divendres, 28 de juny del 2013

Transports Met de Vidreres: anys de creixement (II).

L'any 1986 va ser un any d'una gran il·lusió col·lectiva causada per l'ingrés de l'estat espanyol a la Comunitat Econòmica Europea. Aquest ingrés, en un país històricament isolat i deslligat de la resta dels països europeus, juntament amb l'anterior adhesió el desembre del 1981 a l'Organització del Tractat de l'Atlàntic Nord, un dels grans encerts del curt mandat del president Leopoldo Calvo-Sotelo, va ser fonamental per a la consolidació de l'estat consagrat a la Constitució del 1978 basat en una democràcia parlamentària, la divisió de poders i una certa descentralització administrativa. Semblava, ara sí, que l'Estat Espanyol s'integrava definitivament a Europa.

L'entrada a la Comunitat Econòmica Europea va augmentar les inversions estrangeres a l'estat espanyol. La contrapartida va ser la liquidació de les indústries obsoletes mitjançant l'aprovació i aplicació d'uns plans de reconversions industrials que van afectar les drassanes, els alts forns, la mineria, part de la indústria metal·lúrgica i el tèxtil.

Espanya va beneficiar-se de la recepció d'ingents quantitats de diners procedents de la CEE en concepte de fons de cohesió que van servir per finançar moltes obres públiques, la major part de les quals aprovades i executades amb criteris polítics -la consolidació de l'estructura radial- i completament mancades de rendibilitat econòmica el manteniment de les quals, ara, amb la greu crisi econòmica i l'ensorrada dels ingressos tributaris, s'ha convertit en un problema que esdevindrà probablement endèmic. Però l'any 1986 semblava que aquella expressió molt arrelada que Àfrica començava als Pirineus, una frase gravada al subconscient col·lectiu que havia turmentat i acomplexat els nacionalistes espanyols, s'havia definitivament extingit. 

La prosperitat que va viure l'estat espanyol a la segona meitat dels anys 1980 va traduïr-se en una gran activitat econòmica i alta ocupació. Van ser anys que es va treballar de valent. I aquells anys molts empresaris catalans, emprenedors de mena, els van aprofitar.

Transports Met va créixer amb la compra de més camions per ampliar la flota i atendre la demanda de feina. Es van comprar dos camions Pegaso. Una tractora Troner estrenada nova  per compra a Auto Remolcs Girona SA, el concessionari oficial Pegaso de Girona, i un camió Pegaso Troner de tres eixos comprat de segona mà a Transports Reches de Palafrugell. La tractora Pegaso Troner de Can Met amb llur semiremolc pintada amb els colors de l'empresa Transports J. Prats SA de Vidreres:

IMG_5788

La tractora Pegaso Troner i la tractora Pegaso 1231-T que treu el nas per la dreta:

IMG_5791

El Pegaso Troner, de tres eixos carrossat amb una caixa de transports generals i vela, comprat usat a Transports Reches de Palafrugell, a la comarca del Baix Empordà:

IMG_5796

Aquells anys TRANSPORT MET treballava per compte de Transports J. Prats SA, també de Vidreres, i per varies empreses del Gironès assentades prop de Vidreres. També es cobrien transports generals arreu de l'estat espanyol i a d'altres països europeus. 

Més endavant es va comprar una bonica Tractora Iveco EuroStar de 420 cavalls de potència, un gran camió aleshores, al concessionari oficial de Girona, Auto Remolcs SA. Sobre aquest camió més val no parlar-ne. Va ser una pura ruïna. Les reparacions es succeïen contínuament. I els costos de les reparacions no tenien aturador. Va ser el primer i últim Iveco de TRANSPORTS MET i, ensems, el darrer camió comprat a Can Forné: 

IMG_5797

Aleshores el senyor Jaume Soler va decidir-se per Daf. Va comprar vàries tractores Daf al concessionari oficial de Girona, el resultat de les quals va ser prou satisfactori llevat del canvi de marxes. Totes van patir del mateix mal, el canvi de marxes. Una tractora Daf al costat de la Iveco: 

IMG_5800

L'elegància i categoria del disseny de l'Iveco, d'empremta italiana, contrasta amb la visió anodina que destil·la la tractora Daf. La tractora Iveco front a la Daf. Al fons, el Pegaso Troner de tres eixos:

IMG_5787

Alguns dels camions de can Met d'aquells anys: la tractora Iveco i Daf i el Pegaso Troner de tres eixos:

IMG_5798

Una tractora Daf amb llur semiremolc:

IMG_5799

Part de la flota de TRANSPORTS MET de Vidreres: la tractora Troner, tres tractores Daf, el Pegaso 1231-T transformat en un camió rígid de tres eixos, la tractora Iveco Eurostar, un Pegaso Troner, i una altre Renault que treballava per l'empresa Transports J. Prats SA:

IMG_5786

Els dos camions Pegaso flanquejant les tractores Daf i l'Iveco de record infaust:


IMG_5792

Dues tractores Daf, de dos models distints:

IMG_5793

Fotografies d'uns anys enrere del camió més antic de la casa, una tractora Pegaso Troner que treballa encara diàriament:

IMG_5790

IMG_5795

Un semiremolc de la casa d'aquells anys:

IMG_5794

La flota de TRANSPORTS MET amb les noves tractores Volvo, les Daf i l'infatigable Pegaso Troner:


IMG_5789

En el proper article tractarem l'actual flota de camions de TRANSPORT MET de Vidreres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada