Fa uns dies fotografiarem a Sarrià de Ter un camió Ebro M125 amb més de trenta anys d'antiguitat. Aquest camió va comprar-lo Vidal Constructors d'Aiguaviva i munta un bolquet construït pel carrosser Fluvià.
Bolquets Fluvià fou fundat pel senyor Jaume Fluvià i Espígol, fill de Girona. En els anys 1950 disposava d'un taller que fabricava màquines per produir revoltons de formigó. En la dècada següent es centra en la construcció de bolquets per camions, un producte aleshores molt demandat per paletes i empreses de materials de construcció. Els primers bolquets construïts es muntaren damunt de camions Unimog. Tenia el taller al carrer Cardenal Margarit 2-4 de Girona. Anys més tard, atès que els camions era cada cop més grossos, Bolquets Fluvià va haver-se de mudar al polígon d'Aiguaviva. Són uns bolquets molt apreciats per la seva qualitat.
La construcció de bolquets li permeté al senyor Fluvià d'esdevenir representant de les grues sueques Hiab. Oferia als seus clients el bolquet més la grua Hiab. També hi havia aleshores les grues Valman produïdes per Talleres Valman SA, de Saragossa, comandada pel senyor Pedro Manero. El seu representant a Girona era el senyor Jaume Xifra, amb un establiment al barri de Sant Narcís de Girona; aquest establiment el senyor Xifra també l'usava per llur representació dels tractors John Deere. El senyor Xifra també produí bolquets en un taller de Sant Julià de Ramis; més endavant es va mudar a una nau del polígon industrial Pla d'en Xuncla de Sarrià de Ter.
En els anys 1960 van sorgir a les comarques gironines uns quants emprenedors que fabricaren bolquets. Juntament amb en Jaume Fluvià i en Jaume Xifra s'han de consignar l'Enric Vàzquez que produïa sota la marca Evac, Carrosseries Terradas de Riudarenes, en Martí Font i Juanola a Figueres, Esmi de Besalú, Talleres Ran de Sant Julià de Ramis, Sol-Xar de Girona i Carrosseries Bertran de Banyoles que havia construït bolquets de fusta.
Quan Hiab SA comprà Talleres Valman SA, la família Fluvià agafaren la representació de les grues italianes Fassi, un gran producte. Hiab SA potencià la producció i les exportacions de la fàbrica de Talleres Valman SA de Saragossa, que opera amb el nom de Hiab Valman SA. Avui dia Bolquets Fluvià SL la dirigeixen en Santiago i l'Emília Fluvià Parés, fills del fundador.
Bolquets Fluvià fou fundat pel senyor Jaume Fluvià i Espígol, fill de Girona. En els anys 1950 disposava d'un taller que fabricava màquines per produir revoltons de formigó. En la dècada següent es centra en la construcció de bolquets per camions, un producte aleshores molt demandat per paletes i empreses de materials de construcció. Els primers bolquets construïts es muntaren damunt de camions Unimog. Tenia el taller al carrer Cardenal Margarit 2-4 de Girona. Anys més tard, atès que els camions era cada cop més grossos, Bolquets Fluvià va haver-se de mudar al polígon d'Aiguaviva. Són uns bolquets molt apreciats per la seva qualitat.
La construcció de bolquets li permeté al senyor Fluvià d'esdevenir representant de les grues sueques Hiab. Oferia als seus clients el bolquet més la grua Hiab. També hi havia aleshores les grues Valman produïdes per Talleres Valman SA, de Saragossa, comandada pel senyor Pedro Manero. El seu representant a Girona era el senyor Jaume Xifra, amb un establiment al barri de Sant Narcís de Girona; aquest establiment el senyor Xifra també l'usava per llur representació dels tractors John Deere. El senyor Xifra també produí bolquets en un taller de Sant Julià de Ramis; més endavant es va mudar a una nau del polígon industrial Pla d'en Xuncla de Sarrià de Ter.
En els anys 1960 van sorgir a les comarques gironines uns quants emprenedors que fabricaren bolquets. Juntament amb en Jaume Fluvià i en Jaume Xifra s'han de consignar l'Enric Vàzquez que produïa sota la marca Evac, Carrosseries Terradas de Riudarenes, en Martí Font i Juanola a Figueres, Esmi de Besalú, Talleres Ran de Sant Julià de Ramis, Sol-Xar de Girona i Carrosseries Bertran de Banyoles que havia construït bolquets de fusta.
Quan Hiab SA comprà Talleres Valman SA, la família Fluvià agafaren la representació de les grues italianes Fassi, un gran producte. Hiab SA potencià la producció i les exportacions de la fàbrica de Talleres Valman SA de Saragossa, que opera amb el nom de Hiab Valman SA. Avui dia Bolquets Fluvià SL la dirigeixen en Santiago i l'Emília Fluvià Parés, fills del fundador.
Fotografies del Ebro M125 comprat pel senyor Josep Madrenas, titular d'un magatzem de materials de construcció del carrer de la Rutlla de Girona que avui dia dirigeix la senyora Montserrat Turon i Madrenas, a Vidal Constructors d'Aiguaviva, el seu primer propietari:
La combinació de colors d'aquest Ebro M125 és sòbria i elegant. Manté a la cabina el color crema servit de fàbrica que s'adiu amb to verd pàl·lid del bolquet. Aquest camió, que és un model de la casa Ebro que no n'hi ha gaires unitats conservades perquè aquests darrers anys hi ha hagut una autèntica esbandida, tant de bo que encara pugui treballar una colla d'anys i els afeccionats veure'l.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada