En el període comprès entre els anys 1962 a 1967 el constructor alemany Henschel, cèlebre per la qualitat dels seus vehicles, produí la gamma de camions HS que disposava d'una cabina de línies rectes, molt moderna aleshores, que adoptarien la major part dels constructors europeus de camions d'ençà de la segona meitat dels anys 1960 i s'imposaria enterament en la dècada de 1970.
Una tractora Henschel HS 19 TS:
Una versió de la cabina del camió Henschel HS també fou produïda a Espanya. Una versió, com hom pot suposar, molt més simple que la genuïna que construïa Henschel. La petja que Henschel deixà a Espanya foren la primera cabina de camió que produí Lerma Autobastidores Industriales SA per les seves marques Karpetan i Layetan i els motors Henschel que Motores Sura SA produí sota llicència a l'Hospitalet del Llobregat en la dècada de 1960. Uns camions i uns motors que han passat a la història de l'automoció espanyola sense pena ni glòria.
Fotografia de la presentació del primer camió Karpetan construït a Saragossa i comercialitzat l'any 1963:
Una tractora Henschel HS 19 TS:
Una versió de la cabina del camió Henschel HS també fou produïda a Espanya. Una versió, com hom pot suposar, molt més simple que la genuïna que construïa Henschel. La petja que Henschel deixà a Espanya foren la primera cabina de camió que produí Lerma Autobastidores Industriales SA per les seves marques Karpetan i Layetan i els motors Henschel que Motores Sura SA produí sota llicència a l'Hospitalet del Llobregat en la dècada de 1960. Uns camions i uns motors que han passat a la història de l'automoció espanyola sense pena ni glòria.
Fotografia de la presentació del primer camió Karpetan construït a Saragossa i comercialitzat l'any 1963:
La primera cabina que muntaven els camions Karpetan, de filiació germànica, fou lleument modificada en el transcurs de l'any 1965. Tal modificació en suavitzà els trets derivats de les cabines dels camions Henschel alemanys. Un frontal recte en lloc d'inclinat i els laterals llisos; la porta d'accés retallada en la part inferior. Una manera de simplificar-ne la construcció i abaratir els costos de producció.
Camió Karpetan d'un transportista de Cadis, matriculat l'any 1966, equipat amb la segona versió de la cabina de camió que Lerma Autobastidores Industriales SA presentà l'any 1963 dotada d'una concepció més senzilla i moderna:
Karpetan, tal com es posa de manifest en les dues fotografies, disposava de dues cabines, una més petita destinada al sector de la construcció i transports de curta distància, i una cabina més grossa. Dues menes de cabines pel mateix model de camió, en els anys 1960, era una opció que la major part dels constructors espanyols oferien a llurs clients. L'excepció eren els grans fabricants, ENASA-Pegaso i Motor Ibérica SA-Ebro, que només tenien una cabina per a cada model. No s'havien pas d'escarrassar-se gaire car tenien garantida la venda de la producció de camions per la gran demanda que aleshores hi havia.
Malgrat els anys que fa que escrivim articles en aquest bloc, fins ara no coneixem pas cap fotografia d'un camió Karpetan, Albatros o Layetan matriculat a Catalunya. No perdem pas l'esperança que qualque dia n'aparegui alguna.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada