Avui dissabte ens hem alçat del llit ben aviat. A les set del matí hem marxat des de Ripoll fins a Alcarràs per la carretera C-17, l'Eix Transversal i la Nacional II. A les 9 en punt, amb la precisió d'un rellotge suís, hem arribat a les oficines que Transports i Excavacions Herguido SL té al centre d'Alcarràs. A bord del cotxe d'en Claudi Herguido, que ha organitzat la sortida, i acompanyats d'en Carlos Tomàs Roure, un dels millors planxistes que hi ha al país, hem fet via cap a Gandesa.
Travessat el riu Ebre per Flix, ens hem aturat en un bar que hi ha a peu de carretera en aquesta població industrial. Allà hem esmorzat. Ben tips, hem arribat a Gandesa. En el restaurant Piqué, situat a l'entrada de la localitat, que és capital de comarca, ens esperava l'Òscar Sabaté Martí. Ens ha dut fins una granja de la seva família on hi tenen dos camions Barreiros. Per aquesta obra, el bolquet que muntava li fou d'una gran utilitat.
El primer Barreiros, un Saeta 65 amb la cabina pintada de color groc de fàbrica. Aquest camió, carrossat amb un bolquet, fou d'un transportista de Reus. El senyor Ramon Sabaté el comprà per traginar el material de construcció i la grava requerida per construir, l'any 1976, la granja de bestiar que aixecà als afores de Gandesa.
Frontal de la cabina del Barreiros 65, que conserva tots els elements originals de fàbrica:
Malgrat els anys que és al ras, la planxa de la cabina presenta un bon estat de conservació:
El camió fou d'en Ramos, un transportista de Reus:
El Barreiros munta un bolquet construït pel carrosser Altés de Reus:
Matrícula del Barreiros Saeta 65:
El Barreiros 65, com a vehicle donant, disposa de molts elements aprofitables per restaurar altres Barreiros:
D'esquerra a dreta, en Claudi Herguido, en Carlos Tomàs i l'Òscar Sabate Martí, fill del senyor Ramon:
Dins la nau principal de la granja, ben tancat, ens trobarem amb un Barreiros Super Azor Gran Ruta que comprà el senyor Ramon Sabaté de segona mà. Quan fou comprat, el camió muntava un bolquet. Per fer transports generals, se li llevà el bolquet i un carrosser de Gandesa, Alaz, acrònim del cognom dels dos socis de l'empresa, Alcoberro i Azorin, li construí una caixa de fusta damunt d'un basculant de la casa Rived de Saragossa.
Frontal de la cabina del Barreiros Super Azor Gran Ruta que porta gairebé quaranta anys tancat dins la nau als afores de Gandesa:
Aspecte imponent que transmet aquest camió fabricat al barri de Villaverde de Madrid:
Les dimensions de la cabina, petita pels estàndards actuals, permetia la instal·lació d'una llitera per descansar i dormir:
El para-xocs sortia un xic de la cabina per acoblar-hi les barres de suport de la marquesina, damunt la cabina, i aprofitar més l'espai de càrrega:
Després de tants anys, hi ha pols acumulada per tots els racons del Barreiros:
Caixa construïda pel carrosser gandesà Alaz (Alcoberro i Azorin):
El Barreiros Super Azor Gran Ruta del senyor Sabaté fou matriculat a Madrid:
Placa indicativa del model de Barreiros, un Super Azor Gran Ruta:
Interior de la cabina, amb un volant gros i un espai justet:
El tablier del Barreiros Super Azor Gran Ruta:
El Claudi Herguido assegut al lloc de conducció del camió. Les mides impedien que un xofer gras el podés conduir el Barreiros:
D'esquerra a dreta: en Carlos Tomás, en Claudi Herguido i l'Òscar Sabaté que amb gran gentilesa ens mostrà els dos camions de son pare:
A Gandesa, capital de la comarca de la Terra Alta, hi hagué sis transportistes autònoms que treballaren tots amb camions Barreiros. Una bòbila del poble, actualment tancada, també tingué camions Barreiros i alguns Pegasos. Els models Barreiros de més tonatge portaven uns motors basats en els del constructor suec Scania que proporcionaven un gran rendiment, fiabilitat. Foren motors d'una gran eficàcia i que han deixat un bon record als transportistes que els conduïren.
El senyor Ramon Sabaté amb aquest Barreiros féu transports generals arreu d'Espanya. Materials de construcció, productes agrícoles i manufacturats. Un temps treballà per Electroquímica de Flix SA, fabricant de derivats del clor que fou adquirida l'any 1973 per l'empresa química catalana Cros SA. Transportava clorur de calci i demés derivats del clor en dues cisternes carregades a la caixa.
L'any 1976 el senyor Ramon Sabaté construí una granja als afores de Gandesa. Plegà de transportista per fer de granger. El Barreiros, que tants records li portava, el tancà en una nau de la granja. D'aleshores ençà ha estat sempre allà dipositat.
Acomiadats a quarts d'una de l'Òscar, a qui des d'aquest espai li agraïm l'acolliment que ens dispensà a casa seva, hem marxat per la carretera que segueix el curs del riu Ebre cap a Tortosa, Vinaròs i Benicarló on es esperava el senyor Antonio Esbrí.
Barreiros saeta, no seat
ResponEliminaMoltes gracies per l'observació. Pífia esmenada.
ResponEliminaDesde luego al niño del balín le había dado yo una perdigonada de sal en sus partes nobles.
ResponEliminaEl Saeta está bastante bien y es perfectamente recuperable.
El Gran Ruta es impresionante.
Tiene un porte y una distinción inigualables.
Su estado de conservación es perfecto, a ver si alguien lo saca a pasear dignamente y a lucir como se merece.
De nuevo un excelente reportaje, muchas gracias por compartirlo.
Un saludo a todo el equipo.
Desde luego al niño del balín le había dado yo una perdigonada de sal en sus partes nobles.
ResponEliminaEl Saeta está bastante bien y es perfectamente recuperable.
El Gran Ruta es impresionante.
Tiene un porte y una distinción inigualables.
Su estado de conservación es perfecto, a ver si alguien lo saca a pasear dignamente y a lucir como se merece.
De nuevo un excelente reportaje, muchas gracias por compartirlo.
Un saludo a todo el equipo.
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina