La feina d'hoteler en un municipi turístic com Tossa de Mar era -i és- purament estacional. Es concentra principalment a l'estiu: juny, juliol, agost i setembre. A la tardor, l'hivern i els primers mesos de primavera els hotels són tancats.
Aquest fet li permetia al senyor Pere Soler de compaginar dues feines: l'hotel a l'estiu i el taller de planxa i pintura la resta de l'any. El concepte de vacances, per ell i molts catalans d'antany, era inexistent. Es treballava tot l'any i es descansava solament els diumenges i festes assenyalades: Nadal, Setmana Santa i la Mare de Déu d'Agost.
Fa anys, la temporada hotelera era més llarga que no pas ara. Avui dia, el canvi de costums i la crisi econòmica que ha erosionat greument el poder adquisitiu de les famílies ha reduït la temporada estival. Les pernoctacions als hotels han minvat progressivament. Un grup de turistes alemanys allotjats a l'Hotel Tarull de Tossa de Mar fotografiats al costat de l'autocar amb què viatjaven:
El senyor Pere Soler sempre ha estat un manetes, molt hàbil i destre treballant el ferro i d'altres metalls. Per aquest motiu, quan disposava de temps lliure reparava i pintava la planxa d'alguns vehicles de Tossa de Mar.
El senyor Soler pintant amb una pistola el camionet de la recollida de la brossa del municipi enmig del carrer. Avui dia aquesta estampa és impossible per les ordenances municipals que han restringit cada cop més les activitats que abans es realitzaven lliurement al carrer:
En Joan Brugués té un record perfecte de quan a Banyoles, en els anys 1940 i principis de 1950, amb molts pocs vehicles a les carreteres, els carrossers Sarquella i Bertran construïen i reparaven les carrosseries encarregades en un cantó de la carretera general que conduïa de Girona a Olot i que creuava el poble de punta a punta. Ni l'Ajuntament ni la policia local i la Guàrdia Civil els hi van prohibir als carrossers aquesta ocupació de part de l'espai públic. Prou feina que tenien aquells anys els amos i els treballadors en guanyar-se la vida. Les dones apedaçaven les xarxes de pesca a les platges i els artesans del calçat i vímet també treballaven d'una manera natural i inventerada al carrer.
Per atendre la feina de planxa i pintura el senyor Soler va aixecar una nau als afores del poble, a la Carretera de Llagostera 58, que disposava de tota la maquinària per reparar planxa i forns per pintar-la. Les fotografies que guarda la família Soler palesa la diversitat de treballs que executaren al taller.
El repàs d'una carrosseria d'autocar estil jardinera construït damunt d'un xassís Ebro per al servei intern d'un càmping. El senyor Joan Brugués va observar que el frontal de l'Ebro és una còpia tosca de les carrosseries dels autocars Van Holl d'aleshores produïdes a Saragossa:
Aquesta ambulància Seat 1500 accidentada també va anar a parar al taller d'en Pere Soler:
Un curiós auto restaurat de planxa i pintura al taller de can Soler:
El Seat 600, el cotxe espanyol més popular de tots els temps, repassat de planxa:
Un Pegaso 1035 del distribuïdor de cerveses Damm de Tossa de Mar carrossat per en Terradas de Riudarenes i repassat de pintura al taller Soler:
La caixa del camió no entrava per la porta del taller. Més d'un carrosser havia construït una carrosseria de camió i autocar que després, un cop enllestida, no sortia per la porta per les seves dimensions:
Dos autos dels anys 1980 dipositats al Taller Soler després d'haver patit un accident:
A mitjans dels anys 1980 el Taller Soler de planxa i pintura es converteix en concessionari oficial de la casa Renault a Tossa de Mar. Amb la condició de concessionari oficial es va haver d'ampliar el taller per l'exposició dels vehicles nous i d'ocasió que s'oferien:
La família Soler sempre ha participat intensament en les festes locals de Tossa de Mar. El Land Rover grua del taller fotografiat en una festa ben engalanat:
El Land Rover amb els colors identificadors de la marca Renault:
També adquiriren un Nissan Patrol per a l'ús del taller i altres activitats: anar a collir bolets, un costum molt arrelat al país a la tardor, i sortides i excursions en els mesos d'estiu:
El Nissan Patrol abonyegat per la runa del sostre esfondrat del garatge del carrer Tarull. És el garatge on Transports Soler hi tancava llurs camions:
El Nissan fotografiat davant del taller Soler que encara repara planxa i pintura:
Abandonada la representació dels autos Renault l'any 2003, el Taller Soler ha tornat a la seva activitat original de reparació de planxa i pintura. En aquest cas li és de plena aplicació el proverbi català de Volta el món i torna al Born. I ja ens disculparà la família Soler, de Tossa de Mar de tota la vida, que acabem aquest article amb un refrany ben barceloní.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada