Mario von Bucovich nasqué l'any 1884 a Pula, localitat de la costa dalmàtica que aleshores formava part de l'imperi Austre-Hongarès i avui dia pertany a Croàcia. En la dècada de 1920 residí a Viena i Berlin. A principis de la dècada de 1930, amb l'eclosió dels moviments avantguardistes afavorits per l'adveniment del règim republicà espanyol i el reconeixement de llibertats consagrat en la constitució, en Mario von Bucovich s'establí a Espanya. Seguia les passes d'altres artistes centreeuropeus.
En el període d'entreguerres es produí una afluència d'artistes i intel·lectuals que militaven en els moviments avantguardistes devers les Illes Balears. La major part s'establiren a Eivissa. La cultura local els captivà. A més, amb pocs diners es vivia prou bé. L'obra d'artistes com Florence Henri, Gisele Freund i Raoul Hausmann recull la impressió que la cultura, el paisatge, l'arquitectura i les dones pageses els hi causà.
En von Bucovich féu una primera exposició a Palma de Mallorca l'any 1932. L'any següent exposà a la galeria Catalonia de Barcelona i a l'Ateneu de Girona. L'any 1936 es mudà a Nova York. I marxà de la ciutats dels gratacels per residir a Mèxic on morí l'any 1944.
L'any 1932 en Mario von Bucovich residí a Mallorca. Una visita que féu a la illa d'Eivissa li produí un gran impacte. Especialment l'arquitectura pròpia de l'illa, ben singular, despullada i austera, i els vestits tradicionals que usaven les dones eivissenques.
Influït pel filòsof Walter Benjamin, en Mario von Bucovich féu estades a Eivissa i s'interessà vivament per la cultura local. Fotògraf avantguardista, l'interès que Eivissa li suscità el plasmà en un seguit de fotografies de festes, tradicions, mercats, edificis i retrats de persones.
Una de les fotografies que ens llegà, per títol es camió de Formentera, recull un vell automòbil, segurament que un Ford, amb el xassís allargat i usat per al transport de persones i mercaderies, una manifestació dels vehicles mixtes que també proliferaren a les comarques pirinenques. Es camió disposava d'una baca i plataforma posterior per carregar-hi els objectes que traginaven els usuaris, pagesos que anaven a mercat a vendre les seves produccions hortofructícoles, ous i l'aviram. Al voltant del vehicle hi ha drets uns illencs, presumiblement usuaris del servei:
Una de les fotografies que ens llegà, per títol es camió de Formentera, recull un vell automòbil, segurament que un Ford, amb el xassís allargat i usat per al transport de persones i mercaderies, una manifestació dels vehicles mixtes que també proliferaren a les comarques pirinenques. Es camió disposava d'una baca i plataforma posterior per carregar-hi els objectes que traginaven els usuaris, pagesos que anaven a mercat a vendre les seves produccions hortofructícoles, ous i l'aviram. Al voltant del vehicle hi ha drets uns illencs, presumiblement usuaris del servei:
D'ençà dels anys 1960 Eivissa ha sofert grans transformacions. Primer foren els hipies i, al cap d'uns anys, el turisme massiu que es desplaça a Eivissa i Formentera cercant majorment sol i festa. La cultura i llengua pròpia de l'illa, cada dia que passa més arraconada, els importa un rave. Els pagesos i la vida tradicional basada en costums profundament arrelats, que palpiten en l'obra de l'escriptor eivissenc Marià Villangómez i Llobet, ha donat pas a un centre d'estiueig i lleure de primer ordre que ha portat guanys econòmics però l'ha desfigurat completament en tots els sentits i àmbits. Ha esdevingut una illa banal i adotzenada.
Dues imatges actual que presenta Eivissa:
Hi ha una feina ingent en furetejar arxius de tota mena a la recerca de fotografies de vehicles. L'obra de fotògrafs professionals, d'artistes i d'afeccionats és un dels capítols que cal furgar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada