En la dècada dels anys 1940 es produeix la lenta repressa de l'activitat econòmica en un context certament molt difícil tant per l'aïllament internacional que patia l'Estat espanyol com per la Segona Guerra Mundial i llurs efectes. És durant aquests anys quan es comencen a emprar les primeres màquines en les excavacions, enderrocs i rebaixaments en competència directa amb la feina manual a pic i pala. Encara que avui dia sobti, la mecanització de l'obra civil es produeix després de la dissortada guerra civil. Un dels capdavanters que a Barcelona usarà maquinària en aquestes obres és el senyor Gonzalo García.
El senyor Gonzalo García treballava a començaments dels anys 1940 en una empresa d'enderrocs i excavacions adquirint profunds coneixements sobre les tècniques de les execucions d'obra civil mitjançant maquinària. També va adonar-se que la feina manual executada a pic i pala i el transport amb carros tenia els dies comptats atès que el futur passava inexorablement per l'ús d'excavadores i camions bolquets.
L'empresa en la qual treballava el senyor García va tancar a mitjans dels anys 1940. Aquest fet li va permetre d'adquirir un camió GMC de tres eixos importat per l'exèrcit dels Estats Units, el qual se li va muntar un bolquet i canvià llur motor benzina original per un motor diesel Barreiros. En aquesta fotografia veiem el GMC amb matrícula B-78396 carregat de runa d'un enderroc d'una casa:
Més endavant el Sr. Gonzalo García va comprar un Bedford amb matrícula BI-15559, el qual possiblement també havia pertangut a l'exèrcit. En aquesta fotografia es veu el Bedford carregat de la terra d'un rebaixament d'un solar de Barcelona a mitjans dels anys 1950:
D'aquesta fotografia cal remarcar la giratòria amb cadenes que accionava la cullera per cables d'engranatge. Quina diferència amb les modernes maquines hidràuliques.
Més endavant es va adquirir un camió HINO japonès nou a Barcelona, per a realitzar transports generals de mercaderies per carretera. Aquesta activitat aviat es va abandonar procedint-se a muntar-li un bolquet per a destinar-lo a transportar runa. En aquesta fotografia es veu aquest camió HINO recent carrossat amb llur caixa de fusta i vela:
Indubtablement, les feines d'obra civil -enderrocs, rebaixaments, excavacions i execucions d'obres d'urbanització- requereixen una inversió més gran amb maquinària i coneixements específics, motiu pel qual hi ha menys competència i feina que en els transports generals per carretera amb camions. Aquesta major inversió per a l'adquisició de la maquinària també suposa més risc.
A començaments dels anys 1960, el gran creixement econòmic i el desenvolupament urbanístic que experimenta Barcelona i els municipis que l'envolten determinen l'adquisició de nous camions, bàsicament Pegasos: un Pegaso Comet, diversos Pegaso 1065 "Europa" i els mítics Pegaso 3060 equipats amb bolquets Ibañez. També es van adquirir dos Barreiros 4220 de 12 tones i un petit camió Ebro per al servei tècnic de l'empresa. Malauradament la família García no conserva pas fotografies d'aquests vehicles.
En aquests anys també s'adquireix la maquinària més moderna que hi havia aleshores al mercat com Caterpillar o les excavadores Smith i Fiorentini. En aquesta fotografia de l'any 1965 es veu una pala carregadora amb rodes CASE i un bulldozer CASE treballant en l'aplanament i execució de les obres d'urbanització de la Ciutat Meridiana de Barcelona:
En aquesta altra fotografia es veu una motoanivelladora Caterpillar aplanant una finca de la comarca del Maresme l'any 1975:
Durant la dècada dels anys 1950 fins al 1970 el senyor García va participar en l'execució d'obres emblemàtiques com l'enderroc de l'antic camp del Futbol Club Barcelona al barri de les Corts, la construcció del Parc Zoològic, la majoria dels rebaixaments de solars per a la construcció de garatges a la ciutat de Barcelona o l'urbanització d'importants polígons industrials a l'àrea metropolitana de Barcelona.
Una empresa amb més de 60 anys d'història les ha vist de tots colors. D'ençà de la crisi econòmica de l'any 1973, es va optar per tenir un equip humà i de maquinària ajustat i subcontractar part de la feina a d'altres transportistes i empreses del sector.
A més, a es va decidir la constitució de la societat GONZALO GARCÍA SA especialitzada en el moviment de terres, rebaixaments, lloguer de maquinària, enderrocs, obres de pavimentació i d'urbanització tant per a promotors privats com per a Administracions locals com diversos Ajuntaments de l'àrea metropolitana de Barcelona. També disposa d'una pedrera a la comarca del Bages.
Avui dia GONZALO GARCÍA SA té una flota de maquinària d'obra civil i uns 12 camions de les marques Mercedes Benz Actros i Renault Kerax. En aquesta fotografia hi ha diversos Mercedes Benz Actros amb una motoanivelladora de 3 eixos O&K a les instal·lacions de La Llagosta (Vallès Oriental):
En aquesta altra fotografia hi ha tres Renault Kerax bolquet a les instal·lacions de GONZALO GARCÍA SA de La Llagosta:
Part de l'actual flota de camions de GONZALO GARCÍA SA constituïda per Mercedes Benz Actros i Renault Kerax a les instal·lacions del municipi de La Llagosta, molt proper a Barcelona:
Amb la desaparició d'altres empreses d'excavacions i enderrocs creades durant la dècada dels anys 1940 com CRESPO o BOLÓS, ha suposat que GONZALO GARCÍA SA sigui avui dia una de les empreses més antigues d'aquest sector a Catalunya, sent garantida llur continuïtat pel relleu en la direcció de la segona i tercera generació que permet mantenir-ne el caràcter familiar i el prestigi forjat durant aquests 65 anys d'activitat ininterrompuda mitjançant un servei de gran qualitat reconegut per llurs clients durant tots aquests anys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada