Per completar el retrat dels camions, petits i grans, que Factorias Nápoles SA produí i comercialitzà amb la marca Nazar entre els anys 1963 a 1965, abordem en aquest article els furgons i microbusos que muntaven la carrosseria B.
D'acord amb la documentació i fotografies disponibles, Nazar comercialitzà dues versions de carrosseries distintes del model B, la primera amb l'estrep davant del pas de roda, de la qual no hi ha constància de la conservació de cap unitat, i la versió amb l'estrep posterior, de la qual, hi ha una unitat recuperada i excel·lentment ben conservada a Astúries:
Imatge, procedent d'un catàleg, de la primera versió de carrosseria del furgó Nazar B:
Dos furgons metàl·lics tancats Nazar B amb l'estrep posterior al pas de roda:
El furgó Nazar B amb carrosseria metàl·lica mixta, que tenia una bancada posterior als dos seients del conductor i l'acompanyant, disposava d'una porta lateral addicional i un estrep allargat per facilitar les maniobres d'accés i sortida del vehicle:
Els microbusos construïts amb la carrosseria B disposaven de quatre portes laterals, dues a cada banda, amb unes obertures convencionals; també muntaven dos estreps davant del pas de roda, com la primera versió del furgó metàl·lic tancat B, tal com s'aprecia en les fotografies d'aquests vehicles conservades i a les quals hem accedit:
Renglera de vehicles Nazar a la fira de mostres de Saragossa de l'any 1964:
Un estand d'aquesta envergadura, amb més de vint vehicles exposats, era un fet inimaginable per la greu situació econòmica que travessava l'empresa, i derivava dels afanys de llur accionista principal, la Caja de Ahorros de Aragón, en mantenir-la ben llustrosa per vendre-la a un altre constructor de vehicles. Aleshores hi havia negociacions avançades per vendre Factorias Nápoles SA al constructor nord-americà Mack, compravenda que fou desbaratada pel Ministeri d'Indústria Espanyol sempre amatent a les pressions que exerciren Enasa-Pegaso i Barreiros.
Dues fotografies del microbús de luxe de disset places exposat a la fira de mostres de Saragossa:
En aquest article hem d'esmentar un dels vehicles Nazar més singulars conservats fins els nostres dies, el qual constitueix una manifestació de les transformacions practicades en les dècades de 1950 i 1960. Un furgó Nazar B amb carrosseria metàl·lica tancada que en Bonaventura Parramon, ordinari de Roda de Ter que feia serveis diaris a Barcelona, comprà l'any 1965 i transformà, al cap dels anys, en un petit camió amb caixa de fusta i alces.
En Francesc enfilat a l'escala d'accés a la baca del Nazar del seu pare, en Bonaventura Parramon:
Aquest Nazar estigué dipositat en una nau de Manlleu més de trenta anys fins que el senyor Xavier Castells Quintana, fill de Torelló i transportista jubilat, el comprà i restaurà. El petit camió Nazar resultant de la transformació practicada, fotografiat l'any 2012 a l'entrada de la nau on ha dormit més de tres dècades:
El senyor Xavier Castells amb el seu petit camió Nazar B íntegrament restaurat, la presència del qual és corrent de veure en les trobades de vehicles clàssics que es celebren arreu de Catalunya, al restaurant Can Matias de Vallromanes:
Amb la perspectiva que atorga el temps, aquest projecte industrial sobre el qual sorgiren grans expectatives econòmiques i d'ocupació a Saragossa, s'extingí en pocs anys per causa d'un greu error de planificació dels seus promotors i ensems per l'arbitrarietat administrativa exercida pel govern espanyol a través del Ministeri d'Indústria desautoritzant la venda de Factorías Nápoles SA a Mack.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada