La història de Carrosseries Beulas del municipi d'Arbúcies es remunta a l'any 1934 quan en Ramon Beulas i en Narcís Pujol van fundar aquesta empresa carrossera que, amb el transcurs dels anys, ha esdevingut una de les principals empreses del sector a Europa, reconeguda per la qualitat, seguretat i disseny de llurs carrosseries.
L'empresa va iniciar l'activitat amb una plantilla de dotze treballadors i un taller de set-cents metres quadrats en un edifici conegut com La Farga on hi construïen carrosseries de fusta per autocars i cabines i caixes per a camions. Fotografia de la primera carrosseria de fusta construïda per cobrir la línia regular de Banyoles fins a Girona:
L'empresa va iniciar l'activitat amb una plantilla de dotze treballadors i un taller de set-cents metres quadrats en un edifici conegut com La Farga on hi construïen carrosseries de fusta per autocars i cabines i caixes per a camions. Fotografia de la primera carrosseria de fusta construïda per cobrir la línia regular de Banyoles fins a Girona:
La segona carrosseria va ser construïda sobre un xassís Reo, amb matrícula GI-5781, de l'empresa Olivet de Besalú l'any 1935, propietat del senyor
Josep Brugués i Brandia:
Durant la Guerra Civil Espanyola (1936-1939), aquest autocar va ser amagat a can Marcos de
Besalú. En la retirada de l'exèrcit republicà el gener del 1939 cap a la frontera francesa va ser descobert i requisat, creuant el pas fronterer
de La Jonquera. La família Olivet va poder-lo recuperar a Hondarribia,
força danyat. El Reo fotografiat a Besalú un cop restaurat al taller de l'empresa Carrosseries Beulas d'Arbúcies:
Una carrosseria construïda l'any 1936 amb un disseny summament original i bell:
Amb l'esclat de la Guerra Civil Espanyola, Carrosseries Beulas va haver de reorientar l'activitat centrant-se en la producció de carrosseries per ambulàncies per atendre les necessitats de l'exèrcit de la República Espanyola i de les ciutats i pobles de la rereguarda republicana que patien bombardejos indiscriminats. L'empresa, dins de les seves possibilitats, va contribuir a l'esforç bèl·lic de la República Espanyola per guanyar una guerra s'havia perdut en les primeres setmanes de contesa, els mesos de juliol i agost de 1936.
En la postguerra, Carrosseries Beulas va treballar principalment en la reconstrucció i transformació de carrosseries d'autocars, un esforç titànic que perseguia de recuperar part dels vehicles salvats després dels tres anys de guerra civil.
Aquesta reconstrucció de carrosseries va ser especialment intensa en la dècada dels anys 1940. A partir de la dècada del 1950 també construeixen algunes carrosseries a mida de les necessitats i gustos del respectiu client. Es comencen a produir i muntar les primeres carrosseries sobre xassissos Pegaso. Són anys de producció molt magra, unes sis unitats per any. Autocar Ford de l'empresa Olivet de Banyoles carrossat per can Beulas:
Autocar Seddon de can Olivet de Banyoles, carrossat per l'empresa Beulas:
Aquesta reconstrucció de carrosseries va ser especialment intensa en la dècada dels anys 1940. A partir de la dècada del 1950 també construeixen algunes carrosseries a mida de les necessitats i gustos del respectiu client. Es comencen a produir i muntar les primeres carrosseries sobre xassissos Pegaso. Són anys de producció molt magra, unes sis unitats per any. Autocar Ford de l'empresa Olivet de Banyoles carrossat per can Beulas:
Autocar Seddon de can Olivet de Banyoles, carrossat per l'empresa Beulas:
A partir dels anys 1960 es produeix una important augment de l'activitat de construcció de carrosseries, en un context de molta més competència. L'any 1963 es disposa d'un taller de mil set-cents metres quadrats amb una plantilla de trenta-un treballadors.
Són els anys que l'empresa carrossera de referència era Ayats, comandada pel senyor Joaquim Ayats, en Quimet com era conegut, apassionat del disseny i la construcció de carrosseries de gran bellesa i qualitat. Les carrosseries produïdes per l'Ayats aquells anys són extraordinàries en quant al disseny, equiparable als autocars italians més bells i reeixits, i per la qualitat de llurs acabats, on no s'escatimaven pas esforços ni diners. Fotografies d'algunes de les carrosseries fabricades aquells anys per l'empresa Beulas:
Són els anys que l'empresa carrossera de referència era Ayats, comandada pel senyor Joaquim Ayats, en Quimet com era conegut, apassionat del disseny i la construcció de carrosseries de gran bellesa i qualitat. Les carrosseries produïdes per l'Ayats aquells anys són extraordinàries en quant al disseny, equiparable als autocars italians més bells i reeixits, i per la qualitat de llurs acabats, on no s'escatimaven pas esforços ni diners. Fotografies d'algunes de les carrosseries fabricades aquells anys per l'empresa Beulas:
Carrosseria construïda sobre un xassís Pegaso:
Per atendre la càrrega de feina d'aquells anys, el 1964 es va ampliar les
instal·lacions de l'empresa, ampliació que coincideix amb la construcció
de les primeres carrosseries metàl·liques. Aquestes carrosseries va comportar una racionalització i estandardització de la producció amb la unificació dels components que es muntaven a les carrosseries i la conseqüent reducció dels costos de producció. És també l'any de fundació de Noge, una altre important empresa carrossera d'Arbúcies. Carrosseria de gran bellesa i disseny innovador fabricada per can Beulas:
Els anys 1970 es continua amb el llançament de noves carrosseries que inclou una gamma d'autobusos urbans i articulats. Arran de la recessió econòmica derivada de la crisi del petroli, que va esclatar el 1973, s'emprèn un programa de millora de la qualitat de les carrosseries que produïen. Aquesta aposta, valorada pels clients, va augment la producció i vendes malgrat el context econòmic advers amb una inflació altíssima. Dues carrosseries que fabricaven aquells anys molt ben acollides en el mercat:
Un autocar Pegaso de l'empresa Viñolas amb una carrosseria Beulas 75, de línies rectes i abundants cromats que li conferia un aspecte elegant i luxós:
Autocar Avia de l'empresa Olivet de Banyoles:
L'octubre de l'any 1976 s'enceta una nova etapa. L'empresa es constitueix en societat anònima amb la denominació Beulas SA, i es nomena administrador únic el senyor Joaquim Beulas i Julià. És l'any de l'estrena d'un nou local diàfan de tres mil metres quadrats on es produeix el model E-77, una carrosseria innovadora de gran alçada i un parabrises panoràmic de gran visió. Dues carrosseries produïdes aquells anys:
Carrosseria articulada que oferia Carrosseries Beulas en els anys 1970 per a trajectes interurbans:
Els anys 1980 es produeixen notables canvis en la concepció, disseny i seguretat de les carrosseries d'autocars. Beulas SA llança dos models, el Panorama i el Super Panorama. Autocar Pegaso de l'empresa Olivet, de Banyoles, amb una carrosseria model Super Panorama:
En la segona meitat dels anys 1980 es comercialitzen dos models de carrosseries, el Eurostar i el Stergo, sent aquesta una de les carrosseries de més èxit de Beulas SA. Aquesta carrosseria sintetitza els trets que defineixen la marca Beulas: línies modernes i pràctiques, un disseny funcional i una gran qualitat d'acabats, seguretat i confort pels viatgers i el conductor.
L'evolució i actualització de la carrosseria Stergo. Aquest model, per causa de l'ingrés d'Espanya a la Unió Econòmica Europa, s'inicia llur exportació a d'altres països, fet que coincideix amb l'ampliació de les instal·lacions productives que ocupen quatre mil metres quadrats amb una plantilla de noranta-sis treballadors:
Les darreres carrosseries produïdes per Beulas SAU, les quals han tingut una excel·lent acollida al mercat espanyol i a d'altres mercats molt competitius com l'anglès i l'italià:
La requesta d'aquesta empresa familiar catalana dedicada a la fabricació de carrosseries demostra que la feina ben feta i el prestigi que se'n deriva constitueix la millor garantia per sobreviure en aquests temps convulsos que ens han tocat de viure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada