En Joan Palma, nascut a les darreres dècades del segle XIX,
fou un constructor de carros establert a Barberà del Vallès, aleshores un petit
poble agrícola que comptava amb un nucli urbà format per quatre cases aixecades
al voltant de l’església romànica de Santa Maria i unes quantes masies
disseminades en el seu rodal. Tenia l’establiment, on construïa i reparava els
carros dels pagesos –els braços, rodes i demés elements trencats per causa de
les bolcades i altres incidències-, a la carretera de Barcelona. L’any 1914,
quan esclatà la Guerra Gran, va néixer el seu fill Jaume, que no tingué interès
en continuar la feina i ofici del seu pare.
En Jaume Palma i Giorgetti, fill del matrimoni del Sr. Joan
Palma amb una senyora francesa nascuda a la illa de Còrsega que era la llevadora de Barberà del Vallès, disposava de permís de conduir de primera
l’any 1934. Entrà, de ben jovenet, en un taller que reparaven camions. I al cap
d’uns anys féu de xofer per l’empresa d’autobusos de Sabadell, aleshores ciutat
que experimentava un considerable creixement demogràfic per la prosperitat i
riquesa que la indústria tèxtil i els tallers auxiliars aportaven a l’economia
local.
El 18 de juliol de 1936, en esclatar la guerra civil, en
Jaume Palma feia el servei militar obligatori a Mallorca. Els comandaments
militars destinats a Mallorca s’adherien a l’alçament contra el Govern de la
República. Ell participà forçadament en els tres anys de guerra civil.
Traslladat a la península, féu la campanya des d’Andalusia fins a Catalunya
seguint l’avanç de l’exèrcit revoltat que disposava del suport incondicional de
l’Alemanya nazi i la Itàlia feixista. La primavera de l’any 1938, en la batalla
del Segre, arribà al cap de pont de Balaguer, capital de la comarca de La
Noguera. A Balaguer conegué a la Maria Lluïsa Macià Paul, filla de Barcelona
però refugiada des del començament de la guerra en una masia que posseïa
l’avi, pagès.
L’any 1939, acabada la guerra civil, es casaren i
s’establiren a Barberà del Vallès, aleshores anomenada Santa Maria de Barbarà
per les noves autoritats. Entrà a treballar a Transports Costa de Sabadell,
dedicada als transports generals. Hi estigué quatre anys. Una de les rutes
assignades era el transport de carbó procedent de les mines del Berguedà amb
uns camions vells, capolats per unes carreteres desfetes i sense asfalt.
Cap a l’any 1944 fou contractat per l’empresa tèxtil Camps
Hermanos de Sabadell per conduir el camió de la fàbrica, un Dodge Carnero. Hi
treballa uns quants anys. Fotografia d'un Dodge com el que conduïa el Sr. Palma:
Per disposar d’un ingrés econòmic addicional, el Sr.
Palmà comprà d’ocasió a en Farell & CIA de Sabadell, un taller que feia hidràulics, un
petit autocar Hispano Suiza de catorze places amb volant a la dreta que muntava
una carrosseria que construí en Caba de Sabadell. Els caps de setmana feia
serveis a caçadors, equips esportius, excursionistes i esquiadors, orquestres
musicals, etc. Li muntà a l’Hispano Suiza una baca, un far davanter addicional
per disposar de major il·luminació i un ganxo per portar el remolc amb els gossos caçadors.
Li canvià el motor original per un altre motor Hispano Suiza i li féu uns
reixes addicionals al frontal per
refrigerar millor el radiador. El manteniment de l’autocar el feia el propi Sr.
Palma. L’autocar Hispano Suiza carrossat per la família Caba per
compte de en Farell & CIA:
Era aleshores corrent de matricular els vehicles a Madrid
per les facilitats administratives que s’oferien. Matricular el vehicle a
Barcelona era una cursa d’entrebancs burocràtics que costaven temps i diners.
Aquest vehicle, fabricat a Barcelona i carrossat a Sabadell, fou tanmateix
matriculat a Madrid pel motiu exposat. L’Hispano Suiza amb la baca i el llum davanter que hi instal·là
el Sr. Palma:
L’autocar a Cadanchú en un servei que féu per uns
esquiadors:
Plegat de la fàbrica, treballà el Sr. Palma un any en una benzinera
situada a la Creu de Barberà, a l’entrada de Sabadell. Atès que enyorava els
camions, la seva autèntica passió, comprà, l’any 1962, un dels primers Pegasos
Comet produïts per ENASA a la moderna fàbrica que tenia a Madrid. Adquirit per
mediació del representant de la casa que treballava a Sabadell i es féu un fart
de vendre Pegasos, el recollí a Madrid. Muntava un bolquet de fàbrica que
basculava lateralment i convencionalment. Treballava en l’obra civil: subministrament
de material de construcció, transport de terra procedent dels rebaixos de
solars i de la runa dels enderrocament aprofitant la febre constructora que la
ciutat de Barcelona experimentà en la dècada de 1960. Aquest camió treballà en
la construcció del nou pont de la carretera de Castellar del Vallès en
substitució de l’anterior que fou aterrat per la riuada del Vallès ocorreguda
el 25 de setembre de 1962 i que tantes desgràcies causà al Vallès Occidental.
Al cap de poc temps, el va vendre a un seu conegut que havia manifestat un gran
interès en el camió. Portada del catàleg del Pegaso Comet i primera unitat d'aquest model fotografiat a Barberà del Vallès, amb matrícula verda, que tingué el Sr. Palma:
El representant de ENASA que operava a Sabadell li va vendre
al Sr. Palma l’any 1964 un segon Pegaso Comet. Fou carrossat amb un bolquet construït pel
carrosser Comellas de Sallent. Si bé els primers anys treballà, com amb el
primer Comet, en l’obra civil més endavant entrà a treballar per una empresa
química de Barberà del Vallès, Julià Parrera SA. Per transportar productes
químics, li acoblà al bolquet uns arquets i una vela. Per guanyar comoditat, li
muntà una direcció hidràulica.
En Jaume Palma comprà cap a l’any 1970 un Pegaso Comet, el
tercer que posseí. En Gaspar de Saragossa li muntà una caixa amb tendal per
transportar els productes químics que produïa l’empresa Julià Parrera SA de
Barberà del Vallès.
Aquest Comet, que l’any 1972 conduí el seu fill Jaume un cop
retornat d’Austràlia, fou desballestat l’any 1988 a Ripollet. En Jaume fill el diposità al desballestament en comprar un Daf 1700 i al cap d'una setmana, quan hi passà i veié el Comet amb la cabina partida del xassís, sentí una gran pena. El Comet, fotografiat cap a l'any 1980:
En les dècades de 1940 a 1970 a Sabadell es sentia bàsicament el
soroll incessant que produïen les fàbriques i tallers. Tothora es percebia el
soroll de les màquines i treballadors. I la major part d’empreses tèxtils,
aquells anys, tenien camions propis per atendre els serveis de transport. El
camioner era un treballador més de la fàbrica. La figura de l’autònom era
aleshores residual. Les agències principals de transports que hi havia aleshores
a Sabadell eren Transports Costa, Llobet, Capuz i l’Agència Casas. I en Girbau
era el recader de Barberà del Vallès a Barcelona. Barreiros Azor tractora de l'agència Casas amb llur semiremolc:
EL 21 de juny de 1943 nasqué a Barberà del Vallès en Jaume
Palma Macià. Als catorze anys, com era corrent aleshores, entrà a treballar
d’aprenent de manyà en un petit taller del seu poble, Ferbach, propietat de dos
socis, els senyors Ferrer i Obach, que mecanitzaven peces pels tallers de
Sabadell dedicats a la reparació de maquinària tèxtil. Al cap de dos anys entrà a l’escola
d’aprenents de l’empresa LESA, La Electricidad SA, considerada l’escola
d’aprenents de Sabadell, on féu pràctiques d’ajustador i torner els matins i
assistia les tardes a l’escola industrial de Sabadell. LESA construïa motors
elèctrics, transformadors i turbines. Al cap d’uns anys fou adquirida per la
multinacional suïssa Asea Brown Bovery (ABB), líder mundial en la fabricació de
maquinària generadora d’electricitat.
Atès que LESA no pagava pas gaire als aprenents i aquells
anys hi havia molta feina, entrà a Talleres Rof SA de Sabadell, fabricant de
maquinària tèxtil (continues, ordidors, rodets de fil, etc). Féu de muntador de
maquinària i voltava arreu d’Espanya. Una feina distreta que li agradava.
Amb vint-i-un anys hagué de fer el servei militar obligatori
d’un any de durada que repartí entre el campament de Sant Climent Sescebes, a
l’Alt Empordà, i Berga. Llicenciat del servei militar, retornà a Talleres Rof
SA i treballà en la reparació de maquinària tèxtil. Una feina més pesada i
ensopida que no pas la de muntador de maquinària, la qual havia fet en la
primera etapa. Entrà aleshores a Talleres Pedro Prat de Sabadell que produïa
maquinària de pastisseria i per forns de pa. Era un bon taller que fabricava
maquinària de bona qualitat i tenia una bona clientela. Hi entrava a les sis
del matí i plegava al vespre. Els dissabtes també eren laborables. Amb les
hores extres s’arrodonia, si hom tenia ganes de treballar, un bon sou que
permetia prosperar.
L’any 1969 en Jaume Palma llegí en un diari un anunci que
oferia feina a Austràlia. Feta la petició al consolat de Barcelona, al cap de
mig any li fou comunicada l’acceptació de la sol·licitud presentada. L’any 1970
es traslladà a Melbourne. Hi estigué dos anys i treballà en tres empreses:
mecanitzava peces per la fàbrica d’automòbils Holden; per una fàbrica de
General Motors i per un taller que produïa maquinària per serradores.
L’any 1972 tornà a Catalunya. S’enyorava de la família i el
pare, que treballava per l’empresa química Julià Parrera SA, de Barberà del
Vallès, amb un Pegaso Comet, sol·licità i obtingué una llicència de taxi al seu
poble. El pare va proposar-li al Jaume que treballés amb el camió a la fàbrica,
i ell, que era més gran, treballaria de taxista a Barberà del Vallès. Acceptada la proposta pel
fill, el pare comprà un Seat 1500 per fer el servei de taxi. Després tingué un
Chrysler que funcionava amb butà i un Talbot Horizon. Es jubilà en fer els
seixanta-cinc anys d’edat. Morí l’any 2001.
En Jaume Palma, amb el Pegaso Comet que havia comprat son
pare, hi treballà setze anys per l’empresa Julià Parrera SA. El cuidava molt.
Periòdicament li donava una capa de pintura. El manteniment mecànic era confiat
a Talleres Roman de Sabadell, que eren especialistes en camions. El Comet fou
substituït per un camió Daf 1700 que comprà nou l’any 1988 al concessionari oficial
de Montcada i Reixac. Fou carrossat amb una caixa apte per traginar productes
químics que construí el carrosser Prat de Sant Fruitós de Bages.
El darrer camió que tingué el Sr. Palma fou un Scania
procedent de l’estranger i comprat d’ocasió a Rober, un compravenda de Cardedeu
especialitzat en la vehicles industrials. Rober es quedà el Daf. El Scania fou
comprat perquè la feina s’animà arran de la compra de Julià Parrera SA per
Brenttag, empresa multinacional de productes químics. Quan es jubilà, amb
seixanta-tres anys d’edat, el Scania fou comprat pel recader Casaponsa de
Ripoll.
El Daf i el Scania, per les mercaderies químiques que transportaven, qualificades de matèries perilloses, incorporaven un tacògraf especial, extintors, instal·lació elèctrica especial folrada, sacs de sorra, placa taronja indicativa de matèries perilloses i, el conductor, botes i ulleres.
El Daf i el Scania, per les mercaderies químiques que transportaven, qualificades de matèries perilloses, incorporaven un tacògraf especial, extintors, instal·lació elèctrica especial folrada, sacs de sorra, placa taronja indicativa de matèries perilloses i, el conductor, botes i ulleres.
El seu fill, en Jaume Palma Vanrell, que acompanyava de ben jove el seu pare a bord del Comet, també se li despertà l’afició als camions.
Condueix una Volvo de quatre eixos d’una empresa de Manresa. Fa trajectes
propers i cada dia pot dormir a casa.
Agraïm al Sr. Palma l’exposició dels seus records familiars
que hem recollit en aquest article i que abasten més de cent anys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada