Acompanyat d'en Xavier Castells i Quintana vam visitar el garatge de l'empresa TRANSPORTS VICENÇ BACH SA, ubicada a la carretera de Berga s/n, de Sant Quirze de Besora. Casualment, vàrem coincidir amb el senyor Vicenç Bach que feinejava. Modern i funcional garatge de TRANSPORTS BACH SA:
El senyor Vicenç Bach molt gentilment va mostrar-nos part de la flota de vehicles que integra aquesta empresa de transports osonenca, aparcats al garatge de la carretera de Berga de Sant Quirze de Besora. Hi predominen els moderns camions Daf amb caixes del carrosser Tolosa:
Aquest Man és un dels camions més antics de l'empresa. Ha estat conduït per un xofer molt curós i ha donat un resultat excel·lent:
Després ens vam traslladar a l'antic garatge de TRANSPORTS BACH SA, ubicada en el tram urbà de l'antiga carretera C-152 de Sant Quirze de Besora, on el senyor Bach encara hi conserva un Pegaso 1095 equipat amb una caixa de transports generals.
TRANSPORTS BACH SA comprava principalment camions Pegaso al concessionari oficial de Manresa, Morros, amb els quals hi mantenien una relació excel·lent. El primer Pegaso fou un Comet, un dels primers fabricats per ENASA. Tanmateix, al cap d'un anys Pegaso va establir un règim d'exclusivitat dels concessionaris oficials sobre zones. D'aquesta manera, qualsevol comprador d'un vehicle Pegaso havia d'acudir per força al concessionari que li pertocava en funció del seu domicili.
Atès que Sant Quirze de Besora pertanyia al nord de la comarca d'Osona, el concessionari oficial Pegaso que li corresponia era Baulenas de Granollers. En conseqüència, TRANSPORTS VICENÇ BACH SA va comprar a Can Baulenas aquest Pegaso 1095 equipant-lo amb una caixa de transports generals construïda per CARROSSERIES VIC. Muntava el diferencial del Pegaso 1065 "Europa" amb un pes màxim autoritzat de 16.000 quilos de pes.
Aquest Pegaso 1095 treballava principalment per les nombroses empreses tèxtils que hi havia al llarg del riu Ter, des de Ripoll fins a Torelló, com l'empresa de filatures EDMUNDO BEBIÉ SA, ubicada a la colònia de La Farga de Bebié, en el municipi de Les Lloses. Cabina d'aquest Pegaso 1095 on és remarcable el fre de mà:
L'estat de conservació d'aquest Pegaso, que no ha estat pas restaurat, és excel·lent:
Diferencial d'aquest camió:
En aquells anys, era costum que els camions de Can Bach, conduïts per un xofer i un ajudant, carregaven el fil acabat i el transportaven als magatzems de Barcelona. Tornaven a la fàbrica carregats de cotó per a filar. Foren uns anys de riquesa per a les empreses tèxtils i les empreses de transports que hi treballaven. Aquest món va començar a davallar amb la crisi dels anys 1970; es va agreujar en la dècada del 1980 i va tancar portes en els anys 1990.
Aquest camió fou donat de baixa l'any 1997, segons es palesa amb l'enganxina de l'Inspecció Tècnica de Vehicles. El senyor Bach va trucar al desballestador de Tona informant-li que li duria aquest Pegaso. Tanmateix li sabia greu ja que havia estat el primer camió que va conduir després de llicenciar-se del servei militar. Va pensar que el duria al cap d'uns dies, aparcant-lo en l'antic garatge de l'empresa. Van passar els mesos i el camió, gràcies a Déu i a l'encert del senyor Bach, no fou pas desballestat. Es conserva talment fou donat de baixa del servei l'any 1997, sent llur estat de conservació molt bo com s'aprecia en les fotografies preses.
Vull agrair al senyor Vicenç Bach que ens ensenyes els camions de la seva empresa i, molt especialment, aquest Pegaso 1095, el qual evoca el món de la indústria tèxtil tan important a Catalunya i avui dia molt escapçada.
El senyor Vicenç Bach molt gentilment va mostrar-nos part de la flota de vehicles que integra aquesta empresa de transports osonenca, aparcats al garatge de la carretera de Berga de Sant Quirze de Besora. Hi predominen els moderns camions Daf amb caixes del carrosser Tolosa:
Aquest Man és un dels camions més antics de l'empresa. Ha estat conduït per un xofer molt curós i ha donat un resultat excel·lent:
Després ens vam traslladar a l'antic garatge de TRANSPORTS BACH SA, ubicada en el tram urbà de l'antiga carretera C-152 de Sant Quirze de Besora, on el senyor Bach encara hi conserva un Pegaso 1095 equipat amb una caixa de transports generals.
TRANSPORTS BACH SA comprava principalment camions Pegaso al concessionari oficial de Manresa, Morros, amb els quals hi mantenien una relació excel·lent. El primer Pegaso fou un Comet, un dels primers fabricats per ENASA. Tanmateix, al cap d'un anys Pegaso va establir un règim d'exclusivitat dels concessionaris oficials sobre zones. D'aquesta manera, qualsevol comprador d'un vehicle Pegaso havia d'acudir per força al concessionari que li pertocava en funció del seu domicili.
Atès que Sant Quirze de Besora pertanyia al nord de la comarca d'Osona, el concessionari oficial Pegaso que li corresponia era Baulenas de Granollers. En conseqüència, TRANSPORTS VICENÇ BACH SA va comprar a Can Baulenas aquest Pegaso 1095 equipant-lo amb una caixa de transports generals construïda per CARROSSERIES VIC. Muntava el diferencial del Pegaso 1065 "Europa" amb un pes màxim autoritzat de 16.000 quilos de pes.
Aquest Pegaso 1095 treballava principalment per les nombroses empreses tèxtils que hi havia al llarg del riu Ter, des de Ripoll fins a Torelló, com l'empresa de filatures EDMUNDO BEBIÉ SA, ubicada a la colònia de La Farga de Bebié, en el municipi de Les Lloses. Cabina d'aquest Pegaso 1095 on és remarcable el fre de mà:
L'estat de conservació d'aquest Pegaso, que no ha estat pas restaurat, és excel·lent:
Diferencial d'aquest camió:
En aquells anys, era costum que els camions de Can Bach, conduïts per un xofer i un ajudant, carregaven el fil acabat i el transportaven als magatzems de Barcelona. Tornaven a la fàbrica carregats de cotó per a filar. Foren uns anys de riquesa per a les empreses tèxtils i les empreses de transports que hi treballaven. Aquest món va començar a davallar amb la crisi dels anys 1970; es va agreujar en la dècada del 1980 i va tancar portes en els anys 1990.
Aquest camió fou donat de baixa l'any 1997, segons es palesa amb l'enganxina de l'Inspecció Tècnica de Vehicles. El senyor Bach va trucar al desballestador de Tona informant-li que li duria aquest Pegaso. Tanmateix li sabia greu ja que havia estat el primer camió que va conduir després de llicenciar-se del servei militar. Va pensar que el duria al cap d'uns dies, aparcant-lo en l'antic garatge de l'empresa. Van passar els mesos i el camió, gràcies a Déu i a l'encert del senyor Bach, no fou pas desballestat. Es conserva talment fou donat de baixa del servei l'any 1997, sent llur estat de conservació molt bo com s'aprecia en les fotografies preses.
Vull agrair al senyor Vicenç Bach que ens ensenyes els camions de la seva empresa i, molt especialment, aquest Pegaso 1095, el qual evoca el món de la indústria tèxtil tan important a Catalunya i avui dia molt escapçada.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaFelicitats Xavier pel teu blog. És d'agrair que dediquis el teu temps lliure en donar a conèixer la història del món del transport.
ResponEliminaÀnims i endavant!
Vicenç Bach
Moltes gràcies Vicenç per les teves paraules i ànims.
ResponElimina