En Joan Marty i Giralt, fill de Vallcebollera (Alta Cerdanya), va establir-se a Pardines (Ripollès), on va maridar-se. El seu fill Miquel Marty i Torralles va dedicar-se a la pagesia i al comerç. En Joan i Francesc, fills d'en Miquel, va començar el 1965 treballs d'obra civil per diferents pobles del Ripollès com Ribes de Freser o Ripoll. Més endavant amplien l'oferta de serveis amb enderrocs, rebaixos, urbanitzacions, transports de materials i les tasques de conservació del cremallera de Núria, i el ferrocarril de la RENFE des de Torelló fins a Puigcerdà:
El primer despatx de Can Marty estigué a Ribes de Freser. L'any 1993 es van traslladar a un despatx al centre de Ripoll.
La primera màquina adquirida per en Joan i Francesc Marty fou una pala Weatherill equipada amb motor Leyland.
També s'adquireix aleshores un camió Austin Sava comprat al senyor Joan Vilaplana, representant d'AUTORECORD SA a Ripoll.
Cap al 1968 es va comprar un camió Barreiros Azor, ja usat, per a atendre el volum de feina. En aquesta fotografia hi ha el Barreiros i la pala Weatherill treballant en les obres d'arranjament d'un carrer de Ripoll:
El tercer camió de GERMANS MARTY fou un Mercedes Benz, comprat de segona ma. Cap a l'any 1972 es va comprar un camió Pegaso 200 al concessionari oficial de Vic, AUTOSUMINISTROS VIC. Diverses fotografies de la reparació d'aquest Pegaso 200 després d'haver fregat una línia d'alta tensió a Torelló:
Aquest Pegaso 200 treballant en una obra civil:
A mitjans de la dècada del 1970 es va comprar un Pegaso Comet, ja usat, el qual va donar un resultat excel·lent. El únic problema era la poca capacitat de càrrega. Amb aquest camió es feien els treballs de manteniment del cremallera del santuari de Núria i del ferrocarril de la RENFE. Diverses fotografies d'aquest Pegaso Comet:
A mitjans dels anys 1980, es va comprar un Ebro L-80 nou:
GERMANS MARTY també han tingut tres tractors. El primer fou un tractor Man; després es va treballar amb un Ebro. El darrer tractor fou un Fiat. Fotografies del tractor Fiat:
L'any 1992 es va comprar un Pegaso Trakker al concessionari AUTOSUMINISTROS VIC SA. En aquesta fotografia, presa a la Fira de les quaranta hores de Ripoll, hi ha a la dreta aquest Pegaso Trakker. El Pegaso Tecno amb el bolquet groc fou adquirit per l'empresa constructora CAMPS I SADURNÍ SA, també de Ripoll:
GERMANS MARTY va comprar una tractora Troner, la qual veiem en aquesta fotografia amb una góndola enganxada:
A partir de l'any 1995, GERMANS MARTY SA ha comprat camions Ivecos, muntant-los-hi bolquets. L'any 2010 disposa de quatre Ivecos amb bolquet:
Els camions de Can Marty es reparaven al taller d'en Jaumet Pradell Soler. Més tard els reparaven el garatge Costa -avui dia GARATGE ROMA- i el garatge ESTEVE.
Vull agrair l'amabilitat del senyor Joan Marty explicant-me la història de llur empresa i permetent-me la divisió del seu arxiu fotogràfic, el qual continuarà en propers articles.
El primer despatx de Can Marty estigué a Ribes de Freser. L'any 1993 es van traslladar a un despatx al centre de Ripoll.
La primera màquina adquirida per en Joan i Francesc Marty fou una pala Weatherill equipada amb motor Leyland.
També s'adquireix aleshores un camió Austin Sava comprat al senyor Joan Vilaplana, representant d'AUTORECORD SA a Ripoll.
Cap al 1968 es va comprar un camió Barreiros Azor, ja usat, per a atendre el volum de feina. En aquesta fotografia hi ha el Barreiros i la pala Weatherill treballant en les obres d'arranjament d'un carrer de Ripoll:
El tercer camió de GERMANS MARTY fou un Mercedes Benz, comprat de segona ma. Cap a l'any 1972 es va comprar un camió Pegaso 200 al concessionari oficial de Vic, AUTOSUMINISTROS VIC. Diverses fotografies de la reparació d'aquest Pegaso 200 després d'haver fregat una línia d'alta tensió a Torelló:
Aquest Pegaso 200 treballant en una obra civil:
A mitjans de la dècada del 1970 es va comprar un Pegaso Comet, ja usat, el qual va donar un resultat excel·lent. El únic problema era la poca capacitat de càrrega. Amb aquest camió es feien els treballs de manteniment del cremallera del santuari de Núria i del ferrocarril de la RENFE. Diverses fotografies d'aquest Pegaso Comet:
A mitjans dels anys 1980, es va comprar un Ebro L-80 nou:
GERMANS MARTY també han tingut tres tractors. El primer fou un tractor Man; després es va treballar amb un Ebro. El darrer tractor fou un Fiat. Fotografies del tractor Fiat:
L'any 1992 es va comprar un Pegaso Trakker al concessionari AUTOSUMINISTROS VIC SA. En aquesta fotografia, presa a la Fira de les quaranta hores de Ripoll, hi ha a la dreta aquest Pegaso Trakker. El Pegaso Tecno amb el bolquet groc fou adquirit per l'empresa constructora CAMPS I SADURNÍ SA, també de Ripoll:
GERMANS MARTY va comprar una tractora Troner, la qual veiem en aquesta fotografia amb una góndola enganxada:
A partir de l'any 1995, GERMANS MARTY SA ha comprat camions Ivecos, muntant-los-hi bolquets. L'any 2010 disposa de quatre Ivecos amb bolquet:
Els camions de Can Marty es reparaven al taller d'en Jaumet Pradell Soler. Més tard els reparaven el garatge Costa -avui dia GARATGE ROMA- i el garatge ESTEVE.
Vull agrair l'amabilitat del senyor Joan Marty explicant-me la història de llur empresa i permetent-me la divisió del seu arxiu fotogràfic, el qual continuarà en propers articles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada