L'arxiu fotogràfic d'en Josep Vert i Planas conté uns retrats d'ambulàncies. La primera ambulància era de la Creu Roja de Girona, amb la bandera i la campana per advertir de la preferència de pas:
Les altres fotografies són d'ambulàncies produïdes en els anys 1940 i 1950. Corresponen a vehicles transformats com a ambulàncies mitjançant la construcció d'una nova carrosseria. La primera fotografia és d'una ambulància, amb la campana i la bandera, adscrita al serveis d'urgències mèdiques de Blanes, un municipi de gran anomenada pels estiuejants:
L'altre ambulància pertanyia a l'Assemblea Local de la Creu Roja de Sant Feliu de Guíxols. Sobre un xassís d'un vehicle matriculat a Badajoz, es va construir una carrosseria de grans dimensions per encabir-hi dues lliteres i la preceptiva campana. Sant Feliu de Guíxols era aleshores un municipi important -lloc d'estiueig, indústria surera i activitat portuària i pesquera- i calia aprofitar els pocs vehicles disponibles. El seu disseny no és gaire lluït:
Porta posterior de l'ambulància amb el seient a la dreta i les dues lliteres a l'esquerra:
Un altre ambulància la carrosseria de la qual construí en Josep Vert o Planas al seu taller de Torroella de Montgrí per encàrrec de l'Institut de Sanitat:
Les carrosseries produïdes per en Josep Vert i Planas, ambulàncies incloses, es difonien a través de targetes postals que recollien fotografies dels vehicles:
Tot plegat va canviar als anys 1960. Les fàbriques establertes a l'estat espanyol van començar a satisfer a poc a poc la demanda de vehicles. El parc automobilístic va créixer i es va renovar. Aquesta renovació va estendre's també a les ambulàncies amb els primers Seat 1500 de La Creu Roja.
El Seat 1500 era un dels autos dels anys 1960 d'un ús més polivalent: el vehicle representatiu de la classe mitjana que no podia adquirir el Dodge Dart, dels cossos policials, cotxe oficial dels Ministeris de l'estat i d'altres administracions, dels taxistes que treballaven a les principals ciutats equipats amb motors dièsel Barreiros i Matacás, i usat com a ambulància. Una ambulància Seat 1500 de la Creu Roja de Ripoll fotografiada a lloc de socors que hi havia a l'entrada de la vila:
El Seat 1500 era un dels autos dels anys 1960 d'un ús més polivalent: el vehicle representatiu de la classe mitjana que no podia adquirir el Dodge Dart, dels cossos policials, cotxe oficial dels Ministeris de l'estat i d'altres administracions, dels taxistes que treballaven a les principals ciutats equipats amb motors dièsel Barreiros i Matacás, i usat com a ambulància. Una ambulància Seat 1500 de la Creu Roja de Ripoll fotografiada a lloc de socors que hi havia a l'entrada de la vila:
Aquestes fotografies d'ambulàncies que comprenen cinquanta anys il·lustren l'evolució d'aquests vehicles el creixement dels quals ha estat paral·lel al creixement de la població i l'augment de vehicles que ha experimentat l'estat espanyol.
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina