La instauració de la democràcia a Espanya fou una magnífica oportunitat per ingressar a l'Organització del Tractat de l'Atlàntic Nord (OTAN), feta efectiva la primavera de l'any 1982, i a la Comunitat Econòmica Europea (CEE), feta efectiva el 1 de gener de 1987. La incorporació a aquestes dues institucions internacionals trencava l'isolament històric de l'estat espanyol respecte de la resta de països europeus.
Un dels reptes que hagueren d'enfrontar-se els governs espanyols d'ençà de l'any 1978 fou la racionalització del sector industrial, una part de la qual era controla per l'estat a través de l'Institut Nacional d'Indústria. En el sector de l'automoció, hi havia dues empreses principals: Seat, que acabaria sota l'òrbita de Volkswagen, i ENASA, que seria controlada per Fiat-Iveco.
En aquest article us presentem, per gentilesa del senyor Joan Brugués i Prat, que posseeix un magnífic arxiu sobre l'automoció espanyola i estrangera, la gamma de vehicles que ENASA produïa l'any 1981 amb les marques Pegaso i Sava:
El catàleg de vehicles de la gamma de l'any 1981 era molt ample. Hi havia les incombustibles Sava J4 de procedència anglesa, la innovadora Sava Cosmos, els camions lleugers Sava, competència directa de Ebro i Avia, i l'oferta de camions de pes mig, pesat, tractores i camions per obres. També hi havia moltes versions de xassissos per autocars i autobusos, vehicles per l'exèrcit i un model que equipava la cabina del Pegaso Comet, que aleshores ja tenia gairebé vint anys.
Foren uns anys molts complicats per les indústries de capital públic. Una de les exigències imposades a Espanya per entrar a la Comunitat Econòmica Europea era la privatització o desmantellament de les referides indústries. Una manera de garantir i fer efectiu el principi de la lliure competència, pilar bàsic del funcionament de la CEE. La indústria dels països europeus adherits a la CEE ja feia molts anys que competien en un mercat lliure.
En el cas de Pegaso-Sava, ENASA emprengué en els anys 1980 successives reduccions de personal amb prejubilacions i baixes incentivades per ajustar la plantilla i la producció a la demanda de vehicles. L'any 1980 es signà la venda d'una part del capital de ENASA a INTERNATIONAL HARVESTER, acord que no fructificà per la crisi de l'empresa nord-americana amb seu a Chicago. També es signà un acord amb el fabricant alemany Man per al desenvolupament d'autobusos. Per ENASA foren uns anys vacil·lants i de transició cap al desenvolupament d'una gamma pròpia materialitzada amb la sèrie iniciada amb el Pegaso 1214 i on hi destacava la tractora 1231.
Aquest catàleg de vehicles reflecteix la incertesa que planava sobre Pegaso aquells anys. Encara faltaven tres anys perquè Pegaso comercialitzés camions equipats amb motors nous. Tanmateix, el llançament dels nou camions l'any 1984 confirmà que l'empresa tenia capacitat per produir bons vehicles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada