dijous, 6 d’agost del 2009

Els origens de TER TRANS SL: en Mariano i en Miquel Patiño.

En una anterior crònica, exposavem que l'empresa TER TRANS SL, de Vilanna, tenia llurs origens en els senyors Mariano i Miquel Patiño, pare i fill, respectivament, dedicats a tasques d'obra civil. En Miquel m'ha fet arribar unes fotografies dels camions de llur família, els quals il·lustren aquest article.


En Mariano Patiño va comerçar l'ofici de transportista dedicant-se als treballs d'obres, talment com el transport de material de construcció i de les bòbiles, en una època, a començaments dels anys seixanta, on hi hagué un gran impuls tant en la construcció d'habitatges a Catalunya com l'execució i millora de les infraestructures viàries gràcies a la millora econòmica general derivada del Pla d'estabilització econòmica de l'any 1959.


A començaments dels anys 1960, en Mariano Patiño va començar de transportista amb un Unimog Mercedes, del qual, malauradament, no es conserven pas fotografies ni altres dades. Posteriorment, a mitjans dels anys 1960 va comprar un vell ZIL rus, equipat amb motor Barreiros i amb una cabina refeta; també se li havien canviat altres parts mecàniques. En aquestes fotografies podem veure a en Miquel, un vailet aleshores, damunt d'aquest camió.

En Miquel assegut sobre el motor d'un ZIL



En Miquel davant d'un ZIL


En Miquel dins d'un bolquet d'un ZIL


Aquest camió ZIL fotografiat el passat mes de març a Burgos, corresponent al model original importat pel govern de la República des de Rússia en la Guerra Civil de 1936-1939, i pertanyent a un col·leccionista de Segovia, palesa les transformacions que va patir el ZIL comprat pel senyor Mariano Patiño:

P1010164

Els problemes mecànics que sovint patia aquest ZIL van decidir la compra d'un Pegaso Comet nou al concessionari oficial de Girona. Aquest camió muntava un bolquet FLUVIÀ, empresa que també havia carrossat el ZIL i l'Unimog. Aquest Pegaso Comet va treballar en la contrucció del viaducte del tren de la RENFE en el tram de la ciutat de Girona, tal i com es veu en aquestes fotogràfies amb una "pera" damunt del bolquet per a abocar-hi formigó.

Frontal d'un Pegaso Comet


Pegaso Comet d'en Mariano Patiño


Bolquet d'un Pegaso Comet



Una altre fotografia del Pegaso Comet amb llur cabina blanca característica, on s'hi veu en Miquel sobre el bolquet fabricat per l'empresa BOLQUETS FLUVIÀ SL:

En Miquel dins del bolquet d'un Comet


Aquest Pegaso Comet va ser venut al senyor Pere Viñes, de Figueres, qui aleshores es dedicava a netejar els marges de les carreteres i les cunetes per encàrrec de la Diputació de Girona i altres Administracions Públiques territorials, el qual va tenir-lo força anys. Pel que sembla, aquest camió encara es conserva en un desballestament de la capital de l'Alt Empordà.


Posteriorment, en Mariano Patiño va comprar un Pegaso 1061, el qual es veu de front en aquesta fotografia aparcat en un carrer de Girona, si bé alhora va mantenir el Pegaso Comet, per a atendre la gran quantitat de feina que tenia aleshores.

Pegaso 1061 aparcat a Girona


En Miquel va iniciar-se en el món de l'obra pública que havia començat el seu pare amb aquest Volvo amb banyera que treballava, entre d'altres empreses, per SERVIÀ CANTÓ:

03

Més endavant, va treballar amb aquest Mercedes Benz 1936, possiblement el millor camió fabricat pel gran fabricant alemany, i un dels millors vehicles industrials de tots els temps:

06

Actualment, l'experiència acumulada per la família Patiño en l'obra pública ha permès crear l'empresa TER TRANS SL, les activitats de la qual ja ens hem fet ressò en aquest bloc, i una de les activitats principals de la qual és una pedrera a Massanes (Girona).

2 comentaris:

  1. El camió marca ZIL és en realitat marca ZIS (3HC), ja que fins al 1956 la marca no va canviar de nom. A partir del 1956 la marca es deia ZIL.

    ResponElimina
  2. Joan:

    Moltes gràcies per l'aclariment i la puntualització.

    ResponElimina