Una de les novetats que es produïren l'any 1960, en el sector de l'automoció espanyola, fou el començament de la producció dels camions, autocars i furgonetes que Talleres Nápoles construïa a la ciutat de Saragossa amb la marca Nazar.
Els anuncis que la premsa publicà sobre el llançament d'aquest nou camió emfatitzava el fet que fos una síntesi reeixida de dos models (Pegaso 1031 i Barreiros Azor) que produïen aleshores els dos grans fabricants espanyols de vehicles industrials. Del primer, n'adoptava la concepció del xassís, i del segon, la cabina ampla, espaiosa i moderna. I és cert que aquest camió Nazar equipava una cabina, ben refistolada i acabada, que l'empresa que el fabricava, Factorias Nápoles, subministrava a Barreiros. Quant a les mecàniques hagueren de recórrer als pocs fabricants espanyols que produïen motors dièsel.
Anunci del primer camió Nazar que en lloava les virtuts i qualitats. Llur interior era d'una originalitat completa i definitiva:
Transports Cotxarrera de Gironella tingué un dels primers camions Nazars que treballaren al nostre país, principalment per les fàbriques tèxtils de la comarca del Berguedà:
Publicitat del camió Nazar de sis tones motoritzat amb Perkins Hispània, procedent del diari ABC:
En un treball anterior sobre els transportistes del municipi d'Alcarràs, produït per l'afany desplegat pels senyors Claudi i Eduard Herguido, projecte en que hi participà també la seva germana Rosa, i que culminà amb una exposició el passat mes de juliol a l'ermita de Montagut, presidida per les autoritats locals principals, consignarem que un transportista del municipi, l'Hilario Badia Canadell, tingué un camió Nazar A. Per desgràcia la família, malgrat els esforços dedicats, no ha pas trobat cap fotografia del camió. Només, i per casualitat, una fotografia d'un Pegaso Z-206 que tingué en Josep Maria Sisó Pons, en Marcelino per motiu, aparcat al carrer Davant, recull esvanits el Pegaso Comet d'en Conrado Camí i el Nazar A de l'Hilario Badia, parcialment tapat aquest últim per una furgoneta Dos Cavalls, tan corrents en les terres de Lleida aquells anys. Aquesta fotografia ha permès de saber amb exactitud que el Nazar del senyor Badia era un model A de sis tones:
La família de l'Hilario Badia, regirant la casa a la recerca de fotografies dels camions que tingué, ha fet una troballa d'un valor considerable: el contracte de compravenda del camió Nazar A subscrit entre ell i l'empresa Auto-Lérida SL el 8 de setembre de 1964:
El contracte detalla i específica llur preu, cent cinquanta-cinc mil pessetes, aleshores un capital, i els mode de pagament: la major part en efectiu (cent mil pessetes), una lletra per valor de vint-i-cinc pessetes amb un termini de venciment de tres mesos, i un descompte de trenta mil pessetes aplicat sobre el preu pel lliurament d'un camió Ford que tenia el Sr. Badia amb matrícula B-63405:
La dada que, ben segur, té un major interès és la matrícula del Nazar: L-24240. Aquest Nazar fou matriculat l'any 1962. I al cap de dos anys, el seu propietari el lliurà al concessionari oficial Pegaso de Lleida, Auto Lérida SL, en la compra d'un nou camió. El Nazar, per recollir grava al riu Segre que servia a les obres, feia el fet.
Agraïm a la família Badia l'aportació d'aquest document mercantil que permet saber com s'instrumentaven en els anys 1960 la compravenda de vehicles. I el fet, de pura prudència, que la major part del preu del camió fou satisfeta quan el comprador recollí el vehicle.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada