dilluns, 19 de març del 2012

La trobada de camions clàssics organitzada per en Luis Martinez a Rincón de Soto (I).

Les trobades de camions clàssics anglesos són admirables. En un prat verd s’hi apleguen un munt de camions de totes les èpoques. Des dels camions a vapor fins els darrers Leyland, tots excel·lentment restaurats, amb els seus dissenys anglesos tan singulars.

Succeeix quelcom de semblant amb els afeccionats als camions clàssics alemanys. Celebren trobades on passegen els mítics Mercedes Benz, Henschel, Krupp, Fraun, Man, Unimog, Magirus Deutz, Opel, Borgward i Bussing-Nag. Els impressionats camions alemanys amb els seus morros davanters inacabables i perfectament conservats que els seus propietaris llueixen orgullosos.

A Itàlia també se’n produeixen d’encontres d’aquesta mena amb els camions italians, de línies belles i reeixides. Segurament que són els camions amb uns dissenys més fins, elegants i harmoniosos. La potent i forta indústria d’automoció d’aquests països contribueix a conservar-ne el record i fomentar l’afecció i les trobades de camions clàssics.

A l’Estat espanyol també han començat a sovintejar trobades de camions clàssics. N’hi ha dues de principals, una de fixa i l’altre d’itinerant. També són interessants les organitzades per associacions i Ajuntaments arreu.

A Torrelavega anualment es celebra a mitjans del mes d’abril, coincidint amb els dies clars, lluminosos i alegres de la primavera, una trobada que té molta requesta. Hi assisteixen afeccionats de pertot arreu. La gent del nord d’Espanya, molt vinculada històricament a la indústria del carbó i del ferro, amb importants empreses siderúrgiques i fabricants de maquinària, tenen una passió pels vehicles i els trens.

L’altre trobada, itinerant, s’organitza a través del fòrum Camionesclasicos, a començaments de tardor. Gaudeix de molt bona acollida entre els afeccionats i ha estat una empenta i revulsiu per l'afició a l'estat espanyol.

Juntament amb aquestes dues trobades se’n celebren d'altres pertot arreu. A Catalunya, se’n celebren dues de camions moderns decorats a La Jonquera i a Granollers.

El passat 16 d’abril de 2011 també va celebrar-se la primera trobada de camions clàssics a Sant Pere de Torelló (Osona), a redós de la trobada de maquetisme ferroviari dins del pavelló municipal, copiant el format d’altres trobades semblants que es celebren a França.

El passat cap de setmana s’ha celebrat a Rincon de Soto, un poble de La Rioja, una trobada de camions clàssics organitzada per en Luis Martinez, un firaire d’Autol conegut arreu com en Luis El Colorao.

És una trobada presidida per la companyonia dels assistents que segueix la que va celebrar-se a Burgos l’any 2009 organitzada pel senyor Félix Alegre i uns altres seus amics, afeccionats als camions clàssics, particularment de Pegaso.

Els camions que van participar a la trobada de camions de Rincón de Soto abasta gairebé seixanta anys, que aviat és dit. El camió més antic va ser un Krupp del 1955, propietat del senyor Aguilló, de Vitoria-Gasteiz:

IMG_2455

IMG_2462

També va participar-hi un espatarrant camió Mercedes Benz, amb un capó imponent, del senyor David Garrido:

IMG_2480

IMG_2449

La història d’aquest camió és prou curiosa. Va ser exposat a la Fira metal·lúrgica celebrada la primavera del 1958 a Barcelona, al costat de quatre camions Mercedes Benz.

Malgrat que aquests camions havien de tornar a Alemanya, un cop acabada la Fira, una persona influent de l’època va aconseguir de matricular-los i vendre’ls. La major part els van comprar transportistes del Nord d’Espanya. Un dels Mercedes Benz exposats, de tres eixos, va comprar-lo l’empresa catalana TRANSPORTS ZOZAYA SA muntant-li una cisterna de transport de líquids.

Aquest Mercedes Benz va comprar-lo un transportista que traginava peix fresc des del Cantàbric fins a Barcelona. Munta una caixa de fusta d’un carrosser de Tolosa, Sorrondegui. Trigava unes setze hores per completar el trajecte per aquelles carreteres de l’època amb els port de Fraga, la Panadella i els Brucs.

Després va treballar traginant paqueteria fins que el van guardar en un garatge. En David Garrido l’ha recuperat. Després d’un repàs i posada a punt, torna a lluir en trobades de camions clàssics.

El Pegaso 200 de l’amfitrió de la trobada, el senyor Luis Martínez, excel·lentment conservat:

IMG_2278

IMG_2437

Una maqueta d'aquest camió, obra d'en Jon Gallego. En treball excel·lent:

IMG_2269

Una tractora Dodge del carrosser Maturana, de Calahorra:

IMG_2282

IMG_2353

Altres dos Pegasos que van participar en aquest encontre vinguts de Saragossa i Cantàbria:

IMG_2321

IMG_2489

IMG_2305

IMG_2501

Original camió Mercedes Benz, vingut de Navarra, i transformat per l’ús habitatge:

IMG_2312

IMG_2307

Després de la rua de vehicles que van circular per Autol i Arnedo, es va visitar el taller del senyor Orestes Valenciano, un conegut mecànic d’Arnedo especialista en la restauració de vehicles clàssics i de camions antics.

El seu taller és un petit museu desgavellat amb peces interessantíssimes. L’Orestes Valenciano pateix del mal d’aquesta afició: l’absència d’espai per encabir-hi tots els vehicles clàssics. Un camió Mercedes Benz que l’Orestes Valenciano està restaurant:

IMG_2543

IMG_2579

Un Bedford desmuntat que equipava un motor dièsel Barreiros. El xassís i el motor d’aquest camió damunt del Mercedes Benz:

IMG_2546

I la cabina del Bedford, un vehicle molt curiós característic de la dècada dels anys 1950, els anys dels apedaçaments:

IMG_2548

Una de les peces més interessants rescatades pel senyor Valenciano, comprat per un col·leccionista. En Juan Carlos Fernández Pello va intentar d’escatir la marca d’aquest camió i el fabricant de la cabina, dels anys 1950, d’un disseny i qualitat remarcables.

IMG_2589

IMG_2586

IMG_2554

IMG_2588

Un altre camió Mercedes Benz en restauració:

IMG_2593

IMG_2644

L’Orestes ha restaurat un Pegaso 200, matriculat a Burgos, amb la mateixa decoració que el del seu pare:

IMG_2572

Dos Leyland Comet, pacientment restaurats per l’Orestes Valenciano, que arrenquen a la primera:

IMG_2562

IMG_2574

Un dels camions en venda que ara té l’Orestes és aquest Barreiros Super Azor. Era d’un transportista de Saragossa, en Pedro Royo. Aquest senyor va guarda’l quan va jubilar-se. Però al cap d’una pila d’anys ha aparegut a un desballestament.

L’Orestes l’ha recuperat perquè no es perdi. Està molt ben conservat. És percep que l’ha conduït sempre el mateix xofer i l’han guardat sota cobert durant molts d’anys. No presenta podrits ni òxids. Els rellotges del tablier són originals, fet que és un indici per saber els anys que ha estat guardat. Val 4.500 € i és una oportunitat pels afeccionats que vulguin tenir un camió clàssic espanyol, molt ben conservat, a un preu raonable:

IMG_2567

IMG_2603

IMG_2624

IMG_2606

Dos camions mítics dels anys 1960, un Pegaso 200 i un Barreiros Super Azor :

IMG_2602

IMG_2637

Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada