Amb l’ànim
de participar en el mercat dels camions de mig i gran tonatge, que d’ençà de la
segona meitat de la dècada de 1960 a Espanya registrava un creixement
considerable, quantificat en el nombre d’unitats que es matriculaven, motivat
per la promulgació d’una nova normativa sobre pesos màxims que els camions podien
carregar i la bonança econòmica que vivia el país –bonança que compartien la
resta de països d’Europa Occidental, els Estats Units, Canadà, Japó i Austràlia-, la proposta
que Motor Ibèrica SA plantejà als transportistes fou el model P, un autèntic
repte per als responsables encarregats del desenvolupament del projecte car l’empresa
no tenia pas experiència en models amb aquesta capacitat de càrrega.
El
disseny de la cabina es basà en una afortunada mixtura o combinació de dues
cabines que produïen aleshores dos grans constructors europeus. De la cabina
que el fabricant holandès Daf oferia, la cabina del model Ebro P n’adoptà llur concepció
general presidida per un gran vidre davanter panoràmic i uns línies rectes i
afilades molt en voga aquells anys. I de la cabina del Ford D, produïda al Regne
Unit, n’heretà la calandra del radiador on s’incrustaren els llums davanters.
Les
fotografies de la cabina que Daf produïa l’any 1970 i la del Ford D palesen la
semblança que presenta amb la cabina que Ebro projectà aquell any.
Ebro P i Daf:
Ebro P i Ford D:
Els projectistes
de la cabina de la sèrie P tingueren multa cura en l’interior de la cabina. Una
gran porta facilitava les maniobres d’accés i sortida. I el seu interior disposava
d’uns seients regulables que oferien una gran comoditat i d’un tablier presentat
amb una làmina de fusta que proporcionava molta informació. L’aspecte negatiu
era les reduïdes dimensions de la cabina, fet incomprensible per un camió
projectat per a trajectes de mitja i llarga distància.
La
concepció del camió i els elements que incorporava eren aleshores molt moderns.
No tenim pas la certesa però és versemblant de suposar, amb cert fonament, que
arran dels acords que Motor Ibérica SA havia signat amb Daf, el constructor
holandès, especialitzat en camions de mig i gran tonatge, prestés assessorament
en el desenvolupament del model Ebro P. La manca d’experiència i coneixements que
Motor Ibèrica SA tenia en el segment dels camions de mig i gran tonatge, la posseïa
Daf. I aquesta suposició és dedueix arran de les innovacions que els distints
models que configuraven la gama P de Ebro presentava.
Quant als
motors, Ebro va recórrer als Perkins dièsel de sis i vuit cilindres en V.
Aquesta confiança envers els motors anglesos no fou molt satisfactòria en els
models que muntaven el motor de vuit cilindres en V.
El Ebro P
fou presentat oficialment en el Saló de l’Automòbil de Barcelona de l’any 1973.
Foren presentats els models P-112 i P-137. Al
cap de poc temps la sèrie fou ampliada amb els models P-160, P-170,
P-190, P-200, P-260 i dues tractores, P 270 T y el P 320 T. Estigueren pocs
anys en producció. L’any 1982 cessà la producció de la major part del models, concretament,
els de més tonatge.
En Ricart
Trayter, de la Bisbal d’Empordà conserva el manual d’instruccions del model
Ebro P190 que tingué l’empresa Argiles Colades SA de Corçà. Atès el seu interès,
incrementat per la poca informació disponible que hi ha sobre aquest model, n’hem
seleccionat unes quantes fotografies del manual que difonem en tres articles.
Permet de copsar amb detall les millores que el model P190 oferia de fàbrica per poder esgarrapar una part d'aquest segment de mercat.
Portada del manual d'instruccions del Ebro P190, deteriorat pel pas dels anys, la primera edició del qual a càrrec de la Direcció d'Assistència Tècnica de la companyia és del maig de 1975:
Portada del manual d'instruccions del Ebro P190, deteriorat pel pas dels anys, la primera edició del qual a càrrec de la Direcció d'Assistència Tècnica de la companyia és del maig de 1975:
Una de les innovacions remarcables que aportava el model P, heretada dels camions Ebro sèrie D, fou la cabina basculant. Era l'únic fabricant espanyol que aleshores oferia aquesta opció:
Instruments i comandaments del lloc de conducció:
Posició del canvi de marxes:
Comandament del fre d'estacionament:
Comandament del pont posterior:
Rellotges del tablier:
Comptaquilòmetres i velocitat:
Posició dels intermitents i del commutador:
Comandaments:
Sortides d'aire a la part davantera de la cabina:
Visera antisolar:
Retrovisors i elements de les portes:
Ajustament del seient del conductor:
Molla dreta per aixecar la cabina i punt esquerra per pivotar la cabina:
Ancoratge posterior de la cabina:
Subjecció de la cabina basculant:
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada