Les Illes sofriren una profunda transformació, en tots els àmbits i a tots nivells, a principis de la dècada de 1960 a conseqüència de l'arribada massiva, a l'estiu, de turistes europeus. Aquest fenomen fou, amb graus d'intensitat diferents, simultani a la costa catalana, a la balear i a la del País València. Els estralls comesos en les zones costaneres referides per causa d'un urbanisme desaforat i horripilant són irreparables. Només cal veure la destrucció produïda a la badia de Roses amb els blocs verticals, autèntiques moles de ciment d'una lletjor ostensible i manifesta, aixecats a la platja d'Empuriabrava, en el municipi de Castelló d'Empúries.
L'arribada del turisme massiu impulsà el sector de la construcció i de les obres públiques. També les activitats de lleure als turistes. Els constructors i grans empreses que participaven en les licitacions d'obres civils convocades per les administracions públiques, juntament amb els hotelers i restauradors, feren l'agost. La demanda de material d'obra, paletes i manobres, enginyers i arquitectes, vehicles i mecànics, fou incessant. El creixement econòmic i l'enriquiment del país fou inversament proporcional a la destrucció del territori.
Les Illes fou un territori favorable a Nazar. El nombre de vehicles venuts, en comparació d'altres territoris, com Catalunya, fou considerable. Una cosa semblant succeí també al País Valencià. Les vendes de camions i autocars Nazar fou purament fruit de la necessitat, no pas per llur qualitat i apreci. Els models produïts per ENASA amb la marca Pegaso, a partir dels anys 1960, tenien una qualitat i fiabilitat superior a la dels seus competidors directes. També eren més cars. Parlem del Pegaso Comet i del Pegaso 1060, dos grans camions.
Un paleta que havia de construir i reformar cases i un transportista de viatgers no podia pas estar aturat molt de temps -generalment, més d'un any- a l'espera del lliurament d'un camió Pegaso Comet. Les llistes d'espera que ENASA tenia per satisfer la demanda de vehicles fou aprofitat pels competidors directes que lliuraven els vehicles d'una manera immediata, sense demores. Barreiros fou qui millor aprofità aquest fet. La major part de camions Nazar venuts a les Illes foren equipats amb bolquets i comprats per constructors. I els autobusos foren adquirits per empreses que treballaven principalment en el transport de turistes. Els dos vehicles Nazar continguts en aquest article il·lustren el fet exposat.
Autocar Nazar amb carrosseria de luxe i baca posterior que fou de l'empresa Autocars Roig de Palna:
Camió Nazar A de cinc tones i mitja que fou de Transports Bagur de Ciutadella. El xassís li fou allargat per la part posterior:
El camió Nazar de Ciutadella no era pas d'un constructor local. Pertanyia a una empresa de transports que, per la caixa de fusta que muntava i la vela acoblada, per força havia de portar mercaderia voluminosa i de poc pes. Potser treballava per un fabricant de sabates menorquí?. Traginava paqueteria?. Per desgràcia no podem pas aportar més informació. Consignem i compartim aquests dos vehicles que, en els remots anys 1960, treballaren a les dues illes principals de l'arxipèlag balear.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada