IMG_8551

 33) Sr. Joan Marcé i Nous, de Sant Feliu de Guíxols, propietari d'una camioneta Nazar B. 

34) Sr. Lluís Bassols i Pijoan, amb el sobrenom d'en Cornetes, de S'Agaró-Castell Platja d'Aro (Baix Empordà), tenia un camió Nazar A amb bolquet.

35) Empresa Trahotel SA, de Lloret de Mar (La Selva), tenia un camió Nazar equipat amb un motor anglès. 

36) Sr. Gregorio Calahorra, propietari d'un furgó Nazar B tancat pel servei de bar ambulant:

Furgó Nazar B del senyor Calahorra dedicat a bar ambulant.

37) Sr. Josep Serret Ridorsa, de Celrà (Gironès), tenia un furgó C tancat per la venda ambulant als mercats de roba i articles tèxtils. 


38) Sr. Raya, de la Cellera del Ter, tenia tres camions Nazar A.


39) Sr. Melero, també de la Cellera del Ter, tenia un petit autocar Nazar que transportava els enginyers que treballaven en la construcció de l'embassament de Susqueda. Aquest autocar va estimbar-se i va morir-hi el conductor, en Barceló.

40) Sr. Manuel Monclova Vera, de Blanes, tenia un camionet B que muntava un bolquet.

41) Sr. Alejandro Sanmartí, de Pineda de Mar (Maresme)

42) Distribuïdor de begudes de Sant Feliu de Guíxols, tenia un camió Nazar amb motor Perkins original anglès. 

43) Sr. Lluís Dorca, del carrer del Carme, de Girona, es dedicava a transports generals amb dos camions Nazar A i B grossos i dues furgonetes B per la recollida i distribució.

44) Sr. Bartolomé Sánchez, de Sant Feliu de Guíxols, tenia un Nazar B de 5,5 Tn.

45) Sr. Antonio Hernández Valestegui, de Palamós, propietari d'un camió  Nazar.

46) Sr. Colom, de Sant Sadurní de l'Heura, tenia un camió Nazar B.

47) Sr. Casacuberta, distribuïdor del butà a Olot (Garrotxa), tenia un camió Nazar per al repartiment.

48) Transports Àngel Casas, de Salt, tenia un camió Nazar B amb bolquet.

49) Sr. Pere Bou, de Sarrià de Ter, tenia un camió Nazar de 7 Tn de transport de farratges.

50)  Sr. Madrid, de Girona, va tenir un furgó Nazar C tancat.

51) Sr. Albert Pons, fill de Banyoles però establert a Lloret de Mar, va tenir un camió Nazar amb motor Perkins anglès.

52) Gabriel Pla, de Banyoles, germà d'en Jaume Pla establert a La Bisbal d'Empordà, tenia dos camions Nazar, un dels quals, equipat amb un motor Perkins anglès, que va donar un rendiment boníssim. Portava una pila de quilòmetres i el va vendre a l'empresa Gimferrer, també de Banyoles, coneguda com la fàbrica de les saques.

L'empresa Neteges Escobar, de Malgrat de Mar, també va tenir un camió Nazar per a neteges industrials, de clavegueram i pous negres.

Volem agrair al senyor Pere Liu aquesta relació de propietaris de vehicles Nazar de les comarques gironines i de l'Alt Maresme.

diumenge, 13 de maig del 2012

Fotografies del taller de Carrosseries Caba de Sabadell.

Aquesta crònica recull unes quantes fotografies de l'interior del taller de Carrossseries Caba, al carrer Montllor i Pujal 81 de Sabadell, on es reparaven, construïen i transformaven les carrosseries, de la dècada del 1960. Encetem la crònica amb la fotografia d'un autocar accidentat dins del taller de Carrosseries Caba:

IMG_1946

Un Seat 600 A amb la carrosseria destrossada per causa d'un accident:

IMG_2033

Imatges de l'interior del taller d'aquesta empresa sabadellenca, dels anys 1960, amb camions carrossats i cotxes per reparar:

IMG_2025

Un camió Robur Garant de l'empresa Giralt & CIA; rere seu, un camió Ebro B45:

IMG_2026

IMG_2022

IMG_2023

Un camió Sava ja carrossat, abans de ser lliurat, fotografiat dins del taller:

IMG_1991

Aquest taller continua allotjant-hi l'activitat empresarial de Carrosseries Caba SL, de Sabadell, la tercera generació de la família Caba dedicada al sector de l'automoció, concretament les reparacions de vehicles.

dissabte, 12 de maig del 2012

Més carrosseries construïdes per l'empresa Caba de Sabadell (i VI).

Més carrosseries construïdes per Carrosseries Caba als anys 1960. Un Land Rover amb una caixa, de l'empresa sabadellenca Transports Corbalan, que treballava principalment per empreses tèxtils de Sabadell:

IMG_2037

IMG_2036

Un camió Ebro B45 carrossat per encàrrec de l'empresa de tints i aprests SOLER-TORELLA SA, de Sabadell:

IMG_2027


IMG_2029

IMG_2028

Un altre Ebro B45, carrossat amb una caixa, fotografiat dins de la nau de Carrosseries Caba de Sabadell, de l'empresa de tints i aprests ENRIQUE CASANOVAS ARGELAGUET SA, un client important de Can Caba:

IMG_2038

IMG_2039

IMG_2040

Un altre Ebro B45 carrossat per encàrrec d'una empresa tèxtil sabadellenca:

IMG_2030

Carrosseries Caba tenia capacitat per construir tota mena de carrosseries per a camions i autocars. Un Ebro B45, el camió lleuger més popular de la primera meitat dels anys seixanta, carrossat amb una caixa de distribució i repartiment de begudes:

IMG_2049

IMG_2048

IMG_2046

IMG_2050

Construcció d'una caixa metàl·lica per una empresa tèxtil sobre un camió Avia, fotografiat dins de la nau de Carrosseries Caba:

IMG_2045

Caixa muntada sobre un camió Avia de l'empresa Transports Corbalan de Sabadell:

IMG_2034

IMG_2035

Una de les darreres caixes metàl·liques construïdes per Carrosseries Caba, per encàrrec de l'empresa tèxtil APRESTOS JULIÀ SA, muntada sobre un camió Ebro D550:  

IMG_2042

 IMG_2043

 IMG_2044

Volem agrair a la família Caba Arnella la difusió del fons fotogràfic de les carrosseries construïdes per Carrosseries Caba a la dècada dels anys 1960, un país molt més industrialitzat que no pas avui dia.