Hi ha empreses l'activitat de les quals és una autèntica caixa de pandora. Quan més les estudies, més sorpreses i incògnites suscita. El cas més significatiu en el sector de l'automoció espanyola és, en la nostra opinió, la producció de vehicles que féu Talleres Nápoles, més endavant transformada en Factorias Nápoles SA, en els sis anys de producció industrial. I un exemple d'aquest fet és que un model que només fou produït durant dos anys, des del 1963 fins el 1965, presenti tres versions distintes de cabina. Un fet insòlit que contrasta amb els criteris productius que Motor Ibérica SA, heretats dels acords de col·laboració amb Ford i que el constructor canadenc Massey Ferguson, principal accionista de la companyia en la dècada de 1970, mantingué i enfortí basats en la simplificació i racionalització de la producció i el control exhaustiu dels costos. Una empresa en la qual els comptables tenien un pes decisiu.
El petit camió Nazar B de 3.500 quilos, destinat a atendre un nínxol de mercat aleshores considerable, tingué en poc més de dos anys tres versions de cabina, fet insòlit si té en compte la producció limitada d'aquest model, gairebé testimonial en comparació dels seus competidors directes, els vehicles Ebro que fabricava Motor Ibérica SA i els Avia produïts per Aeronàutica Industrial SA.
La primera versió de la cabina B de 3.500 quilos presenta, com a trets distintius, la posició de l'estrep posat a la part davantera i l'acabament de la cabina just en la part posterior del pas de roda. Aquesta cabina fou anunciada l'any 1963 per la premsa del motor que informava del llançament d'aquest model:
Presentació del petit camió Nazar B de mil cinc-cents quilos al parc públic Primo de Rivera, avui dia de José Antonio Labordeta, amb el monument al cim del rei Alfons I el Batallador, de Saragossa, l'any 1963:
Un fet sorprenent, en aquesta imatge, és la col·locació del pany de la porta en l'extrem oposat de l'esglaó d'accés, fet que causava una incomoditat notable en obrir la porta i accedir a la cabina per causa de la col·locació de l'estrep.
La posició del graó davant del pas de roda dels petits camions Nazar B derivava directament del primer camió que produí Talleres Nápoles, el model A, que disposava de l'obertura de la porta a contramarxa:
Nazar A de Transportes Piriz de Salamanca:
Nazar A de Transports Homs de Barcelona:
Camió Nazar A, propietat del senyor Martí Fabra, acreditat productor de vins del poble de Sant Climent Sescebes, comarca de l'Alt Empordà:
Hi ha una unitat de la primera versió de la cabina B de tres mil cinc-cents quilos que afortunadament s'ha
conservat fins els nostres dies, propietat de la família Aragonès de
Reus. És un petit camió amb caixa de fusta, el primer propietari del
qual fou el senyor Benito Gil de Cambrils, que transportava caixes
de peix fresc, la cabina del qual fou allargada per encabir-hi les
treballadores de l'empresa familiar. Presenta els trets que defineixen aquesta versió: esglaó davanter i acabament de la cabina en l'extrem posterior del pas de roda, talment s'aprecia en aquesta fotografia:
Aquest camió presenta la singularitat que l'obertura de la porta és a contramarxa per causa d'una intervenció executada per llur propietari, el senyor Benito Gil, per facilitar l'accés a la part posterior de la cabina. L'obertura de la porta a contramarxa, present en el model A, era coherent amb la col·locació de l'estrep en la part davantera del pas de roda.
La segona versió de la cabina B de tres mil cinc-cents quilos reposa o descansa sobre el pas de roda, amb la porta ocupant una posició central, l'obertura de la porta convencional i l'estrep, per facilitar llur funció, muntat en la part posterior del pas de roda. Fotografia d'aquest model procedent d'un catàleg i diverses cabines d'aquesta versió:
Last but not least, hi ha una tercera versió d'aquesta cabina, que és una modificació de l'anterior, amb dos trets principals: l'escurçament de la cabina en la part posterior i l'estrep en forma d'arc en la línia de tancament de la cabina. Distintes cabines d'aquesta última versió:
Si consultem el catàleg del camió Nazar B de tres tones que guarda la família Gil, de Cambrils, la perplexitat és absoluta. La portada està il·lustrada amb la segona versió de la cabina, en la qual la porta ocupa la posició central i l'estrep és posterior; en canvi la contraportada, que recull les mides del camió, la cabina és avançada respecte del pas de roda, amb l'estrep davanter i el pany de la porta en l'extrem posterior. Cal inferir per aquest catàleg que Nazar produïa les dues versions de cabina d'antuvi?
Una producció tan anàrquica porta causa segurament dels greus problemes econòmics que arrossegà l'empresa des que a finals de l'any 1962 presentà suspensió de pagaments i aquesta situació incidí en els proveïdors. Només subministraven si hi havia pagament efectiu. Tanmateix no cal donar-li més voltes. És l'apassionant i inescrutable món Nazar. Una distracció i caixa de sorpreses permanent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada