No som conscient de com ha canviat Catalunya els darrers cinquanta anys. Segur que en mig segle les comarques catalanes ha canviat molt més que no pas els darrers cinc cents anys. A més, aquest canvi s'ha produït a tots els nivells: des de l'eixamplament de les ciutats i pobles de Catalunya, com l'àrea metropolitana de Barcelona, a l'execució de grans obres públiques com les autopistes i carreteres de tota mena, les línies ferroviàries, els ports o els aeroports. La estratègica situació de Catalunya també ha afavorit l'execució d'aquestes infraestructures malgrat la recança històrica i actual de l'Estat espanyol i la gasiveria pressupostària d'aquestes inversions.
Aquest canvi del paisatge del país també ha anat acompanyat de profundes transformacions econòmiques amb un gran desenvolupament industrial i l'expansió del sector terciari, la qual ha comportat una pèrdua de pes del sector agrícola i ramader i dels pobles en favor de les ciutats; aquest desenvolupament econòmic dels sectors secundari i terciari ha transformat la societat afectant a les relacions personals, familiars, religioses o el lleure. Finalment també cal incidir en la forta immigració experimentada per Catalunya durant el segle XX, primer d'origen espanyol, i ara procedent d'altres països, a redós de la globalització i les grans transformacions econòmiques i socials que s'estan produint a escala mundial.
La desaparició del país talment com ha estat durant els darrers segles, fenomen que s'ha accentuat des de la dècada de 1950, ha provocat un interès creixent per conèixer les formes de vida, els treballs, les festes, les ciutats, els paisatges els pobles, o certs personatges, ja extingits, mitjançant la publicació cada cop més nombrosa de llibres locals o de temàtiques específiques que recopilen imatges i fotografies de les primeres dècades del segle XX.
El protagonista d'aquesta crònica, l'Àngel Plantalech i Ramió, de Girona, s'ha passat la seva vida al volant, conduint diversos vehicles. Aquesta feina li ha permès de veure directament les transformacions paisatgístiques i l'execució d'autopistes i carreteres a Catalunya des dels anys 1960. Actualment l'Àngel treballa conduint un camió Mercedes Benz de l'empresa TER-TRANS SL, de Vilanna (Girona).
La primera fotografia en blanc i negre ens transporta immediatament a començaments dels anys setanta del segle passat, quan la dictadura franquista s'esllanguia i s'obria pas una gran il·lusió col·lectiva per la recuperació de la democràcia, el reconeixement d'una autonomia per a Catalunya i la plena integració a Europa; s'hi esguarda un Jeep Ebro de l'empresa comercial UTISSA, de Girona, juntament amb un Citroën GS, en un camp del pla de Girona.
Aquesta segona fotografia s'hi veu el Sr. Pantalech dins de la cabina d'un Ebro D700, amb caixa de bestiar, comprat de segona ma i que va pertànyer al senyor Felip Geli, comerciant de bestiar de Salt (Gironès); al fons de la fotografia hi ha la ciutat de Girona amb la catedral en primer pla:
Un dels altres camions que ha conduit el senyor Àngel Plantalech fou aquest Ebro D700, bolquet, de l'empresa TRANSPORTS I MATERIALS LEONOR ROURA SL.
Una altra fotografia d'aquest Ebro, un vehicle de disseny modern i encertat, però que tanmateix era equipat amb un motor Perkins de 6 cilindres poc fiable i problemàtic. Un dels altres inconvenients d'aquest camió era la seva escassa capacitat de frenada:
Dues fotografies d'un Pegaso Supercomet amb caixa de fusta i vela, propietat del senyor Josep Daranas, del municipi de Sarrià de Ter, dedicat a transports generals; el Pegaso Comet fou sense cap dubte un dels millors camions fabricats per ENASA, equipat amb un motor de 125 cv dissenyat originalment per Leyland.
El Sr. Àngel Plantalech va treballar durant força anys conduint diversos camions de l'empresa TRANSPORTS J. FERRER, de Girona, propietat del senyor Joan Ferrer i Dalgà. Aquesta empresa va encarregar-se de transportar les manufactures tèxtils fabricades per MANUFACTUAS ANTONIO GASSOL SA, de Girona, per tot l'Estat espanyol i al port de Barcelona per a llur exportació. Tractora Ebro P-270 i Pegaso Comet carregant manufactura tèxtil a la fàbrica ANTONIO GASSOL SA, de Girona:
Pegaso Comet que conduïa el senyor Plantalech fotografiat el gener de l'any 1976 a Sarrià de Ter:
Pegaso 2080 de TRANSPORTS J. FERRER, amb un remolc molt llarg i d'un sol eix, adient per a transportar manufactures tèxtils:
Fotografia de la tractora Ebro P-270, camió amb una cabina molt reeixida però amb un motor Perkins de 8 cilindres en V molt problemàtic. En aquest sentit, els Ebros de més tonatge mai van tenir la fiabilitat dels models més petits. Per la informació facilitada per en Miquel Patinyo, hi ha constància que a les comarques gironines van circular-hi tres tractores Ebro P-270:
Una altra fotografia del Pegaso 2080, un camió molt ben acollit a la dècada dels anys 70. La poca longitud del xassís d'aquesta tractora provocava que saltés molt en qualsevol sotrac.
Tractora Mercedes Benz importada d'Holanda, vehicle de gran qualitat i fiabilitat, amb el remolc dedicat al manufactures tèxtils:
Una altra fotografia d'aquest camió Mercedes Benz, on es veu la llargada d'aquest remolc d'un sol eix:
Un dels darrers camions de l'empresa TRANSPORTS JOAN FERRER, i que també va conduir el senyor Àngel Plantalech fou aquest Renault, el qual encara conserva l'empresa GRUES PALLÍ, de la ciutat de Girona:
Actualment, el senyor Plantalech condueix aquesta moderna tractora Mercedes Benz de l'empresa TER-TRANS SA, de Vilanna, fotografiada a la pedrera de Massanes:
Les fotografies d'aquestes vehicles que ha conduit el senyor Plantalech constitueix un clar exponent d'alguns dels camions més coneguts des de finals dels anys seixanta fins avui dia i, alhora, un exponent de l'evolució dels transport cap a empreses més especialitzades i més grans.
Volem agrair al senyor Àngel Plantalech que ens hagi facilitat el seu arxiu fotogràfic personal per a confegir aquesta crònica i, ensems, al senyor Miquel Patinyo que ens les hagi fet arribar.
Hola Xavi,
ResponElimina¿Sabes si los faros que lleva la tractora Ebro son los originales?
Edu:
ResponEliminaCompletamente originales. Eran los mismos que montaban los Ebro de la serie E.
Perdona, cometí un lapsus. Quería preguntarte por los espejos (¿en qué estaría pensando?) Pues eso, me refería a los espejos (por Javiero).
ResponElimina