El senyor Josep Brugués i Brandia era un excel·lent sardanista, qui va maridar-se l'any 1901 amb la senyora Carolina Olivet, motiu pel qual fou conegut popularment com en "Pepet Olivet". Fruit d'aquest matrimoni en neixen dos fills: l'Agustí Brugués i Olivet, el 29 d'abril del 1903, qui representa la segona generació de transportistes, i llur germana Anna, el 2 de febrer del 1908.
L'any 1928 el senyor Josep Brugués va anar amb un autocar CHEVROLET fins a Lorda (França), per a venerar la Mare de Déu. Llur matrícula era GI-2092. En aquells anys, també hi havia dos autocars LANCIA amb les següents matrícules: GI-1612 i B-2989.
El 19 de juny de 1933 neix a Besalú el senyor JOAN BRUGUÉS i PRAT, fill de l'Agustí Brugués i Olivet i n'Anna Prat i Bosch, representant de la tercera generació. En aquells anys s'adquireix un REO petit (matrícula GI-5056) que va carrossar en Josep Vert de Torroella de Montgrí (Baix Empordà). També es va comprar un xassís de REO, conegut popularment com el REO de la cua, carrossat per en BEULAS-GELADA d'Arbúcies (matrícula GI-5781). La família Olivet també era propietària d'un dels sortidors de benzina que hi havia al carrer de l'Empalme de Besalú, just a l'enllaç de les carreteres d'Olot, Figueres i Girona, Petróleos Porto Pi (P.P.P.).
El juliol de 1936 esclata la Guerra civil espanyol amb un gran trasbals en les activitats d'aquesta empresa de transports. L'any 1938 l'exèrcit de la República va requisar el REO carrossat per en BEULAS-GELADA (matrícula GI-5781), el qual va creuar la frontera cap a França en l'exiliada dels mesos de gener i febrer de l'any 1939. Conclosa la guerra civil aquest vehicle fou recuperat a Hondarribia.
En la postguerra es va reprendre l'activitat amb els pocs vehicles que hi havia aleshores. Són els anys del gasògens i de la reconstrucció de vehicles. La família Brugués disposava de dos camions per a atendre llurs negocis. L'any 1943 es va comprar un autocar CHEVROLET a la cobla "La Arbucienca", amb matrícula GI-4133. En aquells anys, AUTOCARS OLIVET ja era client de l'AGÈNCIA TRIADÚ i dels ESTABLIMENTS COLL dedicats als subministrament per a vehicles.
L'any 1948 l'empresa AUTOS OLIVET disposava de 10 vehicles, entre taxis, camions i autocars, principalment de la casa nordamericana CHEVROLET. L'any 1949 es va comprar un xassís d'importació a la casa IMPROVER, que fou carrossat per AYATS d'Arbúcies. Aquest vehicle fou estrenat l'any 1950 fent un viatge fins a Roma amb els senyors Agustí i Joan Brugués.
En aquesta fotografia presa en un pelegrinatge a Roma l'any 1950, hi ha el senyor Agustí Brugués i Olivet al costat d'un autocar italià carrossat per Orlandi amb el disseny característic dels anys 1950:
L'any 1954 és compra a Bilbao un xassís SEDDON, importat d'Anglaterra, i que fou carrossat per en BEULAS d'Arbúcies: llur matrícula era GI-8856. Aquest autocar fou conduït sense carrossar pel senyor Agustí Brugués i Olivet, a l'hivern, des de Bilbao fins a Arbúcies:
Un altre bonic autocar BARREIROS adquirit a mitjans de la dècada de 1960:
Un altre BARREIROS-AEC de l'empresa OLIVETRANS SA, fotografiat al Parador de Caldes:
Tres autocars d'OLIVETRANS SA aparcat a l'aeroport de Girona-Costa Brava el dia de llur inauguració i estrena:
Aquests autocars recollint els turistes que estrenaven aquest aeroport. El segon autocar és un OM carrossat per AYATS:
Un joliu autocar PEGASO carrossat per AYATS:
L'interior d'aquest autocar on hi destacaven uns gran vidres:
L'any 1967 es va comprar un autocar SAVA-AUSTIN, carrossat per FACTORIAS ZANE SA de Saragossa. Cal destacar la bellesa d'aquesta carrosseria, malgrat que quan plovia, l'aigua s'escolava dins de l'autocar mullant als passatgers. En aquestes fotografies, preses al parador de Caldes, aquest SAVA-AUSTIN encara duia la placa verda:
L'interior d'aquest autocar on hi destaca uns acabats luxosos i elegants:
El mateix autocar al garatge d'OLIVETRANS al carrer Canat de Banyoles (Pla de l'Estany):
A començaments de l'any 1972, la societat OLIVETRANS SA es trasllada a Cala Ratjada (Mallorca). L'any 1974 es constitueix la societat BRUGUÉS OLIVET SA, adquirint-se diversos autocars carrossats per SETRA. Aquest mateix any de 1974 s'adquireix l'empresa AUTOCARS FONTANET-TRIADÓ SL, de Santa Coloma de Farners (La Selva).
Durant la segona meitat dels anys 1970, malgrat la incertesa política derivada de la mort del general Francisco Franco, es continua la compra d'altres empreses: l'any 1976 s'adquireix AUTOCARS MULLERAS de Sant Privat d'en Bas (La Garrotxa); l'any 1977 s'adquireix l'empresa AUTOCARS MIQUEL CANAL i MORATÓ, de la vila d'Olot. I el 6 de desembre de 1978, dia en que fou aprovada per referèndum la Constitució Espanyola, s'adquiria l'empresa AUTOCARS AYANO, propietat del senyor Antoni Casà, d'Olot.
La crisi econòmica que pateix l'Estat espanyol durant l'any 1978 no és impediment per a que AUTOCARS BRUGUÉS OLIVET SA compri diversos autocars BARREIROS-DODGE carrossats per VANHOLL. També es continuen les excursions a Lorda (Gascunya), i es constitueix l'empresa GIRONABÚS SA, en una actitud valenta que palesa la confiança que hi havia en el futur del país.
Fotografia d'un autocar IVECO carrossat per BEULAS pertanyent a l'empresa GIRONABUS SA, fotografiat a l'avinguda Diagonal de Barcelona el mes de febrer del 2010:
L'any 1980 s'adquireix l'empresa AUTOCARS ÀNGEL ROMEU de Vic-Calldetenes (Plana de Vic). L'any 1983 es compren diversos autocars Pegaso que muntaran les primeres carrosseries STERGO de la casa BEULAS SA, destinant-se tant a AUTOCARS BRUGUÉS OLIVET SA com a GIRONABÚS SA. El 30 de desembre d'aquest any es dóna de baixa definitiva un bonic autocar Pegaso Comet carrossat per SETRA-SEIDA i amb matrícula B-796790: és un vehicle molt recordat atès que havia fet nombrosos viatges per tota Europa.
Fotografia de l'any 1989 de diversos autocars PEGASO amb carrosseria STERGO, pertanyents a les empreses BRUGUÉS OLIVET i GIRONABÚS SA, fotografiats a l'aeroport de Girona-Costa Brava: els autocars de l'esquerra muntaven la primera versió de llums davanters d'aquesta carrosseria.
L'any 1993, TRANSPORTS PÚBLICS d'OLOT es transforma en TRANSPORTS PÚBLICS OLIVET SL, adquirint-se un autobus SCANIA de pis baix. També s'adquireix un autocar RENAULT, el qual va donar un resultat excel·lent. També es continua amb la renovació de la flota venent diversos autocars, com un PEGASO carrossat per SETRA-SEIDA amb matrícula GI-7475-E. Durant aquesta dècada es continua amb l'adquisició d'autocars nous, confiant de nou en el carrosser BEULAS, com és aquest autocar fotografiat a Ripoll (Ripollès) l'any 2008:
Un altre autocar d'aquesta empresa gironina: un MAN carrossat per IRIZAR, fotografiat a Campdevànol el febrer de l'any 2010:
Avui dia AUTOCARS BRUGUÉS OLIVET SA és una de les principals empreses d'autocars de les comarques de Girona, amb una constant renovació de vehicles com ho és aquest autocar MERCEDES BENZ carrossat per SETRA, i fotografiat a la nau de Banyoles; encara duu la matrícula provisional alemanya:
El futur d'aquesta important empresa és garantida pel relleu generacional: amb la merescuda jubilació del senyor Joan Brugués i Prat, es nomena al senyor Agustí Brugués i Olivé, director gerent de les empreses BRUGUÉS OLIVET SA i T.P.O., qui representa la quarta generació. A més, en properes cròniques continuarem gaudint de l'extraordinari arxiu fotogràfic que conserva el senyor Joan Brugués sobre els autocars que aquestes empreses han tingut durant tots aquests anys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada