Segons les dades fiables que disposem ara per ara del nombre total de vehicles, comprensiu de camions i autocars i autobusos, que produí Lerma Autobastidores Industriales SA en el curs dels set anys que estigué en actiu, període que comprèn des de l'any 1963 fins el 1970, aproximadament, la xifra es situa al voltant de tres-cents vehicles, majorment autobusos i autocars. En el curs dels anys la producció de camions declinà i la xifra, cap el 1966, era irrisòria. En canvi els autocars i autobusos, que presentaven unes carrosseries força atractives i foren equipats amb motors dièsel procedents d'alguns dels principals constructors europeus, tingueren una millor acollida.
Una producció escassa de tres-cents vehicles és la causa principal per la qual disposem de tan poques fotografies de vehicles produïts per LAI. D'autocars i autobusos, com és natural atesa llur major popularitat, se n'han conservat més documents gràfics. Per contra, de camions n'hi ha ben poques fotografies. La informació recopilada en el curs d'aquests anys per alguns estudiosos i afeccionats que han tingut l'amabilitat de compartir-la a internet, i que permet de reconstruir aproximadament l'atzarosa història d'aquest projecte industrial, procedeix majorment dels articles de les novetats de vehicles apareguts en la premsa especialitzada del motor que l'empresa comercialitzava per fer-se un forat en el mercat espanyol de vehicles industrials en la dècada de 1960. Aquests articles, prèviament contractats i pagats per LAI, publicitaven i feien saber als potencials clients els vehicles que llançà a partir de l'any 1963. Aquesta publicitat, d'una gran intensitat en els anys 1963 i 1964, s'evaporà progressivament en el curs dels anys següents fins a desaparèixer completament. Així, del camió Karpetan comercialitzat el 1967 amb una nova cabina que derivava directament de les carrosseries d'autocars, no es coneix publicitat apareguda en la premsa especialitzada. Com també succeí en el cas de Factorias Nápoles SA, l'altre fabricant de vehicles industrials saragossà, la producció del qual supera deu cops la de LAI, les previsions de vendes mai s'acompliren i tingueren una activitat industrial lànguida fins a desaparèixer.
La primera fotografia, facilitada pel senyor Juan Ramon Sánchez, que il·lustra aquest articles és la d'un camió Karpetan carrossat de fàbrica amb un bolquet, exposat a la fira de la Puríssima de Sant Boi del Llobregat el desembre de l'any 1962:
I les fotografies de camions Karpetan matriculats, fotografiats per motivacions diverses i disponibles a la xarxa, són els següents. La primera és un dels primers camions Karpetan de set tones que produí LAI, equipat amb un motor Perkins Hispania de 83 cavalls de potència i amb un bolquet de fàbrica, el qual fou d'un transportista de Barbastre, el senyor Gaston Pinilla. En Santiago Naval, que tingué la gentilesa de compartir la fotografia en el fòrum Camionesclasicos, precisa que el Karpetan fou fotografiat l'any 1968 carregant formigó en l'estació de formigonat muntada per la construcció del tram del canal de Terreu que discorre pel poble d'Odina, integrat en el municipi d'Ilche, a la província d'Osca:
Aquesta fotografia, en ser en color, permet saber que els Karpetan, igual que les cabines de les unitats dels models A dels camions Nazar (1960-1963), eren pintats de fàbrica amb un color blau cel pràctic i sofert. En aquest punt, els responsables de LAI adoptaren el mateix color de la cabina dels camions de l'altre constructor saragossà i competència directa. I segur, atesos els pocs fabricants aleshores disponibles, que ambdues empreses compartien, entre d'altres, el mateix proveïdor de pintura.
La segona fotografia, procedent de l'arxiu de la ciutat de Saragossa i compartit a internet, és la d'un Karpertan gros de l'empresa Gonzalez Veguillas de Saragossa carregat amb una tragella d'obra civil:
La segona fotografia, procedent de l'arxiu de la ciutat de Saragossa i compartit a internet, és la d'un Karpertan gros de l'empresa Gonzalez Veguillas de Saragossa carregat amb una tragella d'obra civil:
El tercer Karpetan, matriculat l'any 1966, fou d'un transportista de Cadis, un tal Muñoz, del qual no en sabem absolutament res. Segur que la cabina singular del Karpetan captà l'atenció d'un afeccionat que el retratà i ara, cinquanta anys més tard, en podem tenir una notícia precisa i exacta:
I la darrera fotografia, procedent de l'arxiu del senyor Enrique Estalleres del municipi de
Montaverner, a la comarca de la Vall d'Abaida, trobada a la pàgina de Facebook Los Camioneros, és la d'un camió Karpetan de xassís llarg
carrossat amb una caixa de fusta i alces per transports generals, matriculat a Saragossa, estibat de garrafes:
A Pegasoesmicamion, web de camions clàssics espanyols que gestiona el senyor Gonzalo Garós, s'hi troben dos documents ben interessants. El primer, la seqüència d'una pel·lícula espanyola rodada a Barcelona a finals dels anys 1960 que recull un camió Karpetan de 7 Tm; i el segon, la descoberta, a càrrec del Sr Garós, en un desballestament, d'una unitat completament desballestada del darrer model de Karpetan produït. La degradació extrema que té en fa impossible, inviable qualsevol temptativa de recuperació.
I malauradament poca més informació hi ha compartida a internet sobre els camions Karpetan. Una marca, fins fa pocs anys, completament desconeguda per la major part dels afeccionats als camions clàssics produïts a Espanya i que gràcies als esforços perseverants d'uns pocs entusiastes té un coneixement ara per ara força estès i general. Amb una mica de sort i paciència s'incrementaran les fotografies de camions Karpetan.
I malauradament poca més informació hi ha compartida a internet sobre els camions Karpetan. Una marca, fins fa pocs anys, completament desconeguda per la major part dels afeccionats als camions clàssics produïts a Espanya i que gràcies als esforços perseverants d'uns pocs entusiastes té un coneixement ara per ara força estès i general. Amb una mica de sort i paciència s'incrementaran les fotografies de camions Karpetan.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada