diumenge, 4 de març del 2012

Més carrosseries fabricades per en Josep Vert i Planas (III).

En Josep Vert havia construït a la dècada dels anys 1930 alguna carrosseria amb el motor incorporat. Els avantatges eren clars: xassís més curt i més espai aprofitable. El disseny d’aquesta carrosseria, de línies arrodonides i estilitzades, era ben bonic i encertat.

Als anys 1940, en Josep Vert va continuar la construcció de carrosseries amb el motor incorporat. Es tractava de reconstruir autobusos i autocars matriculats abans de la guerra civil. Era una reconstrucció absoluta. S’allargava el xassís i se li canviava tota la mecànica: l'acoblament dels motors dièsel Perkins i Barreiros i també del diferencial Timken. No hi havia gaire per escollir.

A la dècada dels anys 1940 i 1950 van sorgir empreses i tallers que transformaven els motors de benzina en motors dièsel. Les més conegudes eren Barreiros, Talleres Diesel Zaragoza (TDZ) i Lumara. Amb el temps, Barreiros va fer el salt a la construcció de camions amb motors propis, una còpia sense gaire miraments dels motors Perkins.

Amb el país tancat amb pany i forrellat a les importacions, i amb la producció espanyola de camions i autocars esquifida, solament es podia aprofitar els pocs vehicles disponibles que s’havien salvat i conservat del conflicte bèl·lic del 1936-1939.

Amb aquest panorama, els carrossers van haver fer mans i mànigues per reconstruir i transformar els vehicles d’aleshores. Autos que es transformaven en furgons; autocars transformats en camions per al transport de mercaderies; i autocars i autobusos que es reconstruïen completament, amb la desaparició del capó on s'allotjava el motor. Es fabricava una carrosseria nova i es renovava tota la mecànica. En aquesta mena de treballs, en Josep Vert també va excel·lir-hi.

Una carrosseria d'autocar amb el motor incorporat sobre un xassís nord-americà:

IMG_1062

Carrosseria fabricada per en Josep Vert per cobrir la línia regular de La Roca del Vallès fins Llinars del Vallès:

IMG_1073

IMG_1066

IMG_1026

IMG_0933

Altres carrosseries fabricades per en Josep Vert al seu taller de Torroella de Montgrí:

IMG_1033

IMG_1069

IMG_1034

IMG_1050

IMG_1052

IMG_1061

IMG_1070

IMG_0932

Un dels autocars més curiosos que van circular per Girona. Un petit Krupp, de tres eixos, de l’empresa Canals:

IMG_1054

IMG_1059

Altres carrosseries fabricades per en Josep Vert per a clients seus, entre els qual hi destacaven empreses del País Valencià:

IMG_1057

IMG_1067

IMG_1071

IMG_1068

IMG_1074

IMG_1000

IMG_1024

Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada