dissabte, 19 de juny del 2010

TRANSPORTS PUJOL de Sant Feliu de Codines (Vallès Oriental)

Cap a l'any 1895 els germans Josep i Feliu Pujol i Alsina, de Sant Feliu de Codines, van crear societat per a fer de traginers amb carros i cavalls. En Feliu i en Josep, aquest darrer conegut com en "Pep de l'Hostal", feien de recaders amb carro des de Sant Feliu de Codines fins a Barcelona, transportant tota mena de productes manufacturats, agrícoles, i paqueteria. L'agència de Barcelona era al carrer Portal Nou del barri de Ribera.

En Feliu de l'Hostal va tenir tres fills: la Roseta, en Ton, nat l'any 1909, i en Joan, nat l'any 1916. Ambdós fills van seguir la tradició familiar fent de transportistes. L'any 1930 van comprar el primer camió: un Stuka rus amb matrícula B-51506. Fotografia d'en Joan Pujol amb l'Stuka al Passeig de Colom de Barcelona el 20 d'abril del 1934:

img234

Durant la guerra civil dels anys 1936-1939, tots els camions de Sant Feliu de Codines foren col·lectivitzats per la Confederació Nacional del Treball (C.N.T.), incloent-hi aquest Stuka. En Joan Pujol Vallcorba per no perdre aquest camió, va poder conduir-lo durant tota la guerra civil participant en les diverses campanyes militars. Aquesta circumstància va permetre-li de recuperar-lo l'any 1939, un cop acabada la guerra civil. En Joan Pujol amb l'Stuka col·lectivitzat a Barcelona el 10 de març de l'any 1937:

img226

En Joan Pujol a Barcelona el 2 de desembre de l'any 1939, amb l'Stuka recuperat un cop acabada la guerra:

img231

En Joan Pujol acompanyat de dos amics el 19 d'agost del 1940 celebrant la festa major de Mollet del Vallès:

img233

Els dos camions de la família Pujol fotografiats al carrer Portal Nou del barri de Ribera de Barcelona el 31 d'agost de l'any 1939:

img224

Amb aquest camió Stuka anaven a desemboscar fusta i transportaven tota mena de productes: cireres i llet de les granges de la comarca, des de Santa Maria de l'Estany fins a Barcelona, en les lleteres fabricades per l'empresa Vallcorba de Sant Feliu de Codines. Tasques de desemboscament en els anys 1940:

img229

L'any 1939, la família Pujol s'associa amb dos transportistes de Sant Feliu de Codines, les famílies Valls i Permanyer, creant l'empresa TRANSPORTS PUJOL-VALLS I PERMANYER, que va durar fins a l'any 1945. Més tard els senyors Permanyer van abandonar l'empresa, restant les famílies PUJOL i VALLS, que continuaren en el negoci.

L'any 1942 va morir el fill gran, en Ton. Llur vídua Maria Vallcorba va continuar al capdavant de l'agència TRANSPORTS PUJOL-VALLS juntament amb la família Valls. El matrimoni format per l'Antoni Pujol i la Maria Vallcorba van tenir dos fills: en Josep i en Francisco. En Josep, un cop assolida la majoria d'edat, va continuar en el negoci amb la família Valls fins a la seva mort en un accident de cotxe. Aleshores es va dissoldre la societat TRANSPORTS PUJOL-VALLS.

Un dels altres camions de TRANSPORTS PUJOL-VALLS en la postguerra fou aquest Chevrolet:

img230

L'any 1946, en Joan Pujol i Vallcorba va abandonar TRANSPORTS PUJOL-VALLS associant-se amb la família Macià, creant l'empresa TRANSPORTS PUJOL-MACIÀ, amb despatx al carrer Agustí Santacreu 33, de Sant Feliu de Codines. Aquesta empresa va començar amb un camió Citroën equipat amb un bolquet.

En aquesta fotografia hi ha en Joan Pujol i Vallcorba dins de la cabina del camió Citroën amb bolquet treballant l'any 1963 en l'apilament de terres de la construcció de la casa d'estiueig a Sant Feliu de Codines de la família Valls Sistach, importants industrials del ram del ferro. La construcció d'aquesta casa i l'imponent mur de pedra que la sustenta de la carretera de Sant Miquel del Fai, fou encarregada al constructor Josep Carbonell i Florensa, qui havia treballat amb l'arquitecte José Antonio Coderch i de Sentmenat.

Camió Citroën

Un dels descendents de la família Valls Sistach és en Miquel Valls i Maseda, actual President de la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona.

Durant els anys 1950, TRANSPORTS PUJOL-MACIÀ va comprar dos camions Pegaso 140 diesel, que conduïen els germans Izquierdo, un dels quals veiem en aquesta fotografia presa a Sant Feliu de Codines:

img227

Amb aquests camions feien tota mena de transports: productes de consum, matèries primes, materials de construcció i productes manufacturats, entre d'altres. Durant la dècada de 1960 també transportaven carbó de les mines de Fígols, a la comarca del Berguedà, fins a Barcelona. Durant la segona meitat dels anys 1960 i la década de 1970 l'empresa PUJOL-MACIÀ (PUMAC S.L.) transportava diariament amb aquests Pegasos materials de construcció des de les bòbiles de Lleida fins a Sant Feliu de Codines i llur repartiment per tota la província de Barcelona i Girona.

Durant la dècada de 1960 TRANSPORTS PUJOL-MACIÀ va comprar dos camions Pegaso Comet, destinats a transports generals. Fotografia d'un Pegaso Comet carregat de caixes de lleixiu EL ZORRO exportades a Andorra el juny de l'any 1969:

img223

Hi ha l'anècdota que els camions de TRANSPORTS PUJOL-MACIÀ es desplaçaven fins a la província de Terol per a llurs revisions i el lliurament de les targetes de transports, degut a les majors facilitats administratives que hi havia.

El senyor Joan Pujol i Vallcorba va jubilar-se l'any 1981 i va vendre les seves accions a la família Macià. Vull expressar el meu agraïment a la senyora Dolors Puigdomènech i Casas, vídua del senyor Joan Pujol i Vallcoba, així com a la seva filla Maria Pujol, per haver-me explicat la història d'aquesta empresa familiar de transports i les fotografies que il·lustren aquesta crònica, fidel reflex de les vicissituds del transport al nostre país.

2 comentaris:

  1. Me dejas impresionado con tus trabajos de historiador del transporte ,siempre aparecen cosas para aprender y en este articulo no solamente la historia de esta Familia , si no esa marca para mi desconocida de Stuka , asi que mil gracias por compartir este pedazo de historia y trabajo XAVI .

    ResponElimina
  2. Muchas gracias Carlos por tus comentarios.

    ResponElimina