divendres, 21 de novembre del 2014

La fàbrica de l'empresa Manufacturas Antonio Gassol SA de Mataró el gener de 1986.

L'any 1895 fou fundada l'empresa tèxtil Sanfeliu Hermanos SL. La família Sanfeliu, que sempre ostentà la propietat de l'empresa, li canvià el nom social per Manufacturas Gassol SA l'any 1920. Mitjançant successives compres disposaven de fàbriques de gènere de punt a Mataró i de filatura a Girona. Aquesta empresa centenària encara manté una poca activitat productiva a Salt.

Manufacturas Antonio Gassol SL fou una de les principals indústries tèxtils catalanes en el segle XX. L'empresa disposava de quatre fàbriques. L'una a Mataró, la capital de la comarca del Maresme coneguda per l'empenta de la seva indústria tèxtil del gènere de punt que majorment produïa amb màquines circulars de la casa Jumberca de Badalona; i tres fàbriques més a la ciutat de Salt, limítrof amb la ciutat de Girona: la primera, adjacent a l'església de Sant Cugat, produïa filatura; una altre als afores de Salt sobre la carretera que condueix a Bescanó, tenyia roba; i l'última era a tocar del peatge Girona Sud de l'autopista de Barcelona a Girona. 

Manufacturas Antonio Gassol SL, que en els millors temps tingué més de mil quatre-cents treballadors, fou molt coneguda per les seves marques de pantis, mitges i leotards Glory i Mimí, molt populars i apreciades per la seva qualitat i capdavanteres en el mercat espanyol. També produïen mitjons. El gruix de la producció de mitges s'exportava a d'altres països europeus com França, Portugal, Anglaterra, i de l'Orient Mitjà. En els anys 1970 l'empresa acusà la moda dels texans que duien les noies i senyores, amb la davallada de vendes que aquesta moda causà. En els anys 1980, la moda de les faldilles i minifaldilles revifà i recuperà el consum i venda de mitges.

L'amic Miquel Patinyo ens ha enviat una fotografia de la fàbrica que Manufacturas Antonio Gassol SA tenia a Mataró, coberta de neu per la gran nevada del gener de 1986. Al pati de l'empresa hi són aparcats dos camions de l'empresa, una tractora Ebro P270T amb llur semiremolc de dos eixos i plataforma baixa amb caixa tancada, configuració que popularment fou denominada coll de cigne. Aquest Ebro, matriculat a Barcelona, feia el servei del transport de fil produït a la fàbrica del costat de l'església de Sant Cugat devers aquesta fàbrica de Mataró. Tornava a Salt carregat d'envasos buits que contenien el fil produït. Al pati també hi ha un Ebro D550 amb el xassís descobert, i tres caixes auto-suportades per posar i treure del carrosser Sitges que tenia el taller a La Llagosta:

143

L'altre fàbrica que can Gassol tenia als afores de Salt:

146

Pel servei intern entre les fàbriques de Salt Manufacturas Antonio Gassol SA disposava de dos camions Ebro, un C450 i un D550, que traginaven unes caixes auto-suportades del carrosser Sitges. Els serveis de transports no coberts amb els camions propis, foren fets en exclusiva per Transports Joan Ferrer i Delgà fins que es jubilà. 

Transports J. Ferrer tingué camions Pegaso, Ebro, Mercedes Benz i Renault per traginar els productes tèxtils que fabricava Manufacturas Antonio Gassol SA. Un Pegaso Comet amb caixa de fusta i vela d'un transportista autònom que treballava per compte del senyor Joan Ferrer:

Pegaso Comet a Girona


Pegaso Comet amb caixa de fusta

El senyor Ferrer tingué una tractora Ebro P270T que treballava per can Gassol arrossegant un semiremolc d'un únic eix: 

Ebro P-270 carregant a l'empresa MANUFACTURAS ANTONIO GASOL de Girona

Dos camions de Transports Joan Ferrer, la tractora Ebro P270T i un Pegaso Comet de xassís llarg, amb la franja de color vermell estampada a la cabina:

Ebro P-270 i Pegaso Comet a l'empresa MANUFACTURAS ANTONIO GASOL de Girona

Es dóna la circumstància que dues tractores Ebro P270T, un camió que tingué poques vendes, treballaren per Manufacturas Antonio Gassol SA. Un vehicle era de la pròpia empresa i l'altre, comprat més endavant, fou el de Transports J. Ferrer de Girona.

Tres camions que tingué el senyor Joan Ferrer, una tractora Pegaso 2080, una tractora Mercedes Benz i un camió Renault de dos eixos amb la franja vermella que identificava els vehicles de la casa:

Pegaso 260 de TRANSPORTS FERRER de Girona

Pegaso 260 dedicat a transportar peces tèxtils

Mercedes Benz de TRANSPORTS FERRER de Girona

Mercedes Benz de TRANSPORTS JOAN FERRER de Girona

Renault de l'empresa TRANSPORTS JOAN FERRER de Girona

Quan els camions Ebro que posseïa can Gassol caigueren en desús, fou comprada d'ocasió per l'empresa una tractora Renault 340 que arrossegava el semiremolc d'un sol eix i dotze metres de longitud que havia tingut el senyor  Joan Ferrer i Delgà. 

La crisi econòmica provocà el tancament de la fàbrica de Mataró l'any 2000, fet que comportà la construcció de blocs de pisos en el solar en substitució dels antics usos industrials extingits. La fàbrica propera a l'autopista fou destruïda arran d'un incendi. I la fàbrica adossada a l'església de Sant Cugat, a Salt, encara manté una poca producció de filatura. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada