Seguint amb l'inventari dels models comercialitzats per la marca saragossana NAZAR, fem esment de la cabina B fabricada des de l'any 1963 fins a l'any 1966, quan l'empresa FACTORÍAS NÁPOLES SA, controlada per la Caja de Ahorros de Aragon, fou venuda a Barreiros.
Aquesta cabina comprenia camions i furgonetes, amb un disseny força modern per a l'època, en el qual hi predominava un gran radiador central. També es remarcable el vidre panoràmic i les formes de les cabines més rectes que no pas la cabina A, comercialitzada des de l'any 1960 fins l'any 1963, l'estètica de la qual recordava més el Pegaso Comet. En quant als motors, eren equipats amb Perkins Hispania.
Com ja s'ha expressat en cròniques anteriors, les unitats que es conserven es trobem bàsicament a les comarques gironines.
El primer Nazar que vaig veure fou aquesta unitat, un Nazar cabina B de 5 tones i mitja, fotografiat a Tordera i desballestat un any després. La personalitat i encert d'aquest disseny crec que és incontrovertible:
El segon Nazar que encara es conserva es troba al municipi de Matajudaica, a la comarca del Baix Empordà, dedicat a menjadora de cavalls. Aquest vehicle compartia molts elements mecànics amb els camions Avia, com el motor, transmissió, llantes, etc:
En aquesta mateixa finca hi ha un altre furgoneta Nazar dedicada al transport de cavalls, la darrera ITV de la qual és de l'any 1993:
Finalment, en aquesta finca també ens trobem amb una cabina de camió Nazar destinada a llenyer:
Al municipi de Vila-Sana, a la comarca del Pla d'Urgell, es conserva un furgó Nazar reconvertit en remolc agrícola, amb matrícula L-37.224.
Aquesta cabina comprenia camions i furgonetes, amb un disseny força modern per a l'època, en el qual hi predominava un gran radiador central. També es remarcable el vidre panoràmic i les formes de les cabines més rectes que no pas la cabina A, comercialitzada des de l'any 1960 fins l'any 1963, l'estètica de la qual recordava més el Pegaso Comet. En quant als motors, eren equipats amb Perkins Hispania.
Com ja s'ha expressat en cròniques anteriors, les unitats que es conserven es trobem bàsicament a les comarques gironines.
El primer Nazar que vaig veure fou aquesta unitat, un Nazar cabina B de 5 tones i mitja, fotografiat a Tordera i desballestat un any després. La personalitat i encert d'aquest disseny crec que és incontrovertible:
El segon Nazar que encara es conserva es troba al municipi de Matajudaica, a la comarca del Baix Empordà, dedicat a menjadora de cavalls. Aquest vehicle compartia molts elements mecànics amb els camions Avia, com el motor, transmissió, llantes, etc:
En aquesta mateixa finca hi ha un altre furgoneta Nazar dedicada al transport de cavalls, la darrera ITV de la qual és de l'any 1993:
Finalment, en aquesta finca també ens trobem amb una cabina de camió Nazar destinada a llenyer:
Al municipi de Vila-Sana, a la comarca del Pla d'Urgell, es conserva un furgó Nazar reconvertit en remolc agrícola, amb matrícula L-37.224.
Aquest vehicle fou descobert el 1 de març de l'any 2008 seguint les indicacions d'en Xavier Argelich; per les investigacions d'en Ricard Palomas, aquest furgó fou comprat a la Fira de Mostres de Saragossa de l'any 1965 per part de l'empresa PATATES PIFARRÉ de la ciutat de Lleida.
En la Fira de Mostres de Saragossa del 1965, un productor d'olis de la comarca de Les Garrigues també va adquirir un altra furgó Nazar com aquesta unitat.
Aquest vehicle estava equipat amb un motor Perkins Hispania i fou desballestat a Can Padrós, de la ciutat de Lleida, l'any 1980, reconvertint-lo en el seu ús actual, fet que n'ha permès llur conservació fins avui dia. Com a curiositat cal destacar que el vidre davanter ja era partit quan es va comprar, opció no oferta en els catàlegs i fotografies d'època que es conserven d'aquestes furgonetes. El problema principal d'aquesta furgoneta era la poca potència del motor; a les pujades i carregada, calia circular en primera.
També sabem que a Argentona un pagès va tenir un camionet Nazar donat de baixa l'any 1984, i que romangué força anys a un desballestament de Mataró.
També hi ha constància que l'empresa TRANSPORTS VALL, de Santpedor, a la comarca del Bages també van tenir un camió Nazar cabina de 5 tones i mitja, el qual fou desballestat a mitjans de la dècada de 1970 a Manresa.
Si bé atès el temps transcorregut és poc probable que apareguin més camions i furgonetes cabina B a Catalunya, tant de bo que apareguin fotografies d'època que ens permetin continuar la recerca dels vehicles que circularen per Catalunya durant aquells anys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada